Social distancing door bekende merken

brand
Merken en social distancing

Social distancing door bekende merken

Gastblog door Maarten Koolen van Intellectueel Eigendom

Merken gaan op verschillende manieren om met het coronavirus. Bijvoorbeeld door social distancing. Lokale winkels, supermarkten en bouwmarkten doen dit door open te blijven, maar zich zo goed mogelijk aan alle beperkingen te houden.

Maar er zijn ook hele opvallende acties. De ene partij probeert een slaatje te slaan uit COVID-19, ook wel Corona genoemd. Andere merken tonen juist betrokkenheid en krijgen daardoor gratis enorm veel exposure.

Hoe kan je als merk het beste omgaan met Corona?

Voor het antwoord op deze vraag moet wellicht gekeken worden naar het biermerk Corona en andere merken die in het verleden ineens ongewenst in een dergelijke positie werden gedreven.

Eind jaren tachtig bestond een populair merk snoepjes in de Verenigde Staten. Dit had de naam AYDS. De aandelenkoers kelderden en de naam van het merk werd aangepast, maar alles zonder succes. De merknaam verdween al snel van de markt.

Ook farmaceutisch bedrijf ISIS kreeg te maken met een vervelende naamgenoot en heeft de naam aangepast naar IONIS. Zij hoefden de tent gelukkig niet te sluiten.

Maar wat kan het biermerk Corona nu het beste doen? Zij zijn immers een van de bekendste merken van brouwer Ab-Inbev en worden nu qua naam gelinkt aan een dodelijk virus.

Verschil in visuele uiting is wel dat het virus met een kleine letter wordt geschreven en het biermerk Corona met hoofdletter. Toch zal het ook na de corona crisis nog wel even duren voordat niemand bij het biermerk meer denkt aan het virus.

Zoals het nu lijkt, handelt Ab-Inbev zoals veel partijen doen als ze worden geschoren: Stil zitten. Geen reclame maken en ook nog even niet uitleggen dat hun naam niets met het coronavirus te maken heeft. Dat kan later altijd nog.

Welke merken pakken het verkeerd aan?

Er zijn altijd partijen die denken uit een slechte situatie voordeel te kunnen behalen. Zo zijn er inmiddels merkregistraties aangevraagd voor COVID-19 Mask, COVID-19 TEST Kitten en COVID-19 SURVIVOR.

De overheid is duidelijk in haar beleid en maakt hier korte metten mee. Dergelijke merken zijn beschrijvend of in strijd met de openbare orde en goede zeden. Een merk registreren met dergelijke namen zal dan ook worden geweigerd.

Dit is overigens best uniek. Weigering op basis van openbare orde en goede zeden gebeurt zelden tot nooit.

Dit kwam in het verleden voor bij de merknaam Joden voor douches. Ook de naam Allah kon geen merk zijn aldus de overheidsinstantie. Bijzonder, want Jesus en Mohammed kunnen wel merknamen zijn.

Voorbeelden van merken met originele social distancing

Gelukkig zijn er ook merken die op een slimme manier gebruik maken van het coronavirus en hierdoor veel gratis online vertoningen krijgen, zonder dat het grote publiek het ziet als marketing.

Super origineel is de actie van Porsche. Zij daagden anderen uit om een foto te sturen van wat er in hun garage stond. Ongeacht welk merk, zouden de meest opvallende worden gedeeld.

Dit bericht bekijken op Instagram

We want to see the garages that YOUR cars call home. Post your pictures or videos using #DreamsAreMadeAtHome, and weโ€™ll feature our favourites – any car, any brand. Letโ€™s do this, together. __ (๐Ÿ“ธ @porscheclubistanbul, @robbynaishus1111, @type7, Joe Buttner, @caferacerdreams @jaimecolsa) #Porsche

Een bericht gedeeld door Porsche (@porsche) op

Onder andere Volvo en BMW reageerden hierop. Waarop Porsche heel sportief reageerde door BMW te bedanken voor het deelnemen aan de challenge door te delen dat dromen inderdaad thuis worden gemaakt.

Dit bericht bekijken op Instagram

Different cars. Different Garages. Same Passion. Thank you @bmw for joining our challenge and showing that #DreamsAreMadeAtHome (๐Ÿ“ธ @driven34)

Een bericht gedeeld door Porsche (@porsche) op

Ook andere automerken zoals Audi en Volkswagen kwamen met leuke uitingen met betrekking tot 1,5 meter afstand houden, of wel social distancing.

Dit bericht bekijken op Instagram

Take care โ€“ Keep your social distance. #socialdistancing #stayhome #takecare #volkswagen #vw

Een bericht gedeeld door Volkswagen (@volkswagen) op

Ook Audi doet mee:

IKEA is dan weliswaar gesloten in Nederland, maar heeft wel een leuke manier gevonden met een knipoog naar de eigen handleiding en hoe je thuis kunt blijven.

ื–ื” ืžืžืฉ ืœื ืžื•ืจื›ื‘ – ืคืฉื•ื˜ ื ืฉืืจื™ื ื‘ื‘ื™ืช.

Geplaatst door โ€Žืื™ืงืื” ื™ืฉืจืืœ IKEA Israelโ€Ž opย Vrijdag 20 maart 2020

McDonalds en Randstad hebben natuurlijk ook logoโ€™s die goed toepasbaar zijn voor social distancing door ze uit elkaar te halen.

Acties als hierboven kweken natuurlijk goodwill en geven aan dat de merken betrokken zijn bij maatschappelijke problemen als het coronavirus, maar stiekem is het ook wel een hele fijne manier om veel gratis exposure te krijgen.

Gastblog door Maarten Koolen van Intellectueel Eigendom

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.