Een animatie maken: hoe gaat dat in zijn werk?
Steeds meer ondernemers realiseren zich dat je veel effectiever communiceert als je een gemengd palet van communicatievormen gebruikt. Dat geldt zowel voor interne communicatie – naar medewerkers in je eigen bedrijf – als voor externe communicatie – naar je klanten en leveranciers. Gebruik je al jaren dezelfde nieuwsbrief? Of zet je elke dag dezelfde soorten teksten op je intranet? Dan is het de hoogste tijd om direct een meer gevarieerder aanbod in communicatievormen te gaan aanbieden. Veel ondernemers kiezen daarbij onder meer voor een animatie maken.
Wanneer kun je een animatie inzetten?
Animaties zijn een verfrissende vorm van communicatie die voor verschillende typen boodschappen kan worden ingezet. Vaak wordt de animatie gebruikt om een proces snel en efficiënt uit te leggen in een zogeheten uitlegvideo. Als je dit goed doet, kun je ingewikkelde processen (zoals bijvoorbeeld klimaatverandering of ontwikkelingen op de huizenmarkt) in een animatie op een begrijpelijke manier inzichtelijk maken. Daarmee is de animatie ook uitermate geschikt om bedrijfsinterne processen aan medewerkers uit te leggen. Maar ook om aan bijvoorbeeld potentiële klanten uit te leggen hoe een bestel- en leveringsproces eruit ziet.
Vergeleken met een video-opname, heb je bij een animatie het voordeel dat je later snel aanpassingen kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan een andere productnaam, een nieuwe feature of werkwijze, andere voorwaarden of werkgebieden. En besef ook dat video-opnames per definitie een tijdsopname zijn: de receptioniste, het pand en de directeur die de kijker toespreekt kunnen na een jaar al weer zijn veranderd. Klinkt vervelend? Niet veranderen als bedrijf kan zelfs dodelijk zijn, dus verwelkom de verandering!
Maken of laten maken?
Als je hebt besloten eens een animatie te willen inzetten, zul je eerst moeten kiezen of je deze zelf wilt maken of door iemand wilt laten maken. Zelf een animatie maken kan met behulp van online tools, waarmee je uiteraard de kosten beperkt houdt, maar er zitten wel wat nadelen aan. Zo moet je vaak een (toch redelijk duur) abonnement afsluiten om bijvoorbeeld watermerken te kunnen verwijderen. Daarnaast zit je vaak gebonden aan standaard-sjablonen, wat ervoor zorgt dat al je animaties op den duur op elkaar lijken (en erger nog: ze lijken ook op animaties van andere ondernemers). Tot slot zal het je, vooral in het begin, erg veel tijd kosten, vooral als je geen ervaring hebt met filmmontage. Dit is vooral interessant wanneer je veel tijd hebt als ondernemer, bijvoorbeeld als starter of tussen grote klussen in.
Veel ondernemers kiezen er voor om een animatie te laten maken door een professional. De kosten hiervoor vallen vaak mee en je weet zeker dat je échte kwaliteit geleverd krijgt. Let er daarbij wel op dat je goed betrokken bent bij het maken van de animatie, zodat deze volledig aansluit bij je doelstellingen.
Veel ondernemers kiezen er voor om een animatie te laten maken door een professional. De kosten hiervoor vallen vaak mee en je weet zeker dat je échte kwaliteit geleverd krijgt. Let er daarbij wel op dat je goed betrokken bent bij het maken van de animatie, zodat deze volledig aansluit bij je doelstellingen.
Van idee naar uitgewerkte animatie in 7 stappen
Als je ervoor kiest een professional in te huren, zal deze je helpen jouw idee uit te werken tot complete animatie die aan al je wensen voldoet. Dat verloopt in een aantal stappen die je helpen als opdrachtgever om jouw ideeën goed op papier te krijgen en tussendoor te verifiëren, zodat er een animatie komt die aansluit bij jouw bedrijfsdoelstellingen, uitstraling en visie.
- Eerst wordt er een concept ontworpen op basis van een briefing of een gesprek. In die briefing (of in dat gesprek) leg je uit welke boodschap je wilt overbrengen. Door middel van doorvragen wordt haarfijn duidelijk welke inhoud de animatie moet krijgen. Welke emotie wil je overbrengen? Wat zijn de kernboodschappen? Welke elementen zijn belangrijk in jullie communicatie? Welke voorbeelden vind jij juist goed en wat nou niet?
- Het concept mondt uit in een script, dat je uiteindelijk accordeert. Dit is wat je samen afspreekt qua kosten, werkzaamheden en eindresultaat. Wil je achteraf toch iets toevoegen? Hou er dan wel rekening mee dat dit extra geld kan kosten.
- Bij dit script wordt vervolgens een storyboard getekend. Daarmee krijg je wat ruwe schetsen te zien van alle scènes uit het script. Zo zie je snel de ideeën van de animator en kun je heel snel bijsturen als opdrachtgever. Storyboards worden ook gebruikt in stripboeken en films. De volgende video laat precies zien hoe de originele storyboards van Star Wars, getekend door David Russell, uiteindelijk tot de welbekende film leiden:
- Op basis van het storyboard worden personages en specifieke illustraties ontworpen. Dit totaalplaatje dien je ook weer te accorderen, zodat je zeker weet dat het resultaat eruit komt te zien zoals jij het wilt. Na deze stap wordt aanpassen ingrijpender.
- Daarna wordt er een voice-over opgenomen, op basis van het script. Veel animaties bevatten naast de gesproken tekst ook ondertiteling, zodat de video ook zonder geluid kan worden bekeken. Dat is zeker van belang wanneer je de animatie voor sociale media zoals Facebook of Instagram inzet.
- De animator gaat vervolgens aan het werk en zal een complete animatievideo bouwen met behulp van het storyboard, het script en de voice-over. Hij voegt geluidseffecten toe en levert uiteindelijk het eindresultaat op.
- De animatievideo wordt doorgaans opgeleverd als eerste versie waarop je uiteraard nog feedback op kunt leveren, zodat je aan het eind van de rit een perfecte animatie overhoudt.
Reacties