Hoe kun je je taken beter managen als ondernemer?
Je herkent vast dat gevoel van uitputting na een lange dag, waarbij je je afvraagt of je eigenlijk wel iets hebt bereikt. Dit is een gevoel dat veel ondernemers maar al te goed kennen. Als zelfstandig ondernemer wil je je doelen zo efficiënt mogelijk bereiken, maar het kan knap lastig zijn om te bepalen welke doelen je moet stellen en waar je moet beginnen. Met die overvolle agenda’s en eindeloze afspraken lijkt het soms alsof tijd managen gewoon niet genoeg is. Daarom is het hoog tijd om aan je time management skills te werken!
Maak to-do lijsten
Lijstjes kunnen echt je beste vriend zijn als het om dagelijkse routine gaat. Je kunt ze gebruiken om al je taken en ideeën op een georganiseerde manier bij te houden. Op die manier hoef je niet alles in je hoofd te onthouden en heb je ruimte over voor nieuwe inspiratie. To-do-lijsten kunnen echt een enorme hulp zijn om je doelen te bereiken en bepaalde taken af te kunnen vinken. Denk aan het binnenhalen van een nieuwe klant, het plaatsen van berichten op sociale media, het plannen van een afspraak met een potentiële klant, het schrijven van een nieuw blogartikel, of gewoon het organiseren van een gezellig diner met de familie.
Gebruik time management tools
Je kunt natuurlijk een eigen to-do-lijst maken, maar gebruik je al time management tools? Er zijn verschillende handige programma’s die je gratis kunt downloaden. De bekendste zijn Trello, Asana en Teamwork. Hoewel deze tools oorspronkelijk bedoeld zijn voor teamsamenwerking, zijn ze ook uitstekend geschikt voor zelfstandige ondernemers. Je kunt lijsten maken met labels als ‘Te doen’, ‘Mee bezig’ en ‘Klaar’ om je taken te organiseren en precies bij te houden wat nog moet gebeuren en waar je momenteel aan werkt. Zo bewaar je je overzicht. Run je een groter bedrijf met medewerkers? Dan kan het handig zijn om time management tools van EZ Factory te gebruiken. Op deze manier kun je verschillende werkzaamheden in het magazijn of de fabriek eenvoudig managen onder meerdere medewerkers. Denk hierbij aan onderhoudstaken die regelmatig uitgevoerd moeten worden. Zo is iedereen op de hoogte van wat er wanneer moet gebeuren.
Ga efficiënt en effectief te werk
Effectief en efficiënt te werk gaan: hoe doe je dat?. Effectief zijn betekent dat je de juiste taken uitvoert en prioriteiten stelt. Je moet beslissen welke taken echt jouw aandacht nodig hebben en welke wellicht door anderen kunnen worden gedaan. Wanneer je efficiënt te werk gaat kun je sneller je doelen bereiken. Hiervoor zijn concentratie, een goed werkgeheugen en het vermogen om overzicht te bewaren te nodig. Maar probeer niet te overhaasten, want dan ga je dingen over het hoofd zien en kun je belangrijke details vergeten. Wil jij je taken beter managen als ondernemer? Begin dan eens met deze 3 eenvoudige tips en merk het resultaat!
Reacties