Iedereen weer met plezier naar kantoor? Zo regel je dat relaxed

brand
Kantoorinrichting om je kantoor weer te vullen

Iedereen weer met plezier naar kantoor? Zo regel je dat relaxed

Tijdens corona proefden we volop van het thuiswerken. Nu in onrustige tijden, zien werkgevers hun werknemers het liefst op kantoor en liever niet meer dat werknemers thuiswerken. Hoe krijg je als werkgever je personeel weer blij op kantoor?

LinkedIn deed een internationaal onderzoek waar ook 100 Nederlandse topbestuurders aan meededen. Zeventig procent van hen gaf aan in te grijpen op de arbeidsvoorwaarden of dit al te hebben gedaan. Vooral nieuwe verworvenheden als thuiswerken en flexibiliteit in werktijden dreigen zo te worden teruggedraaid, net als arbeidsvoorwaarden die de ontwikkeling van vaardigheden en het welzijn van werknemers moeten bevorderen. LinkedIn zag dit al terug afgelopen september, toen het aantal Nederlandse vacatures voor banen waarbij je kunt thuiswerken een derde lager was dan in augustus.

Genoemde redenen waarom het thuiswerken onder druk staat zijn een gebrek aan sociaal contact, onvoldoende zicht op het werk en de vrees dat de betrokkenheid terugloopt. Werknemers die op afstand werken willen dat echter grotendeels blijven doen, zo meldt Forrester’s Future of Work Survey van 2022. 68% van deze werknemers hoopt dat ze in ieder geval meer kunnen thuiswerken dan voor de coronapandemie het geval was. Momenteel heeft een thuiswerker die teruggeroepen wordt naar kantoor nog weinig rechten. De Eerste Kamer moet nog instemmen met de wet Werken waar je wilt.

Nu is het aanpassen van arbeidsvoorwaarden vooral vanuit de werkgever gedacht. Wat zijn nu de positieve manieren om je personeel weer naar kantoor te krijgen?

5 manieren om je personeel terug naar kantoor te krijgen

  1. Bepaal het doel van je kantoor. Kantoor is niet meer de enige plek waar je werk gedaan krijgt. Wat is de toegevoegde waarde van fysiek bij elkaar aanwezig zijn? Is het kantoor een ontmoetingsplaats, de plek om te brainstormen of juist een ruimte waar je je goed kunt concentreren?
  2. Zorg voor de juiste inrichting van je kantoor. Door het helder hebben van het ‘waarom’ van je kantoor, kun je vervolgens de indeling ervan afstemmen. Creëer diverse hoeken en zones met elk hun eigen doel, van focus cabines tot sociale coffee corners met lockerkasten en zones waar creativiteit kan stromen. Bied iets wat je kantoortijgers thuis niet hebben, zoals een goede bureaustoel en echt goede koffie of thee bijvoorbeeld.
  3. Kijk naar de wensen van je personeel. Willen ze een zit sta bureau zodat ze meer natuurlijker bewegen? Meer structuur in het sociale contact, zoals sportactiviteiten en wandeltochten? Een betere afstemming tussen werk en gezin? Praat met je mensen en geef invulling aan hun wensen. Een baan is immers veel meer dan geld verdienen: je ontleent er ook je sociale status en identiteit aan.
  4. Overweeg hybride werken. Thuiswerken heeft ook allerlei voordelen: meer focus op die schrijfklus, de loodgieter aan het werk zetten en natuurlijk even de boodschappen tussendoor kunnen doen. Gooi deze verworven flexibiliteit niet volledig overboord, maak een mix van thuiswerken en op kantoor werken. Zo is het bij softwarebedrijven waar developers veel thuiswerken het einde en begin van een sprint vaak de periode om juist bij elkaar op kantoor te komen.
  5. Benoem en waardeer autonomie. Met thuiswerken kwam ook een stuk autonomie. Managers konden niet meer op je scherm kijken of je wel genoeg schermtijd maakte. Ze moesten meer kijken naar de daadwerkelijk output. Thuiswerken was vooral voor medewerkers die zuchten onder micromanagement een verademing. Productiviteit ging in veel gevallen door thuiswerken juist omhoog. De terugkeer naar kantoor is een uitgelezen moment om de autonomie van je werknemers te bespreken. Wat ging er goed? Waar is meer controle toch verstandig? Hoe kunnen we onze werknemers meer ‘empoweren’?

Maak de keuze voor kantoor bewust

Blije mensen op kantoor doe je zo

De kern van blije medewerkers op kantoor is scherp kijken naar hoe je als organisatie werkt. De reden “omdat we het altijd zo deden” gaat niet meer op, we weten hoe het anders kan. Maar ook dat heeft voor- en nadelen. Wanneer je dat benoemt, kun je vervolgens nadenken welke rol kantoor voor het werk en dus de werknemers heeft. De inrichting van het kantoor moet daar vervolgens uit voortvloeien. En dat betekent voor veel kantoren: weg met de kantoortuin!

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *