Aan deze drie ludieke vormen van fysieke marketing had je nog niet gedacht

brand
Aan deze drie ludieke vormen van fysieke marketing had je nog niet gedacht

Aan deze drie ludieke vormen van fysieke marketing had je nog niet gedacht

Ben jij ook al ruim een jaar alleen maar via beeldschermen in contact met je vaste klanten en zakelijke relaties? Mis je ook dat gezellige bakje koffie op vrijdagmiddag met die ene belangrijke klant? Of is je bedrijf wellicht al maanden helemaal gesloten? Dan heb je vast al uitgebreid nagedacht over allerlei initiatieven voor ná corona. Een aanvalsplan om, zodra alles weer mag en kan, met jouw bedrijf vliegensvlug uit de startblokken te schieten. Voor elke ondernemer die zo’n plan klaar heeft liggen, maar eigenlijk ook voor iedereen die er wellicht nog helemaal niet over nagedacht heeft, hebben we vandaag een verrassing; de top drie originele, ludieke vormen van fysieke marketing waar je waarschijnlijk nog niet aan had gedacht.

Op drie: zet je klanten in het zonnetje

Cadeautje voor je klant

En dan bedoelen we ook echt in het zonnetje. Een bos bloemen, een fles wijn, een fraai kiekje voor op Instagram; alles erop en eraan, dus. Doe het bij je meest trouwe klanten, of bijvoorbeeld bij de eerste tien klanten die na heropening van jouw zaak het eerst weer langskomen. Maak ze speciaal.

Daarmee bereik je twee dingen. Allereerst: de klanten die je in het zonnetje zet, zijn klanten voor het leven die gratis mond-tot-mondreclame voor je gaan maken. Maar daarnaast is zo’n actie natuurlijk prima voer voor je online marketingactiviteiten. Daarmee zet je jouw onderneming neer als een sympathiek bedrijf dat aan zijn klanten denkt.

Op twee: maak de geschiedenis van jouw bedrijf of bedrijfspand tastbaar

Tastbare bedrijfshistorie

Vooral als je met name lokaal actief bent, kun je de huidige periode prima gebruiken om jouw bedrijfspand op te vijzelen. Als klanten dan over een tijdje weer langskomen, is het goed als er iets (ten goede) veranderd is. En in bedrijfsruimten is weinig zo leuk als een fotocollage met wat informatieve tekst waarin de geschiedenis van jouw bedrijf of bedrijfspand uit de doeken wordt gedaan.

Veel bezoekers zijn daarin geïnteresseerd, vooral als ze eventjes moeten wachten. Een verrassend verhaal over het pand waar ze op dat moment zijn, kan van dat wachten dan een aangename ervaring maken. Dan moet die geschiedenis er uiteraard wel zijn. Niet geschikt voor jonge bedrijven in een nieuwbouwpand, dus.

Op één: geef presentjes weg

Stickers weggeven

Het klinkt zo simpel, maar waarom doen we het dan zo weinig? Een gratis rondje als je in de eerste week na de crisis weer komt dineren, een gratis stekje als je voor het eerst weer in de bloemenzaak komt; het hoeft allemaal echt de wereld niet te kosten, maar het doet ontzettend veel voor je goodwill.

En heb je niet echt iets giveaway-achtigs dat met jouw bedrijf te maken heeft? Dan kun je ook op zoek naar een creatieve oplossing. Laat bijvoorbeeld ludieke stickers drukken conform jouw eigen ontwerp met een kortingscode erop en plak die her en der op lantaarnpalen.

“Of zet er een prikkelende tekst op, met een QR-code die naar de website van jouw winkel of bedrijf verwijst,” zo vult Ferry Lammerts, eigenaar van het bedrijf PeterPrint aan. “Zo kan zelfs iets eenvoudigs als een sticker al een leuke vorm van fysieke marketing zijn. En je kunt het redelijk goedkoop geregeld krijgen, als je een beetje creatief bent natuurlijk, en enigszins handig met ontwerpen. Het gaat erom dat je mensen verrast, dat je met een ludieke, creatieve actie iets doet waarvan klanten zeggen: hey, da’s geinig. Zo kun je met een kleine investering veel meer aan je imago en uiteindelijk dus je klandizie werken dan, bij wijze van spreken, met een dure advertentie in een blad of online. Vaak werkt zo’n creatief initiatief op langere termijn veel beter.”

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.