Interview geven voor artikel

brand
Interview geven voor artikel

Interview geven voor artikel

Je hebt een verzoek gehad om een interview te geven voor een artikel.
Deze praktijkgerichte how-to legt je precies uit hoe je dat werkt en wat je mag verwachten.

Afspraak inplannen

Met deze tool heb je direct inzage in mijn agenda en kun je direct een afspraak inplannen.

  • Een interview duurt typisch 30 tot 60 minuten. Is het onze eerste keer? Reken dan eerder op 45 à 60 minuten.
  • Afspraken zijn standaard via telefoonik bel jou op het afgesproken tijdstip.
  • Liever videobellen? Geef het aan en ik stuur een aangepaste uitnodiging met een Google Hangout url. Tijdens het interview kijk ik niet altijd terug vanwege het schrijven.

Onderwerp afstemmen

  • Stuur van tevoren twee of drie kernboodschappen. Wat wil je dat de doelgroep na het lezen van het artikel echt onthoudt?
  • Welke verhaallijn en formaat heb je in gedachten? Een customer case, een trendartikel, een column of een uitlegverhaal? Een waarom-verhaal of een hoe-verhaal?
  • Hoe kunnen we jouw verhaal onderbouwen? Heb je onderzoeken, bronnen, andere artikelen, documenten, infographics of visuals beschikbaar?

Je krijgt enkele dagen van tevoren een reeks interviewvragen toegestuurd. Deze zijn vaak scherp en soms lastig te beantwoorden. Het doel is vooral om je aan het praten te krijgen!

Het interview

  • Wordt nooit opgenomen – tenzij dat nadrukkelijk van tevoren wordt vermeld, geheel volgens de AVG. Reden daarvoor zou zijn het achteraf terugkijken of het omzetten van voice naar tekst. De opname wordt dan alleen daarvoor gebruikt en na verwerking verwijderd.
  • Is breed en diep. Ik vraag altijd meer dan nodig is. Enerzijds uit persoonlijke interesse, anderzijds omdat ik dan ook materiaal heb voor een eventuele zware wijziging.
  • Vragen of praten? Het interview loopt zoals jij het meest prettige vindt. We kunnen vraag-antwoord doen, of je kunt gewoon beginnen met praten. Het geeft daarbij niet als je van de hak op de tak springt, ik noteer alles en zet het achteraf in een logisch geheel.

Oplevering eerste versie

  • Oplevering binnen week. De typische oplevertijd is een week voor een artikel tot 1000 woorden. Wil je het sneller? Dat kan in overleg, houd er dan wel rekening mee dat je een ongepolijste versie krijgt waar nog kleine foutjes in kunnen zitten.
  • Google Drive voor feedback. De tekst wordt opgeleverd via een Google Drive deellink. Geef hier ook je aanpassingen en opmerkingen. De deellink kun je ook delen met collega’s.
  • Feedback verwerken. Klaar met feedback geven? Geef het door! Je feedback wordt altijd volledig verwerkt of beantwoord.

Emerce-artikel? Lees deze punten!

We schrijven regelmatig artikelen voor klanten van Emerce als ghostwriter. Houd daarmee rekening met het volgende:

  1. Profiel. Het artikel komt op naam van jou en eventueel een collega. Is er nog geen profiel op Emerce? Geef dan het volgende door (in het Nederlands):
  • Naam:
  • Foto: graag een duidelijke pasfoto in zwart/wit (géén kleur)
  • Functie(titel)
  • Organisatie
  • Website link
  • LinkedIn link
  • E-mail (is niet zichtbaar online, moet wel echt van de auteur zijn)
  • Biografie over de auteur (rond 100 woorden, in 3e persoon enkelvoud)
  1. Niet commercieel. Emerce-lezers houden niet van een wij-van-wc-eend-verhaal. Dat betekent geen zelfpromotie, eigen bedrijf iedere keer noemen of SEO-linkjes. Wil je dat wel, dan zijn daar extra afspraken over te maken.
  2. Vanuit de redactie geschreven. Wil je een artikel over je bedrijf, dienstverlening of klantrelatie? Dan is het mogelijk om het artikel op naam van een Emerce redactielid te plaatsen, doorgaans is dit de ghostwriter zelf. Zie bijvoorbeeld de Rabobank en Ternair.
  3. De redactie bepaalt. Ondanks alle goede voorzorg en afstemming kan het toch zijn dat de redactie het artikel teruglegt met feedback.
  4. Preview en publicatie. Na aanlevering artikel wordt het artikel in het CMS gezet en ingepland. Je krijgt per mail van de ghostwriter deze aangeleverd.
  5. Resultaten en views? Bij ieder artikel op Emerce staat het aantal views. Daarnaast ontvang je van de Emerce accountmanager de volledige resultaten.
  6. Zelf artikel schrijven? Je hebt nu een Emerce-profiel en kunt ook op eigen initiatief bij Emerce een gastartikel aanleveren.
  7. Direct inschakelen? Ben je erg tevreden over de samenwerking? Je kunt Bloeise vervolgens ook direct inschakelen. Zo hebben partijen zoals Dept, Ternair en SQLI ons gevonden.