Starten met bloggen in 2021? Volg dit stappenplan

brand
Starten met bloggen in 2021? Volg dit stappenplan

Starten met bloggen in 2021? Volg dit stappenplan

Geen enkele bedrijfswebsite is compleet zonder blogs. Actuele, relevante content die continu ververst wordt, brengt immers traffic naar je site, verhoogt je conversie, bevestigt jouw status als expert op jouw vakgebied en biedt je nog veel meer kansen en mogelijkheden. Dat blogs van onschatbare waarde zijn voor een zakelijke website, dat weten veel ondernemers dus inmiddels wel. Maar hoe start je met blogs als je dat nog nooit gedaan hebt? Zomaar lukraak beginnen met schrijven, dat lijkt immers nou niet direct de manier. Daarom hebben we een handig en overzichtelijk stappenplan voor je, waarmee je ook jouw website snel en vakkundig van meer content kunt gaan voorzien.

Stap 1: Bepaal je doelgroep en doel

Doelgroep bepalen en doel per doelgroep

In plaats van direct te gaan bloggen of vloggen, is het van belang eerst een stap terug te zetten en een strategie te bepalen. Je legt dus vast welke doelgroep je met je content wilt aanspreken en wat het doel is dat je wilt bereiken. Voor beide geldt dat het ook meervoud kan zijn: je kunt ook verschillende doelgroepen willen aanspreken met verschillende achterliggende doelen.

Wil je ondernemers aanspreken? Of juist consumenten? Ouderen, of jongeren? Mensen die een bepaald kenmerk bezitten? Door dit goed af te kaderen, zorg je ervoor dat je je doelgroep ook echt kunt aanspreken.

Je kunt met je content meerdere doelen nastreven. Branding, bijvoorbeeld, of gewoon puur informeren. Wellicht wil je leads genereren, of juist je conversie beïnvloeden. Allemaal zaken die bepalen wat voor haakjes en inhoud je in je blogs moet plaatsen. Ook hier geldt: niet elk stuk content hoeft al je doelen na te streven. Het is prima om met sommige blogs puur te informeren, terwijl andere juist wat meer op leadgeneratie sturen.

Wat in dat kader ook belangrijk om te beseffen, is dat je uiteindelijk content moet hebben voor elke fase in de klantreis. Dus content die helpt bij de oriëntatiefase van jouw (potentiële) klanten, maar ook content die relevant is in de aanschaffase en natuurlijk in de aftersales-fase. Content met nazorgtips, waarmee je bijvoorbeeld servicevragen kunt afvangen. Zo zijn er vele verschillende doelen na te streven.

Hero - Hub - HelpHero – Hub – Help

Er zijn vele manieren waarmee je content op verschillende fases in de customer journey kunt plaatsen. Een daarvan heet Hero, Hub & Help. De Hero staat bovenin de piramide en is gericht op het aanspreken en activeren van je doelgroep. Dit is content die je bijvoorbeeld betaald als advertorial op een groot platform als Emerce plaatst, en gaat in op de waarom-vraag. Daarna komt de Hub, gericht op de hoe-vraag. Hoe pak je iets aan of hoe maak je een keuze. Typisch maak je twee Hub-artikelen op elk Hero-artikel. Als laatste komen Help-artikelen, gericht op wat-vragen waarmee je hele praktische zaken uitlegt. Dit is ter naslag en service. Wellicht valt je ook op dat elk niveau een eigen doelgroep heeft: van CEO/CMO voor de Hero, naar de marketing manager met de Hub naar operationeel met Help.

Stap 2: Stel een contentplanning op

contentmarketing planning in 2021

Nu je weet wat je wilt bereiken en wie je wilt aanspreken, kun je een contentplanning maken. Daarin leg je vast over welke onderwerpen je wilt bloggen, op welke momenten je dat wilt doen en wat je eventueel als voorbereiding moet regelen. Je contentplanning maak je altijd ruim van tevoren. Een dag of drie is niet voldoende! Zorg ervoor dat je een aantal weken vooruit gepland hebt en dat je je blogs ook ruim van tevoren gereed hebt. Maak dus inzichtelijk wanneer je met een blog moet beginnen om je eigen deadline zonder stress te halen. Dat geeft rust en bevordert de kwaliteit.

