NederlandReview: reviews van alle bedrijven in Nederland

brand

Iedereen die weleens online shopt, zal erkennen hoe belangrijk reviews kunnen zijn bij de keuze van een product of bedrijf. Vooral, maar niet uitsluitend, horecabedrijven zijn in toenemende mate afhankelijk van hun online imago. Een serie uitmuntende of juist vernietigende reviews kan de toekomst van een zojuist geopende brasserie maken of breken. NederlandReview.nl springt hier sinds 2015 handig op in en houdt er een ambitieuze doelstelling op na: betrouwbare, objectieve reviews van alle bedrijven in Nederland. Maar lukt dat een beetje? En zou je jouw eigen onderneming op NederlandReview.nl moeten aanmelden? We zochten het voor je uit.

Reviewdiensten voor ondernemers

Vooral voor startende ondernemers – in eigenlijk iedere branche – zijn tevreden klanten goud waard als ze online hun positieve mening spuien. Het klindt dus aanlokkelijk om als bedrijf zoveel mogelijk aanwezig proberen te zijn op sites als NederlandReview.nl. Via Google en Facebook kun je natuurlijk ook reviews ontvangen en proberen te verzamelen, maar dergelijke platforms zijn niet primair bedoeld om klantervaringen uit te wisselen. NederlandReview is dat wel en biedt daarnaast enkele extra services voor ondernemers:

  1. Zo kun je, als je bedrijf eenmaal is aangemeld, een widget ontvangen die je op je eigen site kunt plaatsen. In de widget komen jouw gemiddelde waarderingscijfer en de meest recente beoordelingen van jouw bedrijf voorbij. Op die manier creëer je op de website van je eigen bedrijf een positief imago, zonder te vervallen in een wij-van-wc-eend-verhaal. Bezoekers kunnen doorklikken op de beoordelingen en zien dat je ze niet zelf hebt geplaatst, maar dat dit reguliere consumenten zijn die hun mening hebben achtergelaten.
  2. Een tweede, erg handige service van NederlandReview is het proactief najagen van klantervaringen. Als je bedrijf eenmaal is aangemeld, zal NederlandReview jouw klanten benaderen nadat ze een aankoop bij je hebben gedaan. Ze doen dit op het juiste moment – niet te kort na hun aankoop, maar ook niet te lang – en vragen om een objectief oordeel. Op deze manier zul je meer, hopelijk positieve, reviews ontvangen. We hoeven je niet uit te leggen dat meer positieve reviews linea recta tot meer omzet leiden. Mooie service dus!
  3. Eigen bedrijvenpagina. Alle reviews van jouw bedrijf verzamelt NederlandReview voor je op één review-bedrijvenpagina op hun site, specifiek gewijd aan jouw onderneming. Door middel van een sterk staaltje SEO zorgen ze er ook voor dat deze pagina hoog in de Google ranking scoort. Potentiële klanten gaan dit dus eenvoudig kunnen vinden.

Objectief en gebruiksvriendelijk

Review schrijven over bedrijven

NederlandReview.nl is een dedicated review-site waar je niets kunt bestellen. Dat onderscheidt het van sites als Tripadvisor of een productreview op Bol.com. NederlandReview oogt zeer objectief en heeft geen belang bij een positieve of negatieve score van een bedrijf.

Het is op NederlandReview.nl daarnaast als bezoeker erg eenvoudig om verschillende merken of bedrijven in een bepaalde branche naast elkaar te leggen en te vergelijken. De site blinkt dan ook uit in gebruiksgemak. En, superrelevant voor bedrijven die soms onterecht zwart worden gemaakt door consumenten of zelfs concurrenten: reviews die ze niet vertrouwen gaan er af. Met e-mailbevestigingen en controle op het IP-adres wordt de herkomst van een review herleid.

Zeker interessant voor het MKB en ZZP’ers

Of een aanmelding op NederlandReview interessant is voor jouw bedrijf, hangt er vanaf. Het aantal reviews op de website valt momenteel nog wat tegen. De site bestaat immers nog maar een paar jaar en ook grote, bekende bedrijven hebben vaak nog maar enkele tientallen reviews, waar je juist honderden reviews zou verwachten.

Daarom zijn vooral kleine bedrijven gebaat bij de diensten van NederlandReview: je begint proactief reviews te verzamelen en een klein aantal reviews voldoet al aan de verwachting. De dienstverlening van NederlandReview.nl is bovendien volledig gratis, dus je kunt je in geen geval een buil vallen. En eerlijk is eerlijk: de verleende service zoals hiervoor beschreven is een stuk meer waard dan een eenvoudig sterrensysteem zoals bijvoorbeeld Google dat er op nahoudt.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *