Werken-bij-pagina verbeteren? Zo doe je dat

brand

Ieder bedrijf dat meerdere vacatures per jaar te vullen heeft, heeft er inmiddels wel eentje: de werken-bij-pagina. Op zo’n pagina leg je uit hoe het is om bij jouw onderneming te werken, wat je van nieuw personeel verwacht en natuurlijk hoe mensen bij jou kunnen solliciteren. Uiteraard toon je er ook je openstaande vacatures. Maar aangezien tegenwoordig ieder bedrijf van MKB-formaat of groter wel zo’n pagina heeft, hoe zorg je er dan voor dat die van jou opvalt en de aandacht van de betere werkzoekenden trekt? We geven je vier praktische tips om jouw werken-bij-pagina een paar kwaliteitsniveautjes hoger te tillen.

Tip 1: Zorg voor een werken-bij-pagina vol slimmigheden

Iedereen houdt van websites vol gebruiksgemak, dus ook een werkzoekende. Het zal je verbazen, maar het absolute gros van de werken-bij-pagina’s bestaat momenteel uit niets meer dan wat tekst, een illustratie hier en daar en een e-mailadres waar je brief naartoe mag. Een online formulier waar je netjes je gegevens kunt achterlaten, is al iets om blij van te worden. Dat kan heden ten dage beter! Laat zien dat jouw bedrijf moderner is: bouw bijvoorbeeld een job alert in. Werkzoekenden kunnen hun voorkeuren opslaan en dan een notificatie ontvangen wanneer er een vacature ontstaat die bij hun profiel past. Of laat bezoekers hun ‘favoriete’ vacatures opslaan voor later. Er zijn immers maar weinig werkzoekenden die direct na het zien van een vacature een brief gaan tikken. Nee, je wilt er eerst over nadenken of met anderen over praten. Als je dan later snel die vacature kunt terugvinden, is dat een pré.

Een knop op het toetsenbord met 'Apply Now' erop.

Verkort de procestijden en maak online solliciteren aantrekkelijker.

Tip 2: Verlaag drempels en verkort procestijden

Doe eens gek en probeer te solliciteren bij je eigen bedrijf. Desnoods doe je een ‘echte’ test en solliciteer je anoniem. Kost het je veel tijd en moeite? Moet je veel schermen door? Krijg je netjes een reactie op datgene wat je achterlaat? Hoe lang duurt dat? Het raderwerk achter jouw werken-bij-pagina is minstens zo belangrijk als de pagina zelf. Een superstrakke pagina boordevol hoogwaardige content moet niet uitmonden in een oubollig proces waarmee je mensen direct weer wegjaagt.

Tip 3: Denk na over je employer branding

Zoals je klanten moet overtuigen om bij jou een product of dienst af te nemen, zul je werkzoekenden moeten overtuigen om bij jou een sollicitatieprocedure in te gaan. Vooral op terreinen waar de vraag naar werknemers momenteel groter is of wordt dan het aanbod, zul je echt moeten aantonen waarom jouw bedrijf zo aantrekkelijk is om voor te werken. Dat hele proces, waarbij je het imago van jouw bedrijf profileert, noemen we employer branding. Waarom zou iemand graag bij jou willen werken? Benoem het, draag het uit en bewijs het. En, niet geheel onbelangrijk: zorg dat die informatie ook overeenkomt met de rest van je website. Als je werken-bij-pagina tegenstrijdige informatie bevat ten opzichte van andere content elders op je site, kan dat de betrouwbaarheid van je bedrijf natuurlijk schaden.

Tip 4: Bedenk je belangrijkste doel en hak knopen door

Het risico op een information overload is groot op de werken-bij-pagina. Je wilt je bedrijf introduceren, al je vacatures tonen, mensen aansporen te solliciteren en ook nog iets vertellen over de branche waarin je werkt. Dat kan een behoorlijke lap content worden die niemand gaat doorploegen. Bedenk daarom van tevoren wat je met deze pagina wilt. Wil je geïnteresseerden (leads) vinden? Of wil je direct ‘converteren’ naar sollicitaties? Of wil je misschien wel primair werken aan je employer brand? Het zijn uitgangspunten die de focus voor je pagina bepalen en op basis waarvan je knopen kunt doorhakken. Durf die keuzes te maken en kijk een tijdje aan hoe de pagina voor je werkt. Als je hierover, en over de andere bovenstaande tips, goed nadenkt, ben je waarschijnlijk al een paar stappen verder dan je meeste concurrenten.

Op zoek naar nog meer hulp als startende ondernemer? Lees deze pagina.

DOWNLOAD het e-book: Gevonden! 43 online recruitment tips voor website, content en social media

+ BONUS! Vijf tips voor een efficiënte fotoshoot

43 online recruitment tips

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie
  • Ivan schreef:

    Een belangrijk punt voor werkzoekenden is de snelle respons. Een werkzoekende wil ook snel weten waar hij aan toe is. Vergeet trouwens niet, dat hoe mooi je “werken bij”-pagina ook is, werknemers altijd op de daarvoor beschikbare forums kijken, wat de werknemerservaringen met je bedrijf zijn.

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.