Je leadconversie verbeteren met Google Optimize: werkt dat?
Iedere goede ondernemer die online diensten of producten aanbiedt, is continu op zoek naar manieren om zijn conversie te maximaliseren. Als ondernemer heb je je vast weleens afgevraagd of jouw website eigenlijk wel het maximale uit zijn traffic haalt. Google bracht daarvoor in 2017 een veelbelovende verbetertool op de markt: Google Optimize. Dat biedt veel interessante mogelijkheden voor elke ondernemer die zijn online conversie graag eens zou willen verbeteren. In dit blog leggen we je uit waarom je Google Optimize zou inzetten, welke mogelijkheden je hebt en wat het je kan opleveren.
Hoe verbetert Google Optimize mijn website?
De hamvraag: hoe gaat Google Optimize ervoor zorgen dat mijn website een hogere conversie gaat draaien? In Google Optimize kun je drie typen tests uitvoeren waarmee je je website kunt optimaliseren. Voorafgaand aan zo’n test stel je eerst een doel in: wat wil je precies meten? In veel gevallen zul je willen weten hoeveel bezoekers uiteindelijk overgaan tot aanschaf van een product of dienst. Maar ook het inschrijven op je nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of andere acties die bezoekers op jouw site kunnen uitvoeren, kun je laten meten.
De eerste test die je kunt laten uitvoeren is de A/B-test. Hierbij ziet een (vooraf te specificeren) deel van je bezoekers variant A van een bepaalde pagina. Het andere deel ziet variant B. Denk aan een grote, groene bestelknop versus een grote, rode bestelknop. Het gaat bij een A/B-test om een relatief klein verschil op een verder identieke webpagina. Daardoor kun je heel specifiek meten welke impact dergelijke kleine aanpassingen kunnen hebben. Misschien scoort jouw landingspagina wel veel beter met een mooie foto van een dame in plaats van die foto van een heer?
Verder kun je via Google Optimize een redirect-test uitvoeren. Een redirect-test lijkt op een A/B-test. Je test hier echter niet een kleine variatie op dezelfde pagina, maar je test twee compleet verschillende pagina’s. Een deel van je traffic wordt omgeleid naar landingspagina A en het andere deel naar pagina B. Je gebruikt zo’n test bijvoorbeeld om een nieuw design van je landingspagina eens te testen.
Tot slot is er de mogelijkheid voor een multivariate test. Bij dit type test meet je het succes van alle mogelijke varianten van één pagina. Je wilt bijvoorbeeld twee verschillende alinea’s tekst en drie verschillende illustraties testen. De multivariate test bouwt dan (twee maal drie is) zes verschillende pagina’s en test deze tegen elkaar. Bezoeker X kan dus een heel andere landingspagina aantreffen dan bezoeker Y. De testresultaten tonen je uiteindelijk welke combinatie het meest succesvol is geweest.
Voor welk type ondernemer levert Google Optimize iets op?
Zoals bij veel hulpmiddelen in de e-commerce, geldt ook voor Google Optimize dat je in grote mate zelf in de hand hebt hoeveel het gebruik ervan je oplevert. Google Optimize is geen heilige graal die jou ineens bergen klanten gaat brengen. Serieus gebruik ervan kan je echter wel continu duwtjes in de juiste richting geven.
Een goede website staat nooit stil en is continu aan vernieuwing en verbetering onderhevig. Iedere ondernemer die dat al heeft begrepen en daar ook serieus mee aan de slag is of wil, zou Google Optimize minstens eens vrijblijvend moeten proberen. Er is daarbij wel een aantal zaken om rekening mee te houden.
Google Optimize werkt het best wanneer je al een acceptabele hoeveelheid traffic naar je website hebt gerealiseerd. De software helpt je om het meeste uit je bezoekers te halen, maar helpt je niet om meer bezoekers te krijgen. Als je nog maar weinig bezoekers naar je website trekt, hebben de analyses van Google Optimize weinig zin. De dataset is dan eenvoudigweg te klein om betrouwbare conclusies uit te trekken. Richt je dan eerst op het trekken van meer bezoekers en bewaar Google Optimize voor een later moment.
Verder moet je je realiseren dat Google Optimize aanneemt dat iedere bezoeker een individuele lead is. Wanneer jouw onderneming hoofdzakelijk zaken doet met (grotere) bedrijven, zal jouw website in de regel vaker bezocht worden door medewerkers van zo’n bedrijf. Deze bezoekers zullen niet klakkeloos converteren in een klant, omdat het aanlooptraject langer is. Ze zullen je wellicht een e-mail sturen of telefonisch contact opnemen. Is jouw onderneming vooral B2B-georiënteerd, houd hier dan rekening mee door je Optimize-tests slim af te bakenen. Meet dan bijvoorbeeld eens het doorklikken naar diepere pagina’s in plaats van het aanvragen van een offerte.
Alles is conversie
De gemiddelde online marketeer hoef je niet uit te leggen dat zijn onderneming bestaat bij de gratie van conversie. Welk deel van je website-bezoekers weet je uiteindelijk te converteren naar betalende klanten? Je conversie beïnvloedt in ingrijpende mate het (financiële) succes van jouw online aanbod. Je aantallen bezoekers vermenigvuldigd met je conversie bepaalt immers je omzet. Veel bezoekers krijgen is leuk, maar je wilt ze uiteindelijk omzetten in klanten.
Google Optimize is een overzichtelijk stukje software dat zich voornamelijk richt op het MKB-segment. De tooling is primair ontworpen om als ondernemer continu je online conversie te meten en te beïnvloeden. Je hoeft, zoals bij meer producten van Google het geval is, geen ervaren online marketeer te zijn om er gebruik van te kunnen maken.
Gratis versus betaald
De basisversie van Google Optimize is volledig gratis. Daarmee onderscheidt het zich direct van grote concurrenten als VWO en Optimizely. Daar moet je, ook voor een basisversie, al gauw tientallen tot zelfs honderden euro’s per maand neertellen. Met de gratis versie van Google Optimize kun je al verrassend veel – in ieder geval ruim voldoende voor de modale MKB’er.
De betaalde variant biedt, ten opzichte van de onbetaalde, de mogelijkheid om doelgroep-specifieke tests uit te voeren. Daarnaast kun je meer tests naast elkaar draaien en krijg je, indien gewenst, persoonlijke hulp. Voor de doorsnee ondernemer zal de gratis versie echter, zeker in het begin, meer dan toereikend zijn.
Integratie en compatibiliteit
Als je al eens enigszins serieus bezig bent geweest met het optimaliseren van je website, zul je Google Analytics hebben gebruikt of overwogen – of er minstens van hebben gehoord. Een voordeel voor wie het al gebruikt, is dat alle Analytics-data één op één te integreren is met je Optimize-data. Dat zorgt ervoor dat Google Optimize direct een grote bak met relevante informatie heeft en jou sneller van onderbouwde verbeteradviezen kan voorzien.
Verder zul je – hoe kan het ook anders – Google’s Chrome-browser moeten gebruiken, omdat Google Optimize werkt via een Chrome-extensie. Deze download je en voeg je toe aan je browser. Dat klinkt als een beperking, maar in de praktijk is het werken via een extensie – dus rechtstreeks in je browser – een stuk eenvoudiger dan via aparte software.
Meer klanten, meer omzet
Uiteindelijk zul je de learnings die Google Optimize je aanbiedt ook doorlopend moeten weten om te zetten in daadwerkelijke verbeteringen op jouw site. In de meeste gevallen zul je dan daadwerkelijk een stijging in conversie zien: meer klanten, en dus meer omzet. Word daarbij niet te gemakzuchtig. Je zult zelf met verbeterinitiatieven moeten blijven komen en je zult deze zelf moeten blijven testen. Google Optimize zal er dan op zijn beurt zorgen dat je vrijwel altijd de juiste keuzes maakt.
Reacties