De grote rol van marketing in de online kansspel wereld
In de strijd om het binden van zoveel mogelijk spelers speelt marketing voor kansspel bedrijven een enorm belangrijke rol. Daarom worden kosten noch moeite gespaard om dit voor elkaar te krijgen. Vanwege aangescherpte regels moeten veel online casino’s tegenwoordig iets creatiever zijn met het maken van reclames, maar ook dit houdt hen niet tegen. Daarom kijken we hier naar de grote rol die marketing speelt in de Nederlandse kansspel wereld.
Er is online enorm veel informatie over kansspelen te vinden en bijvoorbeeld wat de verschillen zijn tussen goksites met Nederlandse en buitenlandse licenties. Op pagina’s als casino.zonder-cruks.com/over-ons/ zie je wat de mogelijkheden zijn als je bij buitenlandse aanbieders wilt gaan inzetten en waar je rekening mee moet houden bij online casino’s zonder Cruks. Hieronder zie je welke grote rol marketing speelt in dit geheel en hoe je dit als speler kunt merken.
Grote concurrentie en strenge regelgeving
De concurrentie binnen de Nederlandse online kansspelbranche neemt steeds verder toe. Daar waar er in 2021, toen online gokken net werd gelegaliseerd, slechts 10 binnen- en buitenlandse bedrijven waren die een licentie kregen, zijn er inmiddels tientallen andere aanbieders bij gekomen. Daardoor is voor ieder soort spel wel een gespecialiseerd kansspel platform te bieden en kunnen spelers enorm veel spellen, bonussen en betalingsopties met elkaar vergelijken. Door deze hevige concurrentiestrijd is het nog belangrijker voor online bookmakers om het gewenst publiek te kunnen bereiken.
Ondertussen krijgen veel van deze bedrijven ook nog eens met regelgeving te maken die steeds strenger aan het worden is, wat het er niet makkelijker op maakt. Naast de aangescherpte regels voor reclames waar we het later nog over zullen hebben, mogen spelers ook nog maar relatief lage bedragen storten naar hun account. Daardoor komen een hoop gok platformen die zijn aangesloten bij buitenlandse toezichthouders met minder strenge regels ook weer eerder in beeld. Toch zijn er nog altijd diverse manieren waarop casino sites met Nederlandse vergunningen potentiële bezoekers proberen te bereiken.
Manieren om spelers binnen te halen
Online is het namelijk nog wel toegestaan om reclame te maken en van deze mogelijkheid wordt dan ook gretig gebruik gemaakt. Omdat er inmiddels tientallen aanbieders met vergunningen van de Nederlandse toezichthouder zijn, is het moeilijk voor hen om zich te onderscheiden. Goede marketingcampagnes die spelers bij zullen blijven kunnen hier daarom een grote rol in spelen en het is dan ook logisch dat veel kansspel platformen bereid zijn om hier flink in te investeren. Een andere manier waarop zij spelers proberen te bereiken is door aantrekkelijke promoties aan te bieden.
Vanwege de regelgeving is het niet toegestaan om bonussen te claimen door spelers die jonger dan 24 jaar zijn. Iedereen die een hogere leeftijd heeft zal wel de kans hebben om deze aanbiedingen te claimen. Veel casino sites bieden nieuwe bezoekers direct een welkomstbonus aan bij hun eerste stortingen. Tijdens de eerste keren dat er geld wordt overgemaakt kunnen zij zo extra speelgeld en gratis spins verdienen. Daarnaast zijn er vaak wekelijks terugkerende reload bonussen, promoties voor het sportsbook en is er een VIP-programma speciaal voor de meest loyale spelers.
Aangescherpte regels voor reclames
Het kwam al even voorbij, maar de regels voor reclames zijn in de laatste jaren alleen maar strenger geworden. Oplettende spelers zullen hebben gemerkt dat, toen het eind 2021 mogelijk werd om legaal bij Nederlandse casino’s online te spelen, er enorm veel reclame werd gemaakt door kansspel bedrijven. Inmiddels is dit wel anders en zie je deze zelfs helemaal niet meer op de televisie en de radio. Dit komt omdat het sinds juli 2023 helemaal verboden is om via deze media platformen reclame te maken en dit mag ook niet meer in kranten en tijdschriften.
Op openbare plekken is het voor gok bedrijven ook al verboden om nog aan marketing te doen. Daarom zul je deze niet meer zien in bushokjes, openbare gebouwen en andere plaatsen waar dit voor iedereen zichtbaar is. Zoals gezegd mag er wel nog online reclame worden gemaakt. Op websites waar dit gebeurt moeten bezoekers wel een melding krijgen waarin zij aan moeten geven wat hun leeftijd is. Het is namelijk niet toegestaan om reclames te maken die gericht zijn op de jongste groep spelers tot 24 jaar, die dus ook al geen gebruik mogen maken van bonussen.
Uitdagingen in de toekomst
Veel online casino’s die een Nederlandse licentie hebben staan dus voor flink wat uitdagingen als het gaat om marketing. Vanwege de vele regels is het alleen nog onder specifieke voorwaarden mogelijk om reclame te maken en als deze niet worden nageleefd zal dit een waarschuwing opleveren van de toezichthouder. Daarnaast gaat het tarief voor de kansspelbelasting in 2026 ook weer verhoogd worden, waardoor het moeilijker is om Nederlandse spelers te binden.
Vanuit de branche werd eerder dan ook al aangeboden dat men niet blij was dat voor het vierde jaar op rij de kansspelbelasting werd verhoogd. Deze worden bij goksites met een Nederlandse vergunning automatisch ingehouden voor winsten van hoger dan 449 euro. Ook als er bij buitenlandse bookmakers dergelijke bedragen worden gewonnen, moet dit worden opgegeven bij de Belastingdienst, maar het zal niet automatisch worden ingehouden. Het nieuwe tarief zal vanaf 1 januari 2026 uitkomen op 37,8 procent voor alle winsten die hoger zijn dan 449 euro. Dit jaar is het tarief nog 34,2 procent.



Reacties