Viral marketing: waarom, hoe en wat

Marketing komt in tal van verschillende vormen voor. Je kunt kiezen voor advertenties in de krant, online marketing, enzovoorts. Op welke manier zet je eigen organisatie marketing momenteel in? Een van de mogelijkheden die je hebt is het gebruik van viral marketing. De definitie van viral marketing is niet altijd eenduidig. Onder viral marketing verstaan we het creëren van content welke viral gaat. Viral gaan betekent in dit geval, dat de content in een korte tijd veel gelezen en gedeeld wordt. Content bestaat uit teksten, afbeeldingen, video’s of lollige memes.
Viral marketing is interessant voor bedrijven, om hun bekendheid een boost te geven. Dit kan om de naamsbekendheid van hun organisatie als geheel gaan, maar ