Online marketing trends voor 2021
De online marketingtrends voor 2021: eigenlijk vinden we het een beetje een gek woord. Alsof er van het ene op het andere moment ineens een ommezwaai komt in je marketingstrategie en uitingen. Dat is natuurlijk niet zo. Maar afgelopen jaar heeft er wel (noodgedwongen) veel verschuiving plaatsgevonden van offline naar online. Wanneer jij nog middenin die transitie zit, zorg dan dat je eerst een goede basis legt. Klaar voor de volgende stap? Met de onderstaande trends zorg je ervoor dat jouw autoriteit en zichtbaarheid een verdere vogelvlucht nemen.
Trend 1: Zorg voor je lokale vindbaarheid
Eigenlijk is het niet nieuw, maar slechts enkele bedrijven werken aan hun lokale vindbaarheid. Niet iedere organisatie kan aan z’n lokale vindbaarheid werken, maar het grootste gedeelte wel. Je lokale vindbaarheid wordt steeds belangrijker. Op veel zoektermen raakt de concurrentie verzadigd en is het lastig om er nog een plekje organisch te bemachtigen. Op lokale zoektermen zit minder zoekvolume, maar ook minder concurrentie. Ook is de zoekterm relevanter, waardoor de kans groter is dat je bezoeker doorklikt. Zoek maar eens op ‘contentbureau Den Bosch’ in Google en Hallo Blauw is het eerste organische resultaat dat oppopt. Check wel even of er zoekvolume zit op de beoogde zoekterm. Daarvoor kan je tools zoals Ubersuggest of Google Ads Keywordplanner gebruiken. Vergeet ook niet om je Google Mijn Bedrijf in te richten als je dat nog niet hebt gedaan. Dat zorgt er namelijk voor dat je een vermelding krijgt op Google Maps. Vul je website, introductie en services in voor een compleet profiel. En verzamel reviews om je autoriteit een boost te geven.
Belangrijke tip daarbij is dat je bij lokale vindbaarheid niet alleen een standaard lijstje invult, maar dat je samen met je online marketing bureau gaat kijken hoe je kunt co-creëren, stelt Achraf el Hadouchi van Whello. “Zo voorkom je niet alleen foute aannames, maar kijken we ook voorbij je online marketing. Wat wil je er precies mee bereiken? Daar moet je op focussen.”
Trend 2: Geef je vacatures online een boost
Ben je HR-medewerker of recruiter bij een organisatie en verantwoordelijk voor het vervullen van de vacatures? Vanaf nu is Google, naast een zoekmachine, ook een verkapte vacaturebank. Er werd geruime tijd over gediscussieerd, maar sinds augustus 2020 is Google For Jobs ook in Nederland uitgerold. Door middel van structured data zorg je ervoor dat je vacature op je website ook wordt ingeladen in de zoekresultaten van Google. Het benoemen van een organisatie is hierbij essentieel, dus minder interessant voor freelance recruiters of recruitmentbureaus die de naam van de opdrachtgever niet willen prijsgeven. Transparantie wordt steeds belangrijker.
Trend 3: Verdiep je in marketing automation
Je bezoeker voorzien van de juiste boodschap op het juiste moment. Dat doe je niet door je de hele dag blind te staren op de cijfers en lukraak mails te gaan sturen, maar door middel van een marketing automation strategie. Marketing automation zorgt ervoor dat handmatige taken geautomatiseerd worden, zodat acties automatisch opgevolgd worden. Voor je eigen marketinguitingen betekent dat, dat je de klantreis moet analyseren en op basis daarvan je ‘flows’ gaat uitbreiden. Daarnaast kan je ook automations toepassen voor andere online taken zoals het automatiseren van je orders in je webshop of je facturatieproces versimpelen. Tijd is kostbaar, zet ‘t daarom slim in.
Trend 4: B2B ‘influencer’ marketing
De ‘influencers’ zoals je ze kent op Instagram, zijn niet helemaal de B2B influencers die we hiermee bedoelen. Maar het is wel belangrijk om met kennisplatforms samen te werken in jouw eigen vakgebied. Want als een professional met veel autoriteit bijvoorbeeld jouw software aanraadt, kan dit voor veel positieve impact zorgen. Daarnaast kan je ook jouw kennis delen op externe (gerenommeerde) platformen.
Trend 5: Datavisualisatie
Zeg maar gedag tegen de excelbestanden die volstaan met cijfers waar eigenlijk niemand echt naar kijkt. Wil je data echt overbrengen, dan is het belangrijk dat je het aantrekkelijk presenteert. Handige tools hiervoor zijn Datastudio en Swydo. Met deze tools verzamel je de belangrijkste informatie in een overzicht. Simpel en overzichtelijk!
Trend 6: Google phrases
Google gaat nog meer de nadruk leggen op zoekresultaten met daarin het antwoord verwerkt. We kennen inmiddels allemaal ‘positie 0’ en de featured snippet waarin het antwoord uitgewerkt worden. Dit gaat nu breder uitgerold worden. Daarom is het belangrijk dat jij in de content van je website uitleg geeft over de vragen van de bezoeker. Dit komt er als volgt uit te zien: Kortom: Google legt nog meer relevantie op jouw SEO teksten. Maar als het goed is schreef je die natuurlijk al voor je bezoeker ;-).
Volg niet alleen de trends, maar geef focus aan waarin jij je ondersteunt
De online trends in de gaten houden en hiermee continu bezig zijn helpt je om je online zichtbaarheid en autoriteit naar een hoger niveau te tillen. Maar wanneer jij niet je niet onderscheidt en de behoefte van je consument niet vervult, heeft het geen zin om hiermee bezig te zijn. Zorg daarom eerst dat je je merkwaarde helder hebt en ga daarna verder met optimaliseren.
Reacties