Geschiedenis van e-mail

brand

Vandaag de dag kun je het niet meer wegdenken en is het misschien zelfs wel een beetje uit de mode. De e-mail bestaat minder lang dan je denkt en wordt tegenwoordig minder gebruikt dan in de hoogtijdagen. Op deze pagina lees je hoe men vroeger met elkaar communiceerde, wanneer de eerste mail is verzonden en voor wie, wanneer e-mailmarketing ontstond en welk bedrijf ervoor zorgde dat men een persoonlijk mailadres kon aanmaken. Neem een kijkje in de ontwikkeling van de e-mail zoals het ooit begon, tot aan de e-mail die wij vandaag de dag kennen.

Op welke manier communiceerde men vroeger met elkaar?

Voordat internet doorbrak en het mailen van personen dé manier werd om informatie onderling te verspreiden, stuurde men elkaar telegrammen of faxjes. In de beginjaren van de computers, kon geen enkel gezin dit betalen. De computers waren alleen in handen van het leger, de grootste bedrijven ter wereld en universiteiten. Het interessante hieraan is wel dat het leger bijvoorbeeld voor de luchtmacht een manier had gevonden om snel met elkaar te kunnen communiceren. Het eerste mailsysteem of elektronische post systeem was dus alleen beschikbaar voor het leger en zeker niet voor de normale burgers.

Het gemak van mails sturen

Wanneer en door wie is de eerste e-mail ter wereld verzonden?

De man achter de eerste e-mail is Ray Tomlinson. Hij heeft in 1971 namelijk de allereerste e-mail ooit verzonden. Deze man is helaas overleden in 2016, maar hij heeft meerdere interviews gegeven over het ontstaan van de e-mails, zoals wij ze vandaag de dag allemaal kennen. Het netwerk dat gebruikt werd voor het versturen van de eerste e-mail heet ARPANET. Veel mensen zeggen dat deze man ook het brein is achter het populair maken van het @ symbool. Dit symbool is vandaag de dag niet meer weg te denken uit de moderne cultuur en taal. Het @ teken werd al in 1536 gebruikt op typemachines, dus hij heeft het niet uitgevonden, maar wel groot gemaakt.

Hoe kwam men op het idee om bulk e-mails te versturen?

De bulk e-mail, ook wel de cc genoemd, zorgde ervoor dat veel personen tegelijkertijd dezelfde mail konden ontvangen. Dit idee komt bij Garry Thuerk vandaan en is in 1978 voor het eerst uitgevoerd. Het mooie aan dit verhaal is dat de inhoud van de mail ging over het aanprijzen van computers van het bedrijf DEC. Deze bulk e-mail werd naar alle ARPANET gebruikers aan de hele westkust van Amerika gestuurd. Dit waren op dat moment maar 400 mensen. Vandaag de dag worden marketingmails naar tienduizenden personen tegelijk verzonden. In 1978 lag dus de geboorte van e-mailmarketing.

E-mail marketing

Wanneer werden de eerste persoonlijke e-mailadressen aangemaakt?

Internet werd pas voor meerdere mensen beschikbaar rond het begin van de jaren ’90. Internet was aan het begin van z’n tijd vooral een middel dat ingezet werd bij grote bedrijven en universiteiten. Pas in 1996 kwam het bedrijf Hotmail met de mogelijkheid om je eigen en dus persoonlijke mailadres aan te maken. Dit was een grote stap, aangezien bedrijven op dat moment gericht op personen konden mailen en op die manier digitale reclame konden maken. Het versturen van commerciële e-mails was stukken goedkoper dan het doen van marketing per post of over de telefoon. Dit was dus een grote doorbraak.

Hoe zit het tegenwoordig met de regels rondom ongewenste e-mails?

Nu e-mailmarketing zo groot is geworden, hebben veel personen te kampen met ongewenste e-mails. Om niet iedere dag honderden tot duizenden mails te ontvangen met een marketingdoeleinde, zijn er strenge wetten en regels bedacht rondom e-mailmarketing. Zo moet je tegenwoordig altijd de kans krijgen om je af te melden van een e-maillijst. Ongewenste mails kunnen erg vervelend zijn en het kost te veel tijd om alle mails door te nemen, zeker wanneer dan de helft van de mails die je krijgt niet relevant zijn. Door de invoering van de AVG worden de consumenten nu beter beschermd tegen ongewenste mails.

Waarom is het vaak moeilijk om e-mails te beveiligen?

Hoewel het erg gaaf was dat men opeens veel sneller informatie naar elkaar kon doorspelen met e-mails, zat er ook een keerzijde aan deze manier van communiceren. De e-mail kent namelijk een aantal donkere kanten, die tot vandaag de dag nog niet opgelost lijken te zijn. Vooral de beveiliging van informatie, servers en mailtjes is een lastig punt. Het meest voorkomende probleem met e-mail, is dat criminelen en fraudeurs het inzetten om mensen te misleiden. Zo worden phishing mails dagelijks ingezet om nietsvermoedende burgers grote sommen geld afhandig te maken.

Dit is vooral een probleem voor de oudere gebruikers van e-mailprogramma’s. Dit komt doordat zij een neppe phishing mail lastiger van echt weten te onderscheiden, waardoor ze sneller in de val trappen dan jongere mailers. Het is lastig om dit soort mailcriminaliteit te bestrijden aangezien iedereen zomaar een mailadres kan aanmaken, waardoor dit probleem zal blijven bestaan.

Het gevaar dat in een mail kan zitten

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *