interview met content marketeer Christian Slagter

brand
interview met content marketeer Christian Slagter

interview met content marketeer Christian Slagter

Succes met E-commerce boek co-auteur Christian SlagterEen webshop is zo opgezet. Maar hoe maak je die vervolgens succesvol? Met contentmarketing, stelt Christian Slagter van Slagter Media. Als co-auteur van het handige boek Succes met E-commerce door Marc de Groot schreef hij het gedeelte over de inzet van contentmarketing. “Content marketing is geen snelle verkooppraat maar het centraal stellen van de klant. Door waardevolle content te creëren en deze onder de aandacht te brengen bij je potentiële klanten, levert je dit leads en klanten op.” Lees het interview en doe mee met de prijsvraag om het boek te winnen.

Wat is content marketing?

“Content marketing is het creëren van informatie die je publiek zo waardevol vindt dat zij meer over jouw bedrijf willen weten. Met content marketing trek je bezoekers naar je website, help je hen door vragen op te lossen, genereer je leads, klanten en omzet en ga je de interactie aan. Content marketing is dus geen snelle verkooppraatjes waarmee je jouw eigen diensten en/of producten alleen maar onder de aandacht probeert te brengen, maar je speelt in op  vragen en behoeften die er leven bij je (potentiële) klanten.”

Wat doet een content marketeer precies?

“Veel”, lacht Christian. “Een contentmarketeer kijkt naar je bedrijfsdoelstellingen, stelt vast wie je doelgroep en dus je publiek is, analyseert hoe de huidige stand van je online aanwezigheid is (SEO, SEA, social media etc.). Vervolgens helpt een content marketeer met het uitstippelen van de online marketing strategie, het opstellen van een content kalender, het creëren van waardevolle content, het onder de aandacht brengen van deze content én het meten en optimaliseren van de prestaties van de content.”

Content marketeer worden?

Wil jij content marketeer worden? Dan combineer jij marketingkracht met het creëren en vermarkten van content voor een bedrijf. Lees hier meer over wat een content marketeer precies doet.

Waarom zou je je als bedrijf bezighouden met content marketing? Wat levert dat op?

“Wat doe je als je een probleem of een vraag hebt? Je gaat naar Google. En je bent niet de enige. Je publiek is dus online actief en met content marketing kun je hen bereiken. Als je als bedrijf de vragen van je potentiële klanten kunt beantwoorden, zorgt dit voor naamsbekendheid, vertrouwen en autoriteit. Door waardevolle content te creëren en deze onder de aandacht te brengen bij je potentiële klanten, zal dit op termijn leads en klanten opleveren. Google zal namelijk ook je content gaan waarderen, omdat bezoekers langer op je pagina blijven hangen, mensen jouw content zullen delen en andere websites naar je content zullen linken. En dat zijn allemaal indicatoren voor Google dat jouw content relevant en waardevol is, waardoor deze eerder naar boven zal komen in de zoekresultaten.”

Blijvend zichtbaar

“Vergelijk het eens met een Google AdWords campagne. Hoe effectief dit ook kan zijn, wanneer dit goed wordt ingezet) als de campagne stopt wordt je niet meer zo snel gevonden via Google. De content die je creëert daarentegen is van jezelf en zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft. Maar daarnaast vertel je via content marketing je verhaal van je bedrijf, ook wel storytelling genoemd. Daarmee schep je een band met je publiek. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen van je bedrijf of stel nieuwe medewerkers voor door interviews af te nemen.”

Zou je niet de klant centraal moeten stellen in plaats van content?

“De klant staat zeker centraal, daar maak je namelijk de content voor! Ga daarom eerst na wie jouw ideale klant is, ook wel een buyer persona genoemd. Hierin stel je een gedetailleerd klantprofiel op waarvoor je jezelf onder meer de  vragen stelt als: wie zijn mijn klanten? Welke vragen en problemen hebben zij die ik kan oplossen? Welke content consumeren zij het liefst? Via welke kanalen zijn zij te bereiken?”

Hoe verschilt content marketing voor B2C en B2B?

“Er zijn natuurlijk parallellen te trekken voor beide content marketing strategieën, maar het belangrijkste verschil is dat je een ander publiek aanspreekt. Een goede B2B content marketing strategie komt er vaak op neer om een waardevolle informatiebron te zijn binnen je sector. Dit wordt ook wel thought leadership genoemd. Het koopproces duurt vaak veel langer, terwijl er meestal ook meerdere mensen bij betrokken zijn. Hierdoor is het van belang om de verschillende koopstadia in kaart te brengen. Ook is de toon van je content zakelijker.”

“Bij B2C kom je niet zo ver met thought leadership en ligt de focus voor content marketing meer op onderwerpen waar consumenten een emotionele band mee hebben. B2C klanten zijn impulsiever en flexibeler in hun aankoopbeslissingen. Zij kunnen op basis van een aantal positieve beoordelingen direct beslissen om een aankoop doen. Hierdoor is het zaak om de drempels in je content zo laag mogelijk te maken.”

