
Hoe werkt bijtelling auto van de zaak als zzp’er?
Rijd je als zzp’er in een auto van de zaak? Dan krijg je vroeg of laat te maken met iets wat “bijtelling” heet. Maar wat betekent dat precies? Wanneer betaal je het? En zijn er manieren om het te vermijden? Boekhouding-zzp legt het hieronder uit.
Rijd je meer dan 500 km privé? Dan komt de bijtelling om de hoek kijken
Als je je zakelijke auto ook privé gebruikt (meer dan 500 kilometer per jaar), dan ziet de Belastingdienst dat als een soort extra inkomen. Dat wordt dus belast. Hoeveel bijtelling je betaalt, hangt af van twee dingen:
- De cataloguswaarde van je auto (nieuwprijs incl. btw en bpm)
- Het geldende bijtellingspercentage
Deze bijtelling wordt bovenop je winst gerekend, waardoor je dus uiteindelijk meer inkomstenbelasting betaalt.
Tip: Blijf je onder die 500 privékilometers per jaar? Dan hoef je géén bijtelling te betalen! Maar dan moet je wél een sluitende rittenregistratie bijhouden en als je slim bent een kastje in je auto laten zetten om de ritten bij te houden.
Wat zijn de actuele bijtellingspercentages?
- Elektrische auto (tot €45.000): 12% bijtelling van de cataloguswaarde
- Elektrische auto boven €45.000: Over het meerdere betaal je 22% van de cataloguswaarde
- Brandstofauto (benzine/diesel/hybride): 22% bijtelling van de nieuwprijs
- Youngtimer 22% van de lage dagwaarde
Deze percentages gelden als je de auto ook privé gebruikt (dus meer dan 500 km per jaar).
Bijtelling en btw? Ja, dat speelt óók mee
Naast de inkomstenbelasting krijg je ook te maken met de btw-bijtelling. Die is zeker de eerste vijf jaar 2,7% van de cataloguswaarde per jaar. Voor een youngtimer bedraagt die 1.5 % van de cataloguswaarde. Ook bij de aankoop van een marge-auto of van een auto van een particulier is de btw-bijtelling 1.5 %.
Bijtelling blijft 5 jaar hetzelfde
Wist je dat het bijtellingspercentage 60 maanden lang (5 jaar dus) vaststaat? Die termijn begint te lopen vanaf het moment dat de auto voor het eerst op naam is gezet. Zelfs als de auto van eigenaar wisselt, blijft het oude bijtellingspercentage gelden — tot de vijf jaar voorbij zijn, aldus boekhouder-ZZP.
Voorbeeld
Stel, je leaset in 2019 een auto met 22% bijtelling. Dan blijf je dat percentage betalen tot en met 2024. Daarna geldt het percentage dat op dat moment actueel is.
Youngtimer of oldtimer op de zaak?
Wordt je auto 15 jaar of ouder? Dan verandert het spel: je betaalt dan 35% bijtelling, maar niet van de cataloguswaarde — alleen van de dagwaarde! Dat kan flink schelen in de kosten.
Veel ondernemers kiezen daarom bewust voor een youngtimer: een goed onderhouden Audi of Volvo van 15 jaar oud rijdt vaak nog als nieuw én is voordelig te importeren uit bijvoorbeeld Duitsland.
En heb je echt iets met klassieke auto’s? Dan kun je natuurlijk ook een oldtimer op de zaak zetten. Ook daarvoor gelden aangepaste fiscale regels.
Bestelauto? Zakelijk gebruik = minder gedoe
Heb je een bestelauto die je alleen zakelijk gebruikt? Dan kun je een Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto indienen. Bouw – voor de zekerheid en bewijslast- ook een kastje in je auto en houd een sluitende rittenregistratie bij. Daarmee voorkom je – als je inderdaad minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt- bijtelling.
Reacties