Linkbuilding: hoe belangrijk is het echt voor jouw website?

brand
linkbuilding

Linkbuilding: hoe belangrijk is het echt voor jouw website?

Ondernemers kunnen er tegenwoordig niet meer onderuit om ook online actief te zijn. Steeds meer mensen maken gebruik van het internet om producten en/of diensten te vinden. Als een bedrijf onvindbaar is op het web, laat deze dus eigenlijk een hele grote doelgroep liggen. Enkel een goede website opzetten is hierbij niet voldoende. Mooie websites zijn er genoeg. Vindbaar zijn is wat telt. Dat is niet zo makkelijk. Er zijn miljoenen websites. Hoe zorg je er dan voor dat jouw website hier bovenuit steekt? Dat deze goed rankt op relevante zoekopdrachten? Linkbuilding speelt hier een essentiële rol in.

Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de ranking binnen Google. Het verzamelen van kwalitatieve backlinks is daar één van. Linkbuilding is complex en moet op de juiste wijze worden gedaan. Fouten kunnen je duur komen te staan en een zeer nadelig effect hebben op de ranking. Geen wonder dat linkbuilden uitbesteden steeds vaker gekozen wordt. Maar wat is linkbuilding toch precies? Waar moet je aan denken?

Wat is linkbuilding?

Wat is linkbuilding eigenlijk? Deze term wordt tegenwoordig heel vaak besproken in de marketingwereld. Toch klinkt het voor veel startende website-eigenaren nog altijd een beetje als ‘hocuspocus’.

Bij linkbuilding worden er zoveel mogelijk relevante en kwalitatieve backlinks verzameld. Dit zijn links op andere websites die naar pagina’s binnen jouw site verwijzen. Denk bijvoorbeeld aan een bronvermelding met een link naar een artikel op jouw site of een product van jouw webshop die wordt aangeprezen op een kwalitatieve blog. Deze links zijn erg waardevol voor de ranking binnen Google. Elke link wordt als stem beschouwd. Deze toont aan hoe kwalitatief jouw website is. Hoe meer stemmen, hoe kwalitatiever deze geacht wordt door Google. Hiermee zal dus ook de ranking verbeteren.

linkbuilding

Linkbuilding is waardevol voor de ranking binnen Google

Linkbuilding wordt al heel wat jaren toegepast om beter vindbaar te worden binnen Google. Toch zijn er door de jaren heen wel de nodige veranderingen aangebracht. Zo ging het voorheen vooral om de kwantiteit. Hoe meer links, hoe beter. Dit is tegenwoordig wel anders. Nu speelt relevantie en kwaliteit een veel belangrijkere rol. Het draait niet zozeer om de hoeveelheid links, maar wel om hoe kwalitatief deze zijn. Kwaliteit boven kwantiteit dus.

De voordelen op een rijtje

Maar hoe belangrijk is linkbuilden? Hier kunnen we kort over zijn: heel belangrijk! Linkbuilden behoort tot één van de belangrijkste marketingstrategieën van dit moment. Het is één van de beste manieren om de natuurlijke ranking te beïnvloeden. Dit biedt dan ook veel voordelen.

Op de eerste plaats voor de vindbaarheid van de site. Hoe meer kwalitatieve links, hoe hoger je website zal eindigen in de zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat meer mensen de site kunnen vinden en daardoor er ook een grotere kans is dat er hier meer actie wordt ondernomen. Kortom: linkbuilding leidt indirect tot meer kopers.

Door te linkbuilden zorg je er ook voor dat potentiële bezoekers gemakkelijker kunnen vinden wat ze nodig hebben. Bijvoorbeeld doordat ze zich makkelijker kunnen oriënteren binnen de website.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *