De zichtbaarheid van jouw merk schuilt vaak in kleine details

brand
Asian advertising designer creative start-up team discussing ideas in office.

De zichtbaarheid van jouw merk schuilt vaak in kleine details

Je kunt als ondernemer forse budgetten reserveren om je bedrijfsnaam of boodschap onder de aandacht van potentiële klanten te brengen, maar het is natuurlijk vooral belangrijk op welke manier je daarbij te werk gaat. Slimme marketingcampagnes hoeven niet eens kostbaar te zijn, want de zichtbaarheid van een naam of logo schuilt vaak in slim positioneren. Kleine details kunnen daarbij een wereld van verschil maken.

Ken de mogelijkheden

Eén van de redenen voor ondernemers om een marketingspecialist in te schakelen, is dat ze zelf meestal geen compleet beeld hebben van de mogelijkheden in dit vakgebied. Er zijn namelijk nogal wat manieren om een boodschap aan de samenleving over te brengen. Welke zijn dat, wat zijn daarvan de kosten en hoe staat het met de effectiviteit ervan? Iemand die van het omgaan met dergelijke vraagstukken zijn dagelijks werk heeft gemaakt, is veelal beter in staat om in te springen op trends en een ondernemer zo adequaat mogelijk te adviseren.

Natuurlijk gezien worden

De meest ideale situatie is dat jouw bedrijf te zien is op plekken waar mensen sowieso al naar kijken. Je wordt dan ‘natuurlijk’ gezien, al is het niet altijd eenvoudig om te bepalen welke optie goed werkt en welke niet. Bij een belangrijk sportevenement op televisie zijn de reclameblokken doorgaans duur, omdat men weet dat er veel kijkers zijn. Anderzijds zou je ook kunnen bepleiten dat veel mensen juist in die reclametijd weglopen van het apparaat, waardoor de investering minder rendement oplevert. Een reclamebord langs een voetbalveld wordt vrijwel altijd gezien, maar heeft natuurlijk een minder groot bereik. Het blijft altijd een kwestie van alle factoren tegen elkaar afwegen.

Eenvoud loont

Je kunt een promotionele campagne zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, maar de kerngedachte is toch wel dat eenvoud loont. Niet voor niets laten veel bedrijven jaarlijks kalenders drukken met hun bedrijfsgegevens erop. Zij beseffen heel goed dat de ontvangers er vrijwel dagelijks op zullen kijken. Dan zien ze dus ook vrijwel elke dag die informatie voorbijkomen en dat is een zeer krachtige manier van naamsbekendheid genereren. Een andere, maar vaak vergeten manier van communiceren is via de handtekening onder een e-mail. Sta er eens bij stil hoeveel mails je wekelijks verstuurt. Wat dacht je van een extra tekstregel onderaan het bericht, waarin staat dat je een kortingsactie of een nieuw product hebt?

Inspelen op de omstandigheden

Zichtbaarheid van je merk kun je dus op allerlei manieren regelen. Het is vaak een kwestie van inspelen op de omstandigheden. Zie je in bepaalde winkels vaak lange wachtrijen bij de kassa? Informeer dan eens bij de betreffende ondernemer of er een mogelijkheid is tot het plaatsen van een beeldscherm, waarop jouw advertentie voorbijkomt. Immers: iemand die staat te wachten, gaat meestal wat om zich heen kijken, zoekend naar iets dat specifiek de aandacht trekt.

Verpakkingsmaterialen

Ook op het gebied van verpakkingsmaterialen laten ondernemers vaak waardevolle kansen onbenut. Natuurlijk is het voordeliger om een neutrale, voordelig ingekochte verpakking te gebruiken. Maar zo’n blanco verpakking heeft marketingtechnisch gezien geen enkele meerwaarde. Die extra investering in het laten bedrukken van zakjes, tasjes en doosjes met jouw gegevens is het uiteindelijk wel waard. Het zorgt er immers voor dat je naam nadrukkelijker in beeld komt.

Herhaling is herkenning

Zichtbaarheid draait niet alleen om opvallen, maar ook om herhaling. Hoe vaker iemand jouw naam of logo ziet, hoe groter de kans dat die blijft hangen. Zorg daarom voor een herkenbare huisstijl en gebruik die consequent. Dat geldt zowel voor je bedrijfsprofielen online als voor je fysieke uitingen. Herkenning is namelijk een belangrijke stap richting vertrouwen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *