Datavisualisatie: een contentmarketing trend waar je niet meer omheen kunt

brand
datavisualisatie-contentmarketing

Datavisualisatie: een contentmarketing trend waar je niet meer omheen kunt

Gastblog door Michael Slender van sim-only-internet.nl

De moderne online marketeer heeft toegang tot een grote hoeveelheid ongestructureerde data die eerder voor chaos zorgt dan betekenisvolle inzichten. Voor een marketeer is data essentieel om erachter te komen wie wat koopt, wanneer er gekocht wordt en hoe de doelgroep het beste bereikt kan worden. Het wordt ook gebruikt als onderdeel van de content marketing strategie om hoger in Google te komen, meer bezoekers naar een website te krijgen terwijl het ondertussen bijdraagt aan de branding van het merk. Datavisualisatie is de visuele manier waarop data gepresenteerd wordt waardoor de lezer de informatie eenvoudiger tot zich kan nemen.

Wat is datavisualisatie eigenlijk?

Een grafiek, tabel of een infographic zijn voorbeelden van datavisualisatie. Gegevens worden visueel weergegeven zodat ze sneller inzichtelijk zijn. Datavisualisatie wordt ook wel kennisvisualisatie of wetenschappelijke visualisatie genoemd. Grafische vormgeving en data analyse komen samen in datavisualisatie. Van origine is het een interdisciplinair vakgebied waaronder ook kennistheorie valt. Vandaag de dag is het een veelgebruikt middel voor iedereen die een verhaal heeft te vertellen waarin kennis of data een rol speelt.

Story telling

Het idee achter de visualisatie van data is dat het een verhaal vertelt. Het verhaal achter de data is complexer dan de getallen in de data op zichzelf. Datavisualisatie moet niet alleen inzicht tonen in de data maar de inzichten ook naar de voorgrond brengen. Een simpele tabel met data is niet meer voldoende anno 2016. Infographics, bewegende afbeeldingen, quizzen en video’s zijn de trend. Het menselijk brein verwerkt visuele informatie beter dan tekst waardoor je met afbeeldingen, grafieken en design elementen data veel inzichtelijker kunt maken. Met een heldere weergave kan de lezer het in minder dan een oogopslag tot zich nemen. In een tijd waarin de aandachtspanne van de gemiddelde lezer steeds minder wordt is het belangrijk dat de lezer opgaat in het verhaal. Datavisualisatie is de oplossing. Het is niet alleen bedoeld om de informatie duidelijk over te brengen maar ook om meer betrokkenheid te creëren.

datavisualisatie-contentmarketing-simonlyinternet

De oude vertrouwde infographics

Visuele weergaves van data zijn niet nieuw maar passen zich aan de tijd aan. Een infographic zoals deze over mobiel internet was jaren geleden nog vrij uniek maar nu niet meer. Een infographic is “plat” en hoewel het een gestructureerde weergave van data is zijn er tegenwoordig meer geavanceerde technieken om data weer te geven. Dat betekent niet dat een infographic niet meer werkt. Integendeel zelfs, infographics worden nog steeds drie keer meer geliked en gedeeld op social media dan andere vormen van content. Met behulp van data visualisatie worden deze ruwe gegevens getransformeerd tot hapklare informatie dat snel opgenomen kan worden. Dit voorbeeld van de PuffPuffProject geeft dit goed waarin de relaties tussen verschillende talen weergegeven wordt.

datavisualisatie-contentmarketing-puffpuffproject

Uitbreiding met interactieve content

Er is een shift te zien richting animated en interactieve content doordat marketeers steeds meer technieken kunnen aanwenden om gegevens op een georganiseerde manier naar buiten te brengen. Dit heeft geleid tot een explosie van interactieve content. Neem dit voorbeeld van ConcertHotels.com dat gegevens over het stemgebruik van top artiesten op een gestructureerde en interactieve wijze weergeeft. Met meer dan 78.000 Facebook shares meer dan 700 vermeldingen op andere websites een uitstekend voorbeeld van het succes van een kleine hoeveelheid data.

datavisualisatie-contentmarketing-concerthotels

De voordelen zijn dan ook groot. Het leidt tot meer betrokkenheid en helpt bij het bouwen van een merk als het op de juiste manier ingezet wordt. De beste voorbeelden van de interactieve content zijn niet bedoeld om conversies te behalen. Deze interactieve pagina van The Washington Post is hier een goed voorbeeld van met duizenden shares en likes. Met een virtuele klim van de Mount Everest wordt data gebruikt om ervoor te zorgen dat de lezer volledig in het verhaal opgaat.

datavisualisatie-contentmarketing-washington-post

Data is zoals je kunt zien een krachtige marketing tool om in te zetten voor content marketing maar als het niet op de juiste manier gepresenteerd wordt is het moeilijk te begrijpen door de gebruikers. Met behulp van de laatste technieken en open soures methodes is een betere vorm van data visualisatie voor iedereen binnen handbereik. Of je nu een content marketeer bent of een zoekmachine expert: het is niet de vraag of je aandacht moet besteden aan datavisualisatie maar hoe snel je het prioriteit kunt geven.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.