Staat content marketing op zichzelf als marketingkanaal? Hoe is de vergelijking met andere marketingkanalen?

“Content marketing integreer je met andere marketingkanalen en kan zowel online als offline worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan een fysiek magazine, waar je interessante informatie in deelt. Dit zorgt voor naamsbekendheid en uiteindelijk zullen mensen via het internet op zoek gaan naar meer informatie over jouw producten en diensten. Maar content marketing past ook perfect bij social media, omdat je via deze kanalen de content deelt en laat zien continu bezig te zijn met je vakgebied. Content marketing is naar mijn mening informatiever dan diverse andere marketingkanalen, die vaak erop gericht zijn om direct een verkoop te realiseren.”

Wanneer werkt content marketing niet? Wat zijn de voorwaarden?

“Content marketing vergt een lange adem en veel geduld. De eerste effecten zie je pas – dat is althans mijn ervaring – na ongeveer 6 maanden vanaf de start van je campagne. Je zal bijvoorbeeld niet direct op de eerste positie van de zoekresultaten verschijnen. Als het zo eenvoudig zou zijn, dan deed iedereen het nietwaar? Er zijn een aantal voorwaarden die zorgen dat je content marketing slaagt: het vergt een lange adem, consistentie is de sleutel tot succes, meten is weten en je content moet waardevol zijn.”

“Je moet ervoor zorgen dat je volhoudt en op regelmatige basis nieuwe content produceert en deelt. Bijvoorbeeld een keer in de twee weken een blog op je website. Op deze manier gaat je publiek hier ook rekening mee houden, terwijl je tegelijkertijd bij hen onder de aandacht blijft. Zoekmachines waarderen dit ook, omdat je website in beweging blijft. En je content moet natuurlijk waardevol zijn voor je publiek. Het is belangrijk dat je inzicht hebt in hoe je content presteert en hoe dit zich verhoudt tot je doelstellingen. Denk aan het aantal bezoekers voor je artikel, de positie die je op zoekwoorden inneemt in de resultaten van Google, maar ook het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief of gerealiseerde conversies. Kijk waar je het proces kunt verbeteren, zodat mensen je content beter gaan waarderen.”

Wat zou contentmarketing voor jouw bedrijf kunnen doen?

Olivier Withouck van Selligent antwoordt:

“Contentmarketing brengt ons dichter bij potentiële buyers. Het geeft hen antwoord op bepaalde vragen. Ik las vorige week The Invisible Sale van Tom Martin, een eye opener over hoe bepaalde succesvolle ondernemingen met de juiste content erin slagen om klanten aan zich te binden door de juiste content te bieden. Een voorbeeld is het Amerikaanse bedrijf Adorama, een online bedrijf dat zich specialiseert in fototoestellen. Door toedoen van product reviews via Youtube zijn ze erin geslaagd om een ganse community op te bouwen (tevens door input van bekende fotografen die tips geven over het gebruik van bepaalde foto toestellen).  Met de juiste content kun je aan leadgeneratie doen als B2B bedrijf.”

Kun je een mooi voorbeeld noemen van content marketing in de praktijk?

“Een mooi voorbeeld dat dichtbij mij staat is onze webshop Make-up Your Stash, die is opgezet door mijn partner Saskia. De webshop is gericht op vrouwen die op zoek zijn naar een handige oplossing om hun make-up op te bergen. Een van de strategieën is om beautybloggers onze producten te laten reviewen. Zij hebben namelijk vaak een grote schare volgers die perfect passen in ons ideale kopersprofiel. Je komt hiermee perfect onder de aandacht.”

“Natuurlijk willen wij dat de beautybloggers een eerlijke mening geven over het product, je wilt er geen verkooppraatje van maken. De beautybloggers zullen dit ook niet doen, omdat zij hun naam niet ten grabbel willen gooien. De beuatybloggers maken artikelen, video’s en foto’s van onze producten, waarbij er ook links naar onze webshop zijn opgenomen. Op deze manier worden wij beter vindbaar in de organische zoekresultaten. De beautybloggers zijn op deze manier voor onze webshop ware ambassadeurs, waardoor hun lezers eerder geneigd zullen zijn om onze producten aan te schaffen. Je creëert hiermee dus naamsbekendheid, vertrouwen, autoriteit en de gewenste conversie.”

Meer weten over deze dienst?

Neem contact op voor een kennismakingsgesprek met Thomas.

Thomas Lapperre

Ik hoor graag van je: Wat wil je precies bereiken? Welke kansen zie je? Waar loop je tegenaan?
Ik vertel je graag: Hoe je dat bereikt. Hoe je die kansen pakt. Hoe je die problemen oplost.  
Plan direct een afspraak in mijn agenda of stuur een bericht – Tot snel! – Thomas

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *