Meer organisch bereik op Facebook: 5 tips

brand

Organisch bereik op Facebook loopt drastisch terug

Eigenaren van Facebookpagina’s ervaren al enige maanden dat hun pagina’s minder bereik hebben dan voorheen. Facebook schroeft het organisch bereik terug, zodat je met een pagina van 1000 likes straks nog maar 10-20 mensen bereikt. Het goede nieuws is dat wanneer je relevante content plaatst die veel interactie oplevert, je meer viraal bereik krijgt volgens Komfo. Recent plaatste ik al een artikel om dat viraal bereik te verhogen door meer interactie op je Facebookpagina, nu ga ik verder in op hoe je organisch bereik kan laten groeien. Want dat is hard nodig nu!

Meer posten

Verhoog je organisch bereik met Facebook Insights vaker posten

Voorheen postte ik met mijn Facebookpagina Love Den Helder maar 2 of 3x per week, nu is het soms 2x of 3x op een dag. Wanneer je posts per stuk minder bereik hebben, kijk dan naar je totale bereik. Zorg bij ieder bericht uiteraard voor relevantie.

Buiten primetime

Verbeter je organisch bereik met Facebook Insights dagen en tijden

In de statistieken van je Facebookpagina (Facebook Insights) kun je mooi zien op welk tijdstip je fans online zijn.  Wat ik dus voorheen deed: om 20.00 posten. Maar zoals Sybren Smith in dit artikel op Frankwatching onderschrijft, is het verstandig om juist andere tijden te overwegen. Want als iedereen om 20.00 post, dan krijgt je bericht nog steeds weinig aandacht. Post dus buiten primetime.

Hergebruik

Door content die blijvend interessant voor je doelgroep is te herposten, op ongebruikelijke tijstippen, bereik je andere mensen dan normaal. Zo zie je in de tijdsweergave bovenin dat er om 24.00 maar een kleine groep online is. Zal dit dezelfde groep zijn die je post van 11.30 heeft gezien?

Story bumping en Last Actor

Valt het je ook wel eens op dat sommige posts terug blijven komen? Dat komt omdat er iemand op gereageerd heeft. Dit komt door 2 factoren die Facebook in Augustus heeft toegevoegd: Story bumping en Last Actor. Wanneer iemand relevant voor jou een reactie plaatst op een bericht dat jij al gezien hebt, dan wordt dat bericht weer terug in je timeline gezet.  Wat betekent dat voor jou? Zorg ervoor dat je posts geen likes krijgen, maar comments.

Meer foto’s per post

Meer organisch bereik door Facebook post met meer dan 1 foto

Foto’s worden sneller gezien dan gedeelde links.  Posts met meer dan 1 foto krijgen meer clicks (volgens oa deze studie door MTV Roadies). Plaats wanneer mogelijk dus niet 1 foto, maar meerdere foto’s die een verhaal vertellen.

Meer organisch bereik op Facebook door relevantie

Dit zal iedereen op Facebook en elke andere social media nu wel moeten weten: relevantie voor je doelgroep. Is je content interessant voor je doelgroep dan verhoogt dat je organisch bereik en je viraal bereik op Facebook.

Wil je verder aan de gang met je Facebookpagina en Facebookmarketing? Klik hieronder om je aan te melden voor de maandelijkse Bloeise nieuwsbrief en ontvang de praktische Facebook voor bedrijven checklist.

Facebookmarketing banner voor Facebookpagina checklist

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *