Online reputatiemanagement helpt het bedrijfsimago te laten bloeien: 98% checkt reviews

brand
Customer Experience Concept, Happy Businessman holding digital Tablet with a checked box on Excellent Smiley Face Rating for a Satisfaction Survey

Online reputatiemanagement helpt het bedrijfsimago te laten bloeien: 98% checkt reviews

Vertrouwen komt te voet, maar vertrekt te paard. Een zorgvuldig opgebouwd bedrijfsimago kan door enkele slechte recensies in razend tempo instorten. Wil je dat risico voorkomen of er actief mee aan de slag, als het eenmaal zo ver is? Online reputatiemanagement kan je helpen.

Nu dat klanten haast overal recensies kunnen plaatsen, ben je als bedrijf afhankelijk van wat de klantenkring daarin vertelt. Dat wil zeggen, als je niet vooraf een sterke basis neerzet voor een structureel goede online reputatie. Of als je niet achteraf online reputatiemanagement inzet om recht te trekken wat in korte tijd krom is getrokken.

Waarom is het belangrijk?

Recente onderzoeken wijzen uit dat zo’n 94% van de mensen geen aankoop doet, als ze online negatieve reviews lezen (Review42). Bovendien leest maar liefst 98% van de mensen af en toe tot regelmatig online reviews (Luisa Zhou). Ruim 9 op de 10 mensen tussen de 18 en 34 jaar beschouwen de reviews net zo betrouwbaar als persoonlijke aanbevelingen door anderen (TrustPulse).

De drie onderzoeken bewijzen maar één ding: de online reputatie van jouw bedrijf is van levensbelang. Bij een aantal slechte reviews of andere negatieve berichten kan het aantal nieuwe opdrachten snel opdrogen. Of er komen geen klanten meer naar de winkel of naar jouw restaurant. Gelukkig kun je daar met online reputatiemanagement iets tegen doen.

Hoe werkt online reputatiemanagement?

Reputation Management

Online reputatiemanagement werkt op twee verschillende manieren:

  • Proactief
    Zelfs bij een goede online reputatie is het de moeite waard om daar tijd en geld in te steken. Door proactief aan een nog sterkere reputatie te bouwen zullen een paar negatieve reviews vervolgens niet zoveel invloed hebben.
  • Reactief
    Heeft jouw bedrijf last van negatieve publiciteit? Dan kun je daar reactief mee aan de slag. Online reputatiemanagement is goed geschikt om de negatieve resultaten aan het zicht te onttrekken of (meer dan) te balanceren.

Het is in ieder geval belangrijk om actief te monitoren hoe de online reputatie ervoor staat. Dat betekent bijvoorbeeld dat het waardevol is om zicht te hebben op sociale media, op websites met recensies en andere platformen waar klanten hun ervaringen delen.

Aan de slag met online reputatiemanagement

Sovix is jouw specialist in online reputatiemanagement. Dus zoek je een manier om Google zoekresultaten te verwijderen of om ervoor te zorgen dat klanten eerst andere resultaten te zien krijgen? Jouw bedrijfsimago is goud waard, dus het is de moeite waard om daar proactief mee aan de slag te gaan. Of reactief natuurlijk, als je er al mee te maken hebt.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *