Meer interactie op Facebook: 13 invalshoeken

brand

Eerder wees ik al op de terugloop in het organisch bereik op Facebook: fans zien steeds minder berichten van je pagina. Maar posts die veel interactie genereren, laat Facebook juist aan meer fans zien. Viraal bereik dus, omdat Facebook zoveel mogelijk relevante (en leuke) content wil tonen aan haar gebruikers. Hoe krijg je meer interactie op Facebook? 13 invalshoeken met voorbeelden om lekker snel ideeën op te doen.

Humor!

Facebook HEMA

Gewoon leuke content die de moeite van het delen waard is. HEMA speelt in op de feestdagen. En gebruikt een smiley 🙂 Want emotie werkt ook!

Like als….

Facebook Love Denhelder

In mijn eigen voorbeeld van Love Den Helder: een mooie foto met de opmerking “Like als je van Julianadorp houdt!” Trotse inwoners van Julianadorp die dit bericht zien, klikken snel op Like. Andere variant: Liken = dit, Delen = dat.

Stel vragen

Facebook Social Media Examinator

Social Media Examiner stelt regelmatig een open vraag om de onderlinge discussie te starten onder haar fans. Met de naam van de werknemer eronder voor het persoonlijke. Een andere variant is de invulvraag. “Pindakaas daar wordt je groot en sterk van want_____”

Wat als…

Facebook KLM

Facebook KLM

Prikkelen om je merk breder te zien. Het social media vlaggeschip KLM plaatst goed doordachte photoshops, met tot nu Supermarket en Consumer Electronics Company. Ook weer doorgezet op Pinterest.

Fotowedstrijd

Facebook Australia

De Facebookpagina van Australië plaatst adembenemende foto’s… van fans. En houdt daar een verkorte wedstrijd op met 6 top foto’s.

Vraag hulp

Facebook Texel 0222

De Facebookpagina Texel 0222 plaatste deze oproep om de eigenaren van een camera terug te vinden. Behulpzame fans deelden gretig. De post bereikte bijna een half miljoen.

Actie: Tag je vrienden in een reactie

Facebook IKEA

Als bedank voor de 200.000 likes deed IKEA deze “Tag je vrienden in een reactie” actie. Komt sympathiek over en levert IKEA ook het nodige bereik op. Lees hier verder over Facebookacties.

Unieke content

Facebook I fucking love science

Facebook I fucking love science

Dit kan een uitdaging zijn: content die nieuw en uniek is. Krantwaardig. Wat mensen breed aanspreekt op hun nieuwsgierigheid. Een gemeenschappelijke ervaring. De Facebookpagina I fucking love science grossiert erin.

Conflict

Facebook Amnesty International

Een scherpe mening hebben die reactie uitlokt. Deze post van Amnesty International is veel gedeeld, maar de reacties geven juist een tegengeluid. Past goed bij deze pagina.

Foto’s door je fans

Facebook IAmsterdam NL

Mooie foto’s gemaakt door fans doen het erg goed op IAmsterdam NL. Laat je fans shinen en geef ze credit.

Daag je fans uit

Facebook George Takei

Oké, eerlijk gezegd begreep ik deze niet. Internetfenomeen George Takei plaatst regelmatig kleine puzzels als uitdaging, vaak met als toevoeging: “Only react when you got it in 5 seconds. No spoilers”.

Verbind je met de actualiteit

Facebook AZ Alkmaar

Voorop gesteld: wees voorzichtig met inspelen op slecht nieuws. AZ Alkmaar oogste veel reacties met deze post in reactie op het overlijden van Mandela.

Liev

Facebook We Love Texel

Een zeehond bijt je in je handen als ie de kans krijgt.  Maar hij is wel erg fotogeniek, getuigt deze foto van de pagina We Love Texel.

Dit waren 13 invalshoeken. Welke mis je nog?

DOWNLOAD Facebook voor bedrijven checklist

Alles om snel en effectief je Facebookpagina goed live te zetten

Facebook voor bedrijven facebookpagina checklist

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *