Helpt het online shoppen fysieke winkels om zeep?

brand
Online shoppen of fysiek winkelen - het verschil is in beleving en tast

Helpt het online shoppen fysieke winkels om zeep?

Wie de afgelopen maanden, of zelfs jaren, het economisch nieuws in de gaten heeft gehouden, zou het kunnen denken. Gerenommeerde retailketens komen in betalingsproblemen en in veel gevallen eindigt dit in een faillissement. Dan begint het vingerwijzen: enerzijds speelden die ketens niet in op veranderende smaak en consumentengedrag, anderzijds kiezen consumenten steeds meer voor het gemak van het online bestellen. Is het waar? Is de fysieke winkel ten dode opgeschreven? Wij denken toch van niet.

Fysieke winkels – tastbaar comfort en hogere conversie

Ook in het digitale tijdperk biedt een fysieke winkel nog grote voordelen. Een online winkel appelleert  aan één van onze zintuige: zicht. In een fysieke winkel komt daar een hele cruciale bij: tastzin. Wie op zoek is naar een zachte kasjmieren sweater wil die zachtheid ook daadwerkelijk kunnen voelen. Wie daarnaast nog op zoek is naar bijpassende accessoires, vindt ze binnen handbereik. De conversiegraad van een fysieke winkel overtreft die van een webshop op dit moment nog. Maar er zijn ontwikkelingen die ook dat kunnen ondervangen. Een online winkel met een vriendelijk retourbeleid, die bovendien bij elk item bijpassende accessoires adviseert, zal de conversiegraad zien stijgen. Zeker winkels die alle items in alle maten op voorraad hebben, wat bij een fysieke winkel altijd maar afwachten is, creëren duidelijke voordelen voor zichzelf.

Hoe blijft een fysieke winkel succesvol?

Waar een goede fysieke winkel op scoort en zal blijven scoren, is de combinatie van comfort en persoonlijke aandacht. Het is niet alleen de mogelijkheid om producten ook echt aan te kunnen raken. Het is de hele ambiance en de inrichting van een winkel die een consument op zijn gemak kan stellen. Wie door persoonlijke aandacht van verkopend personeel dat ook echt verstand van zaken heeft een consument voor zich kan winnen, blijft het goed doen. Een investering in een loungeruimte waar verkoper en consument zich kunnen terugtrekken voor een goed adviesgesprek, is een actie die zich snel zal terugbetalen. Juist in een tijd waar de consument steeds meer geconfronteerd wordt met het onpersoonlijke van online shoppen, kan dit contrast, deze persoonlijke interactie, verkoopbevorderend werken.

Persoonlijke aandacht, alleen in winkels?

Wat voor een fysieke winkel werkt, geldt eigenlijk voor elk bedrijf dat mensen ontvangt. Sollicitanten, leveranciers en klanten, allen hebben die persoonlijke aandacht nodig en elk bedrijf dat goed voor de dag wil komen, zou moeten overwegen om te investeren in bijvoorbeeld een prettige ontvangstruimte. Een comfortabele en uitnodigende ruimte waar iedereen rustig kan wachten op zijn gesprekspartner en tegelijkertijd in contact komt met foldermateriaal en reclame-uitingen van je bedrijf. Wil je een verkoopbevorderende ontvangstruimte inrichten, zoek dan vooral naar comfortabele en stylische meubels om een ontvangstruimte te creeren waar je gasten zich fijn kunnen voelen. Het zal in je voordeel werken.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *