Als consument je voordeel doen met SEO-content
De mensen die regelmatig gebruik maken van het internet om praktische zaken te regelen zullen bekend zijn met het fenomeen SEO. Dit wordt bijvoorbeeld ingezet als je zoekt op ‘autoverzekering afsluiten’, maar ook als je bepaalde aanbiedingen wilt hebben bij je favoriete webshop. SEO-content zul je hoe dan ook tegenkomen op het web, maar hoe zie je door de bomen het bos nog?
Weten hoe je zoekt
Als je de nuttige informatie wilt scheiden van de bijzaken dan is het handig om te weten wat je zoekt, maar ook hoe je het best kunt zoeken naar dit onderwerp. Dit kan het beste getoond worden met behulp van een voorbeeld. Stel dat je op zoek bent naar een kortingscode bij een kluszaak of een tuincentrum in de buurt van je woning. Hierbij zul je dan waarschijnlijk gebruik maken van een zoekmachine, waarbij Google de populairste optie is. Als je dit doet dan zul je al snel merken dat je constant dezelfde resultaten bovenaan ziet verschijnen.
Gericht zoeken naar jouw informatie
Als je dan de resultaten ziet verschijnen dan zul je dus je gericht moeten zoeken tussen al deze data. Dit is namelijk noodzakelijk zodat je direct de juiste informatie ontvangt. Doe je dit niet dan zul je namelijk door de gehele lijst met sites gaan zoeken terwijl je helemaal niet vindt wat je juist wil vinden. Je zult dan dus allemaal sites gaan lezen die je uiteindelijk geen uitkomst bieden.
Slim zoeken
Het is dus van belang om slim te zoeken op Google of bij een andere zoekmachine. Dit kun je op een aantal manieren doen. Een voorbeeld hiervan is door als opdracht ‘kortingscode OR aanbieding’ in te vullen in het zoekbalkje. Dan geeft Google je namelijk een lijst met alle aanbiedingen en kortingscodes die dus gericht zijn op je zoekopdracht. Daarnaast kun je ook ‘-site’ invullen. Hiermee zal de zoekmachine alle sites met advertenties die niet gericht zijn op je zoekopdracht negeren.
Als consument gericht zoeken en tijd besparen
Als ondernemer kun je gebruik maken van een workshop om meer te leren over SEO, of een extern bureau inschakelen voor link building services. Ook voor consumenten zijn er workshops voor handen om te leren hoe je beter en effectiever kunt zoeken met behulp van de juiste keywords. De keywords zijn de woorden die je invult in de zoekmachine. Als je bijvoorbeeld wilt weten waar je hond los mag lopen in Amsterdam dan is het beter om niet ‘waar mag mijn hond loslopen in Amsterdam’ op te zoeken. In plaats daarvan moet je juist ‘losloopplaats hond Amsterdam’ invullen in Google. Dit zal sneller betere resultaten geven. Ben je op zoek naar het weerbericht voor je locatie? Zoek dan op ‘weerbericht Den Helder’. Op deze manier hoef je niet de website van het KNMI te bezoeken.
Reacties
Beste Thomas, bedankt voor de handige tips.