Een voorbeeld. Je wilt over twee weken een blog plaatsen om ondernemers te informeren over een actualiteit in jouw branche. Op de contentplanning noteer je het onderwerp, het moment van publicatie, de doelgroep (andere ondernemers) en het doel (informeren). Je weet dat je ongeveer drie uur, verspreid over twee dagen, nodig hebt om de tekst te schrijven. Dat houdt in dat je minimaal drie dagen voor de publicatiedatum aan de slag moet. Ook dit noteer je op de planning. Op die manier beland je op zeer natuurlijke wijze bij stap 3, en dat is je marketingstrategie.

Download hier direct de Bloeise contentplanning om zelf gemakkelijk in te vullen.

Stap 3: Verweef je content in je algehele marketingstrategie

Content marketing in de marketingstrategie plaatsen

Je wilt voorkomen dat je blogs online gooit en dat niemand daar erg in heeft. Je wilt ze dus opnemen in je nieuwsbrief, erover tweeten en ze delen via LinkedIn. Ook daar is je contentplanning uitstekend voor. Je hebt hiermee namelijk een mooi overzicht van wanneer wat online komt. Verweef dat overzicht in je gehele marketingstrategie.

Zorg er dus voor dat je nieuwsbrieven stuurt net nádat er een nieuwe blog online komt, en niet net ervóór. Deel je verse content direct via je social kanalen. Heb je een wat groter bedrijf en heb je verschillende medewerkers of zelfs afdelingen voor al deze taken? Laat ze samenwerken! Je moet het ijzer smeden als het heet is en momentum laten schieten is zonde.

Stap 4: Maak resultaten inzichtelijk

Maak resultaten inzichtelijk

Na al dat harde werken wil je natuurlijk weten of je blogs iets ‘doen’. Maak daarom resultaten inzichtelijk. Zorg ervoor dat je voor al je afzonderlijke doelen kunt meten of ze ook behaald worden. Dus worden je blogs gelezen? Hoe lang blijft men op de pagina? Worden CTA-links aangeklikt? Haal je inderdaad meer leads nu je een paar blogs met als doel leadgeneratie hebt geschreven?

Er zijn allerlei tools beschikbaar waarmee je dit soort dingen kunt meten, afhankelijk van hoe je website is gebouwd en via welk platform dat is gebeurt. Over het algemeen is Google Analytics een goede optie. Wordt je website verzorgd door een externe partij? Dan kunnen zij je helpen met deze stap. Ga niet aan de slag zonder dat je kunt meten wat het effect is van je blogs! Dan ben je in het wilde weg aan het bloggen en dat is zonde van je tijd en moeite.

Stap 5: Meten, analyseren, aanpassen en weer meten

Je marketingresultaten meten

Meet zoveel mogelijk de interactie met je content zodat je precies ziet wat het doet bij je doelgroep. Kijk daarbij verder dan alleen de webanalytics van je website. Breng alle interactie samen om de volledige customer journey te doorgronden. Zo zal content aan het begin van het contact zorgen voor een vervolgcontact, en de content verder in het contact zorgen voor conversie.

Verzamel meetresultaten, analyseer ze, stem daarop je strategie af en meet of je wijzigingen het gewenste effect sorteren. Worden blogs die je op maandagochtend plaatst slecht gelezen? Mijd dan voortaan dit moment. Blijken bezoekers je blogs niet uit te lezen? Laat eens een professionele tekstschrijver naar je teksten kijken. Wellicht kun je iets doen om de aandacht vast te houden. Wordt er wel veel gelezen maar niet doorgeklikt? Check of je CTA’s duidelijk genoeg zijn en de insteek van je tekst wel goed is.

Dit is de stap waarbij veel ondernemers op den duur afhaken. Je wordt immers geconfronteerd met teksten die niet doen wat je zou willen dat ze doen, je moet dingen verbeteren terwijl je soms niet weet wat er mis is gegaan en je bent soms voor je gevoel eindeloos aan het tweaken. Daarom is er een alternatief, voor wie echt serieus aan de slag wil met meer content op zijn website en daar ook optimaal de vruchten van wil plukken.

Vol op contentmarketing in 2021 inzetten? Blogservice

Blogservice 2021 contentmarketing

Dat alternatief is een blogservice. Hierbij wordt de kunst van het bloggen uit handen genomen door een professionele partij. Dat kan het totaalplaatje zijn – kortom, alles wat je in dit artikel leest – of enkele onderdelen ervan. Bijvoorbeeld alleen het schrijven van de teksten op basis van jouw input.

Benieuwd welke opties er bij een blogservice precies zijn? Lees dan zo werkt bloggen in de praktijk.

DOWNLOAD het praktische B2B contentplan & checklist

hiermee start je direct met B2B contentmarketing en meld je je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Download B2B contentplan en Checklist

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.