Direct mail die blijft hangen? 10 ideeën om op te vallen
Je wilt aandacht vragen voor een evenement, relaties op een originele manier enthousiasmeren voor een speciale actie, of een nieuwe productlijn introduceren. Daar zet je de gebruikelijke internetkanalen voor in, maar met een direct mail voeg je daar een dimensie aan toe. Je stuurt je doelgroep namelijk iets tastbaars, per post. Die keuze optimaliseert de kans dat je verhaal gelezen wordt. Ongevraagde e-mails worden steeds vaker gedeletet, maar persoonlijke post? Dat maakt nieuwsgierig.
Persoonlijke touch is voor direct mailing succesbepalend
‘Persoonlijk’ is een kernbegrip als je aan de slag gaat met direct mailing. Je slaat een flater als je persoons- en adresgegevens niet compleet, correct en up-to-date zijn. Ga daar zorgvuldig mee om. Verplaats je bovendien goed in je doelgroep. Wil je zakelijke beslissers interesseren voor een ontbijtsessie? Doe dat niet met een geparfumeerde envelop. Wil je aan modebewuste vrouwen een nieuwe cosmeticalijn presenteren? Dan is een verpakking met een geurtje extra verleidelijk.
Voor je online marketingactiviteiten geldt dat je boodschap – de content – te allen tijde hoofdzaak is. Zonder relevant en onderscheidend te zijn, kom je er niet ‘doorheen’. Dat geldt ook voor je direct mail, maar daarbij legt de verpakking echter extra gewicht in de schaal. Die biedt onbegrensde mogelijkheden om op te vallen. Durf out-of-the-box te denken. Ga met je verkooptteam bij elkaar zitten en laat iedereen ideeën spuien. Daarmee creëer je meteen draagvlak, wat goed van pas komt als je gaat nabellen. Gebruik de volgende tips.
10 ideeën voor je direct mail
- Kies een pakkende envelop – De vorm, uitvoering en bedrukking van je envelop beïnvloeden de openingsbereidheid van de ontvanger. Kies een envelop die past bij je doelgroep en doelstelling. Wees niet te schreeuwerig.
- Envelop met bobbel – Een envelop waaraan de ontvanger direct voelt dat er iets in zit, maakt altijd nieuwsgierig. Het mag een gimmick zijn, maar zorg ervoor dat de inhoud een raakvlak heeft met je bedrijf en boodschap.
- Verstuur eens wat vaker een zakelijke brief – In deze tijd van e-marketing maak je onderscheid door klanten en prospects van tijd tot tijd te benaderen met een per post verstuurde zakelijke brief. Kies er een zakelijke envelop bij en geef die een urgentiesignaal mee. Onderteken de brief met de hand!
- Een handgeschreven brief– Een handgeschreven brief is niet alleen persoonlijk, maar geeft ook een gevoel van urgentie en betrokkenheid. Zorg ervoor dat ook de envelop handgeschreven is en kies voor echte postzegels in plaats van de frankeermachine.
- Een creatieve kaart – Een mailing in de vorm van een (post)kaart is niet alleen geschikt voor een uitnodiging, maar ook om een nieuw product of een actie onder de aandacht te brengen. Laat je informeren over de vele mogelijkheden. Je hebt geweldige pop-up kaarten, vouw- en schuifkaarten en kaarten met speciale effecten.
- Print en video – Zoals video’s op internet populair zijn, kunnen ze ook effectief worden ingezet bij direct mail. Er bestaan slimme manieren om je videoboodschap te integreren in bijvoorbeeld een open te klappen kaart of een productbrochure. Impact verzekerd.
- Gepersonifieerd magazine – Je hebt de Linda, vernoemd naar Linda de Mol, je hebt de Jan, wat staat voor Just Another Name. Digitale printtechnieken maken een magazine met een gepersonifieerd omslag prima mogelijk. De kans dat je mailing bewaard wordt, is maximaal.
- Brochure of prospectus – Een exclusieve, in beperkte kring verzonden brochure of prospectus zorgt voor extra binding. Kies er een passende envelop bij en print de naam, functie en bedrijfsnaam mee in het document.
- (Voor)aankondiging – Organiseer je een relatiebijeenkomst of verkoopevenement? Stuur je doelgroep een exclusieve, gedrukte en gepersonifieerde (voor)aankondiging en laat daar een gedrukte uitnodiging op volgen.
- Product sample – Consumenten vinden het altijd leuk om een gratis proefproduct te ontvangen. Direct mail leent zich daar bij uitstek voor.
Plan voor je direct mailing een follow up
Wat je doel ook is, klantenbinding, een sales impuls of leads genereren, direct mailing is een effectieve methode om rechtstreeks met je klanten, relaties en prospects in contact te treden. Hoe scherper je mailing op je doelgroep is toegesneden, hoe groter de opbrengst. Zorg in de mailing voor handvatten die de ontvanger een duwtje in de rug geven om actie te ondernemen. Geef ze bijvoorbeeld een exclusieve actiecode voor op je website. Voorzie je mailing altijd van een telefoonnummer en e-mail adres. Denk vooral ook aan een follow-up in de vorm van een nabelactie. Die geeft je de gelegenheid om te inventariseren hoe je mail is gevallen en om de ontvanger nog net even dat laatste duwtje in de rug te geven.
Reacties