Offline vs. online marketing in de tuinbranche

brand

De tuinbranche wordt online steeds groter. Webwinkels vertegenwoordigen een vijfde van de sector. Toch blijven fysieke tuincentra populair: ze hebben 34 procent van de markt in handen. De generatie millennials wil namelijk offline blijven winkelen, zo blijkt uit een onderzoek van GfK. Wat zorgt er toch voor dat het fysieke tuincentrum zo populair blijft?

Productgroepen

Uit onderzoek gehouden door Tuinbranche Nederland dat onder 10.000 consumenten werd gehouden, blijkt dat de meeste omzetkansen in een omnichannel verkoopstrategie liggen: dus inzetten op online & offline, mobiel & desktop en de mobiel als bindende factor. Zo kun je inspelen op klantenpatronen en trends. Zo zijn sommige productgroepen populairder in de fysieke winkel dan online, zoals eenjarige plantjes. Dit is een typisch voorbeeld van een product dat aftrek vindt in fysieke winkels.

Harde waren, zoals tuinkassen, gereedschap, tuinkassen en speeltoestellen, worden tegenwoordig wel vaker online besteld. In veertig tot vijftig procent van de gevallen betreft het een online aankoop. Het heeft deels te maken met de beleving en de ervaring die de klant bij een bepaald product kan opdoen. Rondom een heggenschaar van Fiskars kun je bijvoorbeeld maar een beperkte hoeveelheid informatie geven in de winkel. Online kun je alle heggenscharen vergelijken qua merk, prijs, meslengte en voltage.

Beleven en inspireren

Offline marketing en presentatie - tuinbranche

Bij een tuincentrum of een bloemist kun je langsgaan. De klant kan er ter plekke inspiratie opdoen. Het gaat in de winkel om de beleving: de geur van de bloemen, het kunnen voelen van de planten en de kleuren die in het oog springen. Door nauwkeurig te werken met een palet van kleuren, raakt de klant geïnspireerd.

Op het internet weet de klant al wat hij of zij wil kopen. Er wordt gericht geshopt en daar wordt ook de online marketing op afgestemd. Men wil gereedschap voor in de tuin, of specifiek een bepaalde plant. In het tuincentrum wordt de klant verleid om ook eens te kijken naar andere producten.

Online en offline gaan ook steeds samen. Online leer je dat er weer eenjarige plantjes zijn en besluit je langs te gaan. In het tuincentrum zie je de heggenscharen. Je kijkt welke merken prettig in de hand liggen, om vervolgens online de merken en types te vergelijken en de beste keuze te bestellen.

De fysieke presentatie

Een fysieke winkel biedt meer mogelijkheden rondom presentatie. Offline zijn onze zintuigen veel meer geprikkeld door bijvoorbeeld de geur van bloemen en planten. Online is het natuurlijk onmogelijk om deze geur te ervaren.

In de winkel is het een goed idee om verschillende mogelijkheden voor verschillende soorten tuinbezitters uit te stallen. Je hebt hier optimaal de ruimte om te laten zien hoe veelzijdig het bedrijf is. Een tuincentrum kan bijvoorbeeld een mediterrane tuin nabootsen. Presenteer daarbij de werkelijkheid: werk veel met groen en maak de verschillende toepassingen visueel.

Online gaat het om prikkelen en productinformatie. Enerzijds stimuleer je met prikkels het bezoek aan de winkel. Anderzijds, wil je alle mogelijke productinformatie geven aan je online kopers.

De houdbaarheid van producten

e-commerce - tuinbranche

Een factor die meespeelt bij de keuze tussen een online of een offline aankoop is de houdbaarheid van het product. Niet-houdbare producten als viooltjes worden ter plekke in het tuincentrum gekocht, net als half-houdbare producten (bijvoorbeeld kamerplanten). Bij een lang houdbaar product (harde waren of gereedschap) wordt de voorkeur gegeven aan online winkelen.

Factoren zijn het kunnen selecteren van jouw planten en de vaak nog beperkte logistieke mogelijkheden. Een bezorging tussen 09.00 en 13.00 kun je prima op je werk ontvangen als het om tuingereedschap gaat, maar niet altijd als het om planten gaat.

Doelgroepen

Tot slot: de doelgroep speelt een grote rol in de tuinbranche. Uit cijfers van Tuinbranche Nederland blijkt dat oudere generaties meer tijd en geld aan de tuin besteden dan jongeren. Deze doelgroep bestelt minder via het internet.

Toch zijn er wel kansen voor de tuinbranche. Bij alle leeftijdscategorieën boven de 20 jaar wordt duidelijk dat de gemiddelde Nederlander het liefst aanpassingen maakt aan de tuin. Het biedt een mooie kans voor tuincentra om zich te presenteren als een kenniscentrum en een inspiratiecentrum voor duurzaamheid en groen.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.