Google Ads voor jouw onderneming: wat kun je daarmee?
Elke ondernemer die niet al met Google Ads werkt, heeft het minstens weleens overwogen. Via Google Ads kun je immers gebruik maken van dat immens krachtige platform Google, waar de hele wereld gebruik van maakt. Je gaat dat middel inzetten om klanten te werven voor jouw bedrijf. Klinkt perfect, nietwaar?
Toch zitten er wel wat haken en ogen aan. Je concurrenten zitten immers al op Google Ads, dus hoe ga je ervoor zorgen dat je je onderscheidt en er ook daadwerkelijk iets aan hebt? Domweg poen tegen je advertentiecampagnes aan smijten zonder significant resultaat, dat is per slot van rekening nog steeds zonde geld. Maar hoe zorg je er dan voor dat je niet zomaar in het wilde weg start met Google Ads, maar er op een weldoordachte, verantwoorde manier mee omgaat?
Wat kun je precies met Google Ads?
Daarvoor moet je eerst weten wat je precies kunt met Google Ads. Google Ads is ontzettend laagdrempelig, wat aan de ene kant natuurlijk een voordeel is, want dat betekent dat je relatief eenvoudig kunt starten en dat eigenlijk elke ondernemer kan instappen. Anderzijds is het een valkuil, want zomaar aan de slag gaan met Google Ads zonder dat je daadwerkelijk weet wat je doet, sorteert geen effect.
Google Ads werkt via een veilingmodel. Als adverteerder stel je in bij welke zoektermen jij jouw advertentie zou willen tonen en hoeveel geld je per klik (pay-per-click, PPC) wilt betalen. Zoekt een gebruiker op die zoektermen, dan is er een kans dat jouw advertentie zal worden getoond.
Een eenvoudige veiling zou de plek aan de hoogste bieder geven. Google Ads werkt slimmer en complexer, en dat is direct de reden dat veel ondernemers geen optimaal gebruik maken van de tool. Google kijkt namelijk ook naar de kwaliteit van de advertentie, bijvoorbeeld op basis van taal, geografische locatie, maar ook de kwaliteit van de pagina achter de advertentie, de browse-ervaring op jouw website dus.
Google Ads is, mits juist gebruikt, een tool waarmee je je conversie kunt verhogen doordat je je doelgroep haarscherp kunt aanspreken met geoptimaliseerde advertenties. Met de nadruk op: mits juist gebruikt.
Op Google Ads training of zelf leren?
En hoe begin je daar dan mee, dat juiste gebruik? Grofweg zijn er twee opties: je kunt lukraak starten, wellicht op basis van wat blogs of informatievideo’s, en het jezelf op die manier eigen maken. Veel ondernemers kiezen echter voor optie twee: een online Google Ads training, waarbij je binnen korte tijd alle ins en outs van Google Ads krijgt geleerd zodat je er direct profijt van hebt.
De autodidactische route lijkt natuurlijk aanlokkelijk, omdat zo’n training geld kost en je al doende natuurlijk ook een hoop kunt leren. Dat is allemaal waar, maar veel ondernemers die Google Ads zelfstandig willen leren, vergeten twee zaken:
1. Een Google Ads campagne die verre van ideaal is opgetuigd, kost (ook) een hoop geld;
2. Alle tijd die het jou kost om hier goed in te worden, loop je conversie en dus omzet mis.
In veel gevallen geldt dat als je de (deels) verkwanselde advertentiekosten optelt bij de gemiste inkomsten, het volgen van een goede training uiteindelijk toch de goedkoopste investering blijkt.
Wanneer is een training geschikt voor jou?
Google Ads kan ontzettend veel voor elk bedrijf betekenen, maar is geen wondermiddel. Je zult ook nieuwsgierig moeten zijn en uiteraard ondernemend van aard. En je moet wendbaar zijn, je snel kunnen aanpassen aan veranderingen in de maatschappij en in jouw branche. Als dat alles het geval is, hoef je nog niet eens technisch onderlegd te zijn. Elke ondernemer met zakelijke drive kan Google Ads leren en er voordeel uit halen.
‘Vergeet de ROAS’
Bob Meijer van trainingsbureau PPC Mastery verwelkomt vaak ondernemers op trainingen die best weten hoe ze op een gezonde manier hun zaak moeten runnen, maar het stuk digitaal adverteren gewoon nog niet zo goed kennen:
“Het gaat er ons om dat ondernemers zich bewust worden van hun advertentiecampagnes en breder leren kijken. Veel van onze trainees kijken bijvoorbeeld bij aanvang van de training alleen maar naar hun ROAS, de Return on Ad Spend. Eén van de eerste dingen die wij ze leren, is: vergeet ROAS, focus op POAS. De Profit on Ad Spend. Dus hoe kun je zoveel mogelijk winst maken via je advertentiecampagnes. Uiteindelijk gaat het om de winst die helemaal onderaan de streep overblijft. Maar weinig ondernemers die bij ons op training komen, weten in hun hoofd de stap te maken van losstaande betaalde advertenties naar het uiteindelijke bedrijfsresultaat. Dáár helpen we bij. Grip krijgen, je POAS optimaliseren en Google Ads voor jou laten werken.”
Reacties