Online consumententrends 2018 deel 1: de online stand van zaken in Nederland

2018 brengt ons meer. De economie draait weer op volle kracht, het consumentenvertrouwen is onverminderd positief en onze stroom aan informatie en belevingen is weer gegroeid. Meer dan ooit, moeten we leren kiezen. Want als wij het niet zelf doen, wordt dat wel wordt voor ons gedaan. We kijken in deel een naar de huidige staat van het online consumentengedrag nu: meer online, via mobiel, voor meer online shopping en social media. In deel twee lees je straks over de te verwachten trends voor 2018.
2900 woorden – leestijd 12 minuten
De richting waarin verschijnsels zich ontwikkelen en de impact op het consumentengedrag. En dat is interessant voor bedrijven. Technologische ontwikkelingen zorgen voor innovatie en daarmee maken bedrijven nieuw aanbod. Dat aanbod wordt steeds goedkoper en beter, waardoor het speelveld continu verschuift en consumenten zich anders gaan gedragen. Zoals onbeperkt 4G internet in heel Europa bijvoorbeeld. Bijna alle consumententrends gebeuren online, daarom is dat onze insteek voor deze consumententrends 2018.
Onze focus zijn Nederlandse consumententrends, maar we kijken ook naar trends uit Amerika en Azië die deze kant op komen. We zijn immers een global village. Benieuwd hoe de consumententrends van Bloeise tot stand komen? Lees hier mijn persoonlijk toelichting.
Deze trends krijg je gratis en voor noppes. De PDF-versie voor handig nalezen (deel 1 + 2) krijg je in ruil voor een donatie. Ongeacht de waarde (nouja, vanaf € 0,50 vanwege betalingskosten). Hier koop ik een kop koffie, craftbiertje óf een glas water voor.
Alles en iedereen gaat meer online. Op het internet is iets óf gratis (met reclame), óf te huur als een NUTS-dienst, met alles altijd beschikbaar zonder maximum en maandelijks opzegbaar. Het oude zendmodel waar in wij als consument alleen maar consumeren, is langzaam maar zeker aan het transformeren. Niet alleen door de content die we massaal produceren, maar ook door onze interactie. We genereren namelijk een grote hoeveelheid data met ons gedrag. Een dienst als Netflix bijvoorbeeld gebruikt dat om na de ene serie, de best passende volgende serie voor jou te kunnen aanbieden. Personalisatie waarmee de dienst voor jou en iedereen beter wordt. Resultaat? Meer internet. Dat voor iedereen toch iets anders betekent, want ook dat is personalisatie:
Natuurlijk, dat is wat je zelf nu ook doet terwijl je dit leest. Maar deze activiteiten zijn intens en vragen je complete aandacht op:
Facebook addiction. Illustrator: Michał Dziekan. See http://michaldziekan.tumblr.com/
Het Facebookgebruik stagneert eindelijk, zo meldt Newcom op 29 januari 2018. Volgens hun Nationale Social Media Onderzoek 2018 maken nu 10,8 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook, waarvan 7,6 miljoen dagelijks. De daling zit vooral in het dagelijks gebruik. Telecom rapporteerde in decembernog 7,8 miljoen dagelijkse gebruikers… op de mobiele app alleen al. Zie daar het probleem met het vergelijken van onderzoeken. Volgens Internetworldstats.com was het aantal Facebookgebruikers in juni nog 10 miljoen.
Daarmee haalt Facebook zo enorm veel data binnen, dat vervolgens weer wordt ingezet door elke betalende partij voor super effectieve advertenties. (hier een overzicht van alle Facebook ads doelgroepopties, en dat is pas het begin) Dat heeft een grotere impact op ons leven dan we ons nu echt realiseren. In de trend Facebook lees je er straks meer over. Een aantal persberichten dat je alvast een eerste beeld zal geven:
Als deze (“cherry picked”) persberichten je al een bepaald gevoel geven, dan is dat bewust. Het is namelijk véél erger gesteld. Ik bereid je alvast voor, voor de trends Facebook en Social Media. Het is ook een mooi bruggetje naar:
Zover wij brave burgers op het internet volgens o.a. het CBS. Hoe zit het met de misdaad? Vier aandachtspunten:
Natuurlijk gebeurt er veel meer dan deze vier punten, alleen merk je daar als consument doorgaans minder van. Lees hier verder over de digitalisering van met name de georganiseerde misdaad op Politie.nl. Het belangrijkste om te onthouden is dat wanneer onze levens digitaal gaan, de misdaad volgt. IT-security moet bij iedereen hoog op de agenda komen. Oók bij jou, zzp’er.
De online misdaad die veel Nederlanders plegen? Achter het stuur met je mobiel in je handen. Dat is even ernstig als bezopen autorijden, volgens Veilig Verkeer Nederland. Een op de acht doet dit, meldt de ANWB. Op de fiets is het zelfs één op de drie (ook deze schrijver heeft zich daar wel eens aan bezondigd). ‘Appongeluk ’ is verkozen tot Woord van het jaar 2017 door de Dikke van Dale en appen in het verkeer is de voornaamste reden voor de stijging in verkeersdoden in 2017. Interpolis speelt daar als volgt op in:
Uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek (persbericht) dat GfK uitvoerde onder een representatieve steekproef van ruim 5.000 Nederlanders:
Andere interessante (online) winkelen ontwikkelingen:
het totale aantal huishoudens met cryptocoins lag in oktober 2017 op 135.000, volgens onderzoek van Kantar TNS (voorheen TNS NIPO). Dat is een verdubbeling t.o.v. 2016. 43% heeft er hooguit € 100 aan besteed: het bedrag van een paar staatsloten. 42% gaf een bedrag tussen de € 100 en € 1000 uit, en 15% meer dan € 1000. Vergeleken met traditionele beleggers zijn bezitters van cryptovaluta jonger en hebben ze nauwelijks een hoger inkomen dan niet-bezitters. Kantar TNS stelt dat: “…dat cryptovaluta een democratiserende belegging vormt.”
Dat betekent dat je in je vriendenkring in 2018 meer zal horen over Bitcoins. Deze satirische video toont hoe dat kan gaan:
Nieuw in de online consumententrends: blik op de economie en de sociale staat van Nederland ter onderbouwing. Met grote dank aan het CPB. Wat ik echter mis in hun tweejaarlijkse rapport, is een diepere blik op de impact van technologie op ons gedrag. Kijk maar in een gemiddelde trein, aula, woonkamer of aan de bar en je ziet iedereen met zijn snufferd vastgeplakt op de mobiel. Online cultuur is ook cultuur. Daar lees in je trend Smartphone straks meer over.
Bron: advertentie van Nintendo
De vergrijzing en de groei in de gemiddelde leeftijd (die overigens momenteel niet meer zo hard stijgt, maar verwacht wordt flink te stijgen), geeft druk op de pensioenfondsen. Ook al hebben ze meer geld dan ooit in kas, het is nog niet genoeg om de stijgende uitgaves optimaal te dekken. Het verleggen van de pensioengerechtigde leeftijd biedt enige soelaas, maar geeft ook de nieuwe uitdaging om steeds oudere werknemers efficiënt in te zetten. (Wie hier een schaalbare HR-oplossing voor bedenkt, is spekkoper!).
Een andere oplossing wat je steeds vaker zal zien, is een andere constructie bij werkgevers. Nu leggen werknemer en werkgever geld bij een pensioenfonds in voor een vastgelegde pensioenuitkering: defined benefit. Dat wordt straks een defined contribution: je krijgt een x-bedrag van je werkgever en jij mag zelf uitzoeken wat je er straks mee gaat doen. Precies zoals lijfrente nu al werkt voor met name ondernemers. In 2010 waren er nog 600 pensioenfondsen, in 2017 zijn er 268 en dat aantal mag van De Nederlandsche Bank nog verder terug naar 100. Daarmee is toezicht houden gemakkelijk en wordt de uitvoering professioneler.
Hierboven las je de online staat van Nederland zoals gerapporteerd door het CBS en het SCP, en gezaghebbende partijen zoals de ACM, de DNB, Kantar TNS, de ANWB en de Nederlandse politie. Daarmee krijg je weliswaar een prima ijkpunt, maar je wilt natuurlijk weten waar het echt naar toe gaat in 2018. Voorbij de cijfertjes. Lees nu deel 2 online consumententrends 2018: Het jaar van de Wolf.
Deze trends krijg je gratis en voor noppes. De PDF-versie voor handig nalezen (deel 1 + 2) krijg je in ruil voor een donatie. Ongeacht de waarde (nouja, vanaf € 0,50 vanwege betalingskosten). Hier koop ik een kop koffie, craftbiertje óf een glas water voor.
Elk jaar schrijf ik de online consumententrends. Het lijkt overbodig, met alle trendartikelen die je…
Als ondernemer weet je dat de markt voortdurend in beweging is. Dat geldt voor je eigen…
Een foto vertelt meer dan 1000 woorden. Met prikkelende bedrijfsfoto’s verleid je werkzoekenden en zorg…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: