Meer omzet en hogere marges met een B2B commerce platform

brand
B2B commerce platform bouwen

Meer omzet en hogere marges met een B2B commerce platform

Een B2B commerce platform is veel meer dan alleen maar een webshop. Met een goed platform zorg je niet alleen voor een hele goede klantenbeleving, het helpt ook met het verhogen van je verkoopresultaten en het verhogen van je marges. Door het hele proces van klant naar distributeur en/of vendor te digitaliseren kan je je hele dienstverlening vanuit één platform verzorgen.

Starten van een B2B commerce platform

Het is belangrijk om vooraf goed na te denken voordat je investeert in een e-commerce of B2B commerce platform. Focus niet alleen op de front-end processen. Door zowel de essentiële systemen voor je sales- als marketingafdeling te integreren in één platform, zorg je dat dit niet langer twee gescheiden werelden zijn. En door de backend-processen ook volledig te digitaliseren, ga je echt meer verkopen, nemen je kosten af en bereik je hogere marges. Daarnaast stel je je klanten centraal door het bestelgemak te vergroten in hun gepersonaliseerde klantportaal, waardoor zij een veel betere klantervaring zullen hebben. Drie keer raden waar jouw klanten z’n vervolgaankopen gaat doen?

Klantdata gebruiken om meer omzet te generen

Als je ook nog eens kiest voor een headless commerce platform heb je nog meer flexibiliteit en vrijheid. Hierbij zijn de front-end en de back-end van je platform losgekoppeld en met elkaar verbonden via een API (Application Programming Interface). Hierdoor kunnen de voor- en achterkant snel en eenvoudig met elkaar communiceren. In het B2B-segment is de back-end van een commerce-platform vaak behoorlijk robuust en geavanceerd, vanwege de complexiteit in orders en het uiteenlopende klantportfolio. Maar dit hoeft dus niet langer te betekenen dat de voorkant ook zo is ingericht. Organisaties kiezen zelf met welk voorkant er wordt gewerkt: vrijwel ieder contentmanagementsysteem (CMS) of webshop is mogelijk. Ook direct verkopen via Google Shopping, Instagram of Facebook behoort tot de mogelijkheden, net als het toepassen van augmented reality of spraaksturing.

Op die manier krijgen al je kanten – of het nu bedrijven of consumenten zijn – de ervaring die ze verdienen. Bovendien staan developers en marketeers niet langer op gespannen voet bij de selectie van een commerce-platform. Je kunt nu kiezen voor high-end techniek aan de achterkant, zonder dat je marketeers gedwongen worden om aan de voorkant met een Spartaans CMS te werken. Vanaf nu kan je the best of both worlds combineren.

 

Mark van Gerven, Sense for Sales
"Het automatiseren van het eerste klantcontact is een belangrijke stap in het vergroten van inbound leads", vertelt Mark van Gerven van Sense for Sales . "In de zakelijke markt zie je met name dat het laatste contact naar advies en verkoop meestal een persoonlijk contact is. Telefonisch, online of fysiek. Dit is HET moment waar alles samen komt en de deal wordt gemaakt. Hier gaat het om het verder uitbouwen van vertrouwen. Hoe? Niet door overtuigen, maar de klant zichzelf te laten overtuigen. Vragen dus! Klanten willen graag gehoord worden en begrepen."

Intergratie

Met behulp van een geïntegreerd platform kan je zowel je B2B Commerce als je D2C Commerce optimaliseren. Vanuit één back-end beheer je al je shops. Dit hoeft niet altijd gericht te zijn op harde conversie. Je kunt B2C webshops inrichten zonder de relatie met je retailers onder druk te zetten. Door te kiezen voor een contentgericht ontwerp geef je advies en tips & inspiratie aan consumenten en professionals en verleid je ze om producten lokaal bij wederverkopers te kopen.

Martijn Kroese

Hi! Ik ben Martijn, zzp'er en eigenaar van Kroese Tekst & Taal. Als academisch opgeleid neerlandicus zet ik me met mijn eenmanszaak in voor professionele content voor het mkb. U haalt met mij een secuur en snel werkende professional in huis met veel ervaring in[…]
Alle artikelen van Martijn Kroese

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *