Praktische tips voor een succesvolle marketingcampagne op Instagram

Het gebruik van Instagram in Nederland groeit de laatste jaren explosief, vooral onder jongeren en jongvolwassenen. Het aantal actieve Nederlandse Instagrammers is sinds 2016 verdubbeld en in de jongste doelgroep (gebruikers tot en met 19 jaar) is Instagram inmiddels al populairder dan bijvoorbeeld Facebook. De liefst 4,1 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan ruim de helft zelfs dagelijks actief is op het platform, maken van de foto-app onbetwist een interessant platform voor adverteerders. Wie met zijn advertenties mensen in de leeftijdscategorie tot 39 jaar wil bereiken, kan ondertussen eenvoudigweg niet meer om Instagram Marketing heen. Maar hoe pak je dat aan, succesvol adverteren op Instagram?
Instagram is hét social medium bij uitstek waar je visuele boodschap vele malen belangrijker is dan je geschreven boodschap. Gebruikers van Instagram zijn gevoelig voor foto’s die ze mooi, inspirerend, of om andere redenen interessant vinden. Als je erin slaagt jouw product of merk op een visueel zeer aantrekkelijke wijze neer te zetten, zul je bij deze gebruikers in de smaak vallen.
Omdat Instagram deel uitmaakt van Facebook, heb je bij het starten van een campagne op Instagram de mogelijkheid om zeer specifiek je publiek af te bakenen. Dat maakt het opstellen van een gerichte campagne een stuk eenvoudiger. Vergeet verder niet dat Instagram, nog veel meer dan bijvoorbeeld Facebook, vooral mobiel gebruikt wordt. Daardoor kan een campagne waarbij je je content alleen toont aan gebruikers op een bepaalde locatie extra interessant zijn.
Als je overtuigd bent geraakt van de kracht van een Instagram-campagne én het is je gelukt je doelgroep samen te stellen, begint het echte werk pas. Want hoe ziet een succesvolle Instagram-campagne eruit? De beste advertenties op Instagram vallen onder de noemer sponsored content. Dat houdt in dat jouw advertentie op het eerste gezicht niet afwijkt van de reguliere content die gebruikers onderling delen. Door jouw advertentie qua look & feel helemaal op te laten gaan tussen de user generated content op Instagram, zal de gemiddelde gebruiker niet doorhebben dat hij naar advertenties kijkt. Dit wordt blenden genoemd: jouw content ‘mixt’ perfect met andere Instagram-posts.
De populairste Instagram-gebruikers zijn populair omdat ze een duidelijk verhaal vertellen: een story. Ze plaatsen niet lukraak kiekjes, maar nemen hun volgers mee in hun leven of missie. Het is bijna een vorm van real-life fictie, waarbij een interessant verhaal wordt verteld via visuele impressies. Een succesvolle Instagram-campagne doet hetzelfde. Vertel dus het verhaal van jouw product of merk via visueel sterke posts. Een simpele foto van je product, of een illustratie waarin lappen tekst zijn verwerkt, zijn dan ook absoluut not done. Instagrammers zijn niet gek en zullen direct doorhebben dat je ze iets wilt verkopen. Niet goed voor je imago.
Naast foto’s en illustraties kun je kiezen voor video’s in je Instagram-campagne. Je zult je publiek langer moeten zien vast te houden – ze moeten immers je video uitkijken – maar een goede video kan goud waard zijn. Zo’n video kun je afsluiten met een doordachte call to action.
Kijk ook deze video met handige tips om te starten met Instagram adverteren:
Je bedrijf op de markt brengen – ook de banenmarkt – heet marketing. Met slimme…
De beïnvloedingsprincipes van Cialdini, de conformiteitsonderzoeken van Solomon Asch en de Stepps-aanbevelingen voor viraliteit van…
Affiliate marketing is een manier van adverteren die steeds vaker wordt ingezet door publishers. Dit…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: