Meer omzet draaien met je webshop? Lees deze tips voor nieuwe klanten

brand
webshop omzet

Meer omzet draaien met je webshop? Lees deze tips voor nieuwe klanten

Het aantal mensen dat online inkopen doet is de laatste jaren enorm gestegen. De pandemie heeft veel sceptische winkelaars overtuigd en sindsdien zijn de aantallen niet veel gedaald. In 2010 winkelden al meer dan negen miljoen Nederlanders online, ondertussen is dat nummer met ongeveer de helft gestegen. Het grootste verschil wordt echter gemaakt door de hoeveelheid aankopen die mensen tegenwoordig online doen. Zo gauw iemand weet dat ze bij jou een product of dienst met hoge kwaliteit kunnen bestellen, zullen ze zeer waarschijnlijk in de toekomst terug komen. 

Nieuwe klanten zijn het lastigste om binnen te halen 

Honderdduizenden webshops hebben in de laatste decennia hun virtuele deuren geopend en gepoogd een aandeel van de online markt te bezetten. Dat is goed voor jou als je een webshop wilt beginnen of een bestaande webshop nieuw leven in wilt blazen. Al hun ervaringen zijn namelijk ondertussen bekend en daardoor hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Eén van de belangrijkste bevindingen van ervaren webshops is dat het een stuk makkelijker is om bestaande klanten vast te houden dan om nieuwe klanten te winnen.  

webshop omzet

Vind je niche 

Potentiële nieuwe klanten hebben ruim keus uit allerlei aanbieders. De meeste producten die je kunt verzinnen worden in de één of andere vorm al door verschillende webshops aangeboden. Daarom is het belangrijk dat jouw webshop zijn eigen specifieke niche vindt. Dat betekent dat je duidelijk maakt aan potentiële klanten waarom jouw initiatief, product en/of dienst speciaal is. Dat kan zijn door bijvoorbeeld de uitmuntende kwaliteit, het eerlijke productieproces, je investeringen in een betere toekomst, je kennis over het onderwerp en/of de informatieve teksten die je website bevat. 

‘Alleen door te kiezen kun je groeien’

“Focus altijd op kwaliteit en wordt geen generalist. Specialiseer je liever in één dienst, dan meerdere diensten aan te bieden waarvan je de kwaliteit niet kan waarborgen. Als jouw bedrijf groeit, zal er ruimte ontstaan om meer diensten te ontsluiten door het aannemen of inhuren van andere specialisten” Aldus de eigenaar van Grilled Marketing (online marketing bureau in Hilversum). Begonnen als freelancer en inmiddels doorgegroeid tot een marketing bureau met 3 medewerkers en een flink aantal ingehuurde specialisten.

Besteed niet te veel tijd aan de aankleding 

Je kunt pas echt iets zeggen over wat werkt en wat niet wanneer je webshop bezoekers begint te trekken. Uiteraard is het belangrijk dat je webshop goed werkt en dat je site er aantrekkelijk uitziet. Je kunt echter pas zeggen wat werkt wanneer je site bezoekers begint te trekken. Daarom is het belangrijk om niet te veel tijd te investeren in het verbeteren van details. Zet je project neer, kies een strategie waarmee je jezelf karakter geeft en begin zo snel mogelijk je bekendheid te vergroten. 

Je kunt beginnen met je eigen cirkels 

De eerste klanten in nieuwe webshops zijn vaak bekenden en dat is helemaal prima. Nodig je vrienden en familie uit om een kijkje te nemen en je zult zien dat een aantal van hen uit interesse je producten zullen kopen. Dit is vooral voordelig als ze vervolgens een berichtje kunnen plaatsen en daarmee hun netwerk activeren. Deze mensen komen vaak niet terug, maar ze kunnen wel enorm helpen om de eerste onbekende klanten op je website te krijgen. Als je zelf een uitgebreid netwerk hebt op social media dan kun je jouw contacten natuurlijk aanspreken. Is dit niet het geval, zorg er dan voor dat je tijdens het opzetten van je webshop ook je aanwezigheid op de juiste platformen vergroot.  

Lanceer je project met een speciale actie 

webshop omzet

Wanneer een nieuw restaurant of een nieuwe winkel zijn deuren opent dan wordt er meestal een feestje georganiseerd zodat mensen kennis kunnen maken met de producten of diensten die ze aanbieden. Dat kun je ook doen met een webshop door een speciale openingsactie online op te zetten. Bedenk een manier waarop mensen met korting je producten kunnen testen en je bekendheid groeit. Je kunt bijvoorbeeld een korting van 50% aanbieden voor iedereen die zijn of haar netwerk laat weten dat ze iets bij je hebben besteld – en eventueel naderhand wat hun ervaring was met je product of dienst.  

Spendeer je budget aan de juiste handelingen 

Het wordt steeds duidelijker dat je een strategie moer handhaven die past bij de klantengroep die interesse heeft in jouw producten en/of diensten. Facebook is bijvoorbeeld enorm geschikt als je een breed publiek wilt bereiken. TikTok, Instagram en YouTube werken meer vanuit niches. Bedenk daarom goed waar je de mensen kunt vinden die eventueel interesse hebben. Daar kun je vervolgens investeren in gesponsorde advertenties en reclames. Deze platformen zorgen dat je voor korte tijd enorm zichtbaar bent. Mensen zullen geneigd zijn om een kijkje te nemen als ze je product/naam ongeveer vijf keer voorbij hebben zien komen. 

Een paar acquisitietips voor webshops 

Nadat je de eerste klanten hebt binnengehaald moet je zorgen dat je deze klanten behoudt. Daarvoor is het belangrijk dat je hen bereikt met informatie over acties en nieuwe producten. Het blijkt al jaren dat e-mail contact enorm belangrijk is. Mensen lezen hun e-mail namelijk – zeker zolang ze een positief gevoel hebben bij je producten of diensten. Zorg wel dat je hen niet om de haverklap volspamt met allerlei nutteloze informatie. Steeds meer webshops komen erachter dat het meer vruchten werpt om te investeren in een gericht gesprek met specifieke mensen. Wanneer je probeert zoveel mogelijk mensen tegelijk aan te spreken dan blijkt de overgrote meerderheid het direct oninteressant te vinden.  

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *