Snel leren omgaan met MailChimp, kan dat?
De meeste ondernemers die enigszins aandacht schenken aan hun online marketing, maken gebruik van nieuwsbrieven of andere marketing-gerelateerde communicatie per e-mail. E-mail is en blijft immers de eenvoudigste wijze om bestaande en potentiële klanten te bereiken, zonder dat de kosten snel oplopen. Vooral voor grotere ondernemingen kan het echter lastig zijn om strategisch om te gaan met je e-mail-activiteiten zonder er onevenredig veel tijd in te moeten investeren.
Daarom is er MailChimp, de meest gebruikte e-mailtool onder ondernemers. MailChimp heeft legio mogelijkheden en is tot in detail af te stemmen op de specifieke behoeften en wensen van jouw bedrijf. Dat maakt wel dat je MailChimp niet even snel in gebruik neemt op basis van intuïtie. Hoe zorg je er dan wél voor dat je rap aan de slag kunt met MailChimp? En waarom is MailChimp eigenlijk zo populair?
MailChimp: betrouwbaar, veelzijdig en gepolijst
MailChimp is rond de eeuwwisseling opgestart en is daarmee niet alleen één van de meest populaire, maar ook één van de langst bestaande e-mailtools ter wereld. Die lange aanloop heeft ervoor gezorgd dat MailChimp in de loop der jaren een soepel draaiend en veelzijdig product is geworden, vrij van kinderziektes en bewezen effectief. MailChimp heeft, in tegenstelling tot veel andere (jongere) tools, een indrukwekkend track record dat betrouwbaarheid ademt. En het blijft zich doorontwikkelen, ook in 2020, om ondernemers wereldwijd te helpen met hun marketingactiviteiten. Geen wonder dus dat de tool onverminderd populair blijft, ook onder nieuwe startups.
Toepassingen van MailChimp
MailChimp wordt vanzelfsprekend het meest gebruikt voor het verzenden van grote hoeveelheden marketing-gerelateerde e-mails. Vaak betreft het nieuwsbrieven of andere elektronische direct mails (EDM’s). De tool behelst echter een stuk meer dan alleen een mailtje tikken en die naar je gehele klantenbestand sturen. Het helpt je zelfs met het bouwen van efficiënte en mooie landingspagina’s, als je nog op zoek bent naar website advies en cursus en niet met EDM wilt wachten.
In MailChimp beheer je je EDM-proces van A tot Z. Je kunt verschillende doelgroepen samenstellen vanuit jouw contactenlijst, zodat je – uiteraard op AVG-verantwoorde wijze – je boodschappen altijd optimaal kunt afstemmen op de ontvangers. Door middel van een groot aantal templates kun je snel beginnen met het opbouwen van je nieuwsbrief, die je met je eigen huisstijl én eigen lettertypes helemaal naar smaak kunt aankleden. Heb je geen eigen lettertype of huisstijl, dan helpt de tool je met een keur aan keuzemogelijkheden. Uiteraard helpt MailChimp je ook met het mobielvriendelijk maken van je nieuwsbrief, zodat jouw content op ieder device op een prettige manier kan worden geopend en bekeken.
Door (social-)buttons en andere knoppen in je mailings te bouwen, maak je het resultaat van je met MailChimp ontworpen en verzonden mailings later ook meetbaar. Dat meten is van cruciaal belang, omdat je alleen met de juiste data je volgende nieuwsbrief altijd weer beter kunt maken dan de vorige. Hier helpt MailChimp je ook mee, waarmee het echt een overcomplete tool is die van A tot Z helpt.
Zelf leren of een cursus?
De hamvraag: moet je dit nu allemaal zelf willen uitvinden, of is het beter een cursus te nemen? Zelf uitdokteren kan natuurlijk prima, maar heeft twee nadelen:
- Het kost tijd, afhankelijk van je voorkennis en expertise op het gebied van technologie en marketing, en gedurende die tijd loop je leads en omzet mis die je anders mogelijk wel had genereren met kwalitatief betere EDM’s;
- Je eerste paar nieuwsbrieven zullen van een lager niveau zijn, waarmee je de kans mogelijk verkleint dat ontvangers latere nieuwsbrieven nog wél aandachtig lezen. Mogelijk schrijven ze zich zelfs uit.
Dan klinkt het logisch om er een korte cursus aan te besteden. Dat is niet gratis, maar vangt wel bovenstaande twee risico’s goeddeels af en is dus voor de meeste ondernemingen een verstandige investering. Zorg er dan wel voor – als jouw bedrijf nationaal opereert – dat je een MailChimp cursus in Nederland selecteert. Die sluit waarschijnlijk beter aan bij de gebruiken en wensen van de Nederlandse consument dan een buitenlandse cursus.
Reacties