Groeien als mkb-bedrijf: welke marketing heb je wel en niet nodig?

Het werven van nieuwe klanten is en blijft voor veel ondernemers in het mkb-segment een tijdrovende en soms vervelende klus. Je bent vaak immers mkb’er geworden omdat je van je werk houdt en er goed in bent. Voor het aanboren van nieuwe klandizie moet echter uit een ander vaatje worden getapt: marketing. Maar hoe doe je dat? Hoe kun je als mkb-bedrijf groeien, welke vormen van marketing heb je daarvoor nodig en welke vormen kun je juist beter links laten liggen?
Het kiezen van de juiste marketingdiensten, die perfect passen bij jouw producten en dienstverlening, is van vitaal belang voor het laten groeien van je bedrijf. Je wilt immers jouw doelgroep (kunnen) bereiken en bij die doelgroep ook de juiste indruk achterlaten. Het vinden van de perfecte marketingmix voor jouw bedrijf kan echter nogal eens neerkomen op het zoeken naar een speld in een hooiberg, vooral als je zelf niet bijzonder veel marketingkennis bezit.
Veel kleinere ondernemers richten zich uitsluitend op online marketing. Dat is een logische keuze, want het is vaak gratis, je kunt het vanuit je eigen kantoor uitvoeren en het internet barst bijna uit zijn voegen van de online marketingtips. Een paar social media accounts aanmaken en af en toe een blog schrijven, dat kan toch immers iedereen…?
Helaas leeft in Nederland de hardnekkige misvatting dat ‘iedereen’ wel een blog kan bijhouden en via social media aan marketing kan doen. Zonder kennis van zaken word je niet zomaar automonteur, of fysiotherapeut, dus waarom dan wel marketeer? Het is schrijnend hoe prima, bekwame vakmensen soms de potentie van hun eigen bedrijfje vakkundig de nek omdraaien door amateuristisch om te gaan met hun eigen marketing. Slechte marketing leidt tot weinig exposure, weinig leads en een lage conversie. Dan kun je nog zo goed zijn in je werk, zonder klanten vaart niemand wel.
Iedere goede marketingcampagne begint met een gedegen strategie. Veel succesvolle mkb’ers kiezen ervoor een marketingadviseur in de arm te nemen voor marketing advies. Met hulp van een marketing adviesbureau kun je focus en samenhang aanbrengen in je campagne, die vaak over een langere periode en via verschillende media en platformen draait. Het is erg belangrijk om dan, ondanks die veelheid aan uitingen en platformen, wel telkens je doelgroep op de juiste wijze aan te spreken met een uniform verhaal. Een marketingadviseur kan je hier vanaf het prille begin in alle facetten bij ondersteunen.
Bloeise is zelf natuurlijk ook een bedrijf waarmee ik wil groeien. Dus hoe groeide Bloeise zelf? Deze drie mijlpalen maakten een groot verschil voor mij:
Ondanks dat het vinden van de perfecte marketingmix nauw luistert en echt een vak apart is, zijn er wel enkele handvatten die je kunnen helpen meer grip te krijgen op je eigen marketingcampagnes, ook als je ervoor kiest deze uit te besteden:
Artificial Intelligence (AI) is in 2019 aan een opmars bezig. We zien het overal om…
Gastblog door Jordy Hoeke van WeTalkSEO.nl Content marketing zal in 2015 een veel gebruikte manier van online…
Ieder jaar brengt het inbound marketingbedrijf HubSpot een onderzoek uit: The State of Inbound. Verrassend voor…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: