In hoeverre zullen opleidingen hun lesstof over marketing aanpassen de komende jaren?

brand
marketingopleiding

In hoeverre zullen opleidingen hun lesstof over marketing aanpassen de komende jaren?

Vijftig jaar geleden hadden we drie mogelijkheden om in contact te komen met een bedrijf. We moesten er naartoe gaan, we konden bellen of we konden een brief schrijven. Hoe anders is dat tegenwoordig. We sturen een e-mailtje, chatten met een robot die onze vraag interpreteert en een zo goed mogelijk antwoord probeert te formuleren of we benaderen het bedrijf rechtstreeks via sociale media. Ook de communicatie vanuit bedrijven naar de potentiële klanten heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Wie had destijds kunnen bedenken dat grote merken nu tonnen zouden betalen voor een enkel bericht dat door een grote ster via sociale media verspreid wordt?

Aanpassen noodzakelijk

Alle bovengenoemde zaken hebben met marketing te maken. Toch is nog lang niet elke ondernemer van het belang van marketing doordrongen. De grote spelers begrijpen als geen ander dat marketing in feite het verschil kan maken tussen wel of niet succesvol. Dat verklaart ook het succes van de hbo marketing- en communicatieopleidingen die momenteel zeer gewild zijn. Niet zo vreemd natuurlijk, want met een dergelijke opleiding op zak kun je veel kanten op. Maar de opleiders moeten de inhoud van dergelijke onderwijstrajecten voortdurend aanpassen op de situatie in de markt. De ontwikkelingen volgen zich in een dusdanig hoog tempo op, dat het flink aanpoten is om de lesstof goed te laten aansluiten op de realiteit.

Grote diversiteit

Marketing speelt zich tegenwoordig voor een groot deel online af. De verwachting is dat het percentage online marketing alleen nog maar verder zal toenemen. Hoe diverse de term online marketing is, blijkt wel uit het feit dat alleen al de sectie online marketingopleiding van SRM maar liefst tachtig verschillende trainingen of opleidingen omvat. Je kunt er bijvoorbeeld een opleiding volgen waarin je alles te weten komt over consumentengedrag en de interpretatie van big data, maar ook jezelf ontwikkelen tot specialist op het gebied van sociale media of het optimaliseren van websites. En wat te denken van een training voor het verzorgen van webcare, ofwel de online klantenservice van een bedrijf? Al deze zaken hebben te maken met online marketing.

Nieuwe specialismen

Juist doordat de ontwikkelingen op digitaal gebied zo snel gaan, komen er telkens nieuwe specialismen bij. Dat houdt in dat er naar verwachting in de komende jaren ook steeds meer gerichte trainingen en opleidingen bij zullen komen, zodat iedereen de juiste scholing kan kiezen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *