Hoe maak je de verkoop van jouw product tot een succes?

brand
product verkopen

Hoe maak je de verkoop van jouw product tot een succes?

Of je nu al een tijdje bezig bent of pas net als ondernemer om de hoek komt kijken: je wilt dat je product goed verkoopt. Kleding, eten, meubels, verzorgingsproducten of auto’s, voor iedere branche zijn er algemene verkooptips toe te passen die de verkoop verder op weg helpen. In dit artikel delen we onze tips!  

Juiste betaalsysteem 

We beginnen bij het belangrijkste begin: ga aan de slag met een goed betaalsysteem. Dit moet betrouwbaar, veilig en snel zijn, zowel voor jou als voor je klanten. Is fysieke verkoop van toepassing in jouw bedrijf? Dan heb je een pinautomaat nodig, het liefst een die op elke locatie werkt. Met moderne pinapparaten is dit goed mogelijk, bijvoorbeeld door de simkaart die erin zit. Dat werkt ideaal! Ook achter de schermen heb je baat bij een goed systeem, om je betalingen bij te kunnen houden. Dat stukje overzicht is belangrijk in je bedrijfsvoering.  

Verkoop op de juiste plekken 

Zorg dat je je product op de juiste plek verkoopt. Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Voor het ene product werkt fysieke verkoop goed, denk aan eten of drinken. Ga op een markt staan, om dit gewoon eens te proberen. Je kunt je klanten zo bijvoorbeeld alvast laten proeven. Dat is effectief! Zorg voor een goede klantbeleving. Wellicht is een winkel goed passend. Maar ook online verkoop is populair, en klanten weten webwinkels steeds beter te vinden. Zorg hier voor een goede en veilige checkout, zodat je klanten sneller geneigd zijn om iets te bestellen. 

Geloof in je product 

Sta je volledig achter het product of de producten die je verkoopt? Dit is een belangrijke vraag om aan jezelf te stellen. Je klanten hebben het namelijk al snel door als dit niet het geval is. Juist dat stuk enthousiasme maakt dat je product geliefder wordt. Dus zorg dat je je verkooppraatje altijd klaar hebt staan, en dat dit praatje ook geloofwaardig is! Het maakt het verkoopspel ook nog eens een stuk interessanter.  

product verkopen

Je moet geloof hebben in je eigen product

Duidelijke en eerlijke informatie 

Is voor een potentiële klant direct duidelijk wat jouw product inhoudt en wat iemand eraan heeft? Het is slim om dit te controleren, of het nu om fysieke of online verkoop gaat. Doe hier bijvoorbeeld een steekproef naar. Zorg op een webshop voor duidelijke omschrijvingen en goed beeldmateriaal. Bied extra uitleg indien nodig. En wat ook helpt: plaats reviews van eerdere klanten in beeld, waaruit men kan ophalen dat er al eerdere verkopen zijn geweest en dat mensen tevreden zijn!  

Overzicht behouden 

We benoemden het hierboven al kort, maar willen er nog wat dieper op ingaan: zorg dat je het overzicht behoudt binnen je bedrijf. Dat kan soms best lastig zijn, zeker als je als ondernemer voor elke taak binnen je zaak moet opdraaien. Hoe het lukt? Werk met planningen, analyseer je verkoop en houd in de gaten waar er tekorten ontstaan. Zo blijft je bedrijf gezond en is de kans op groei alleen maar groter! 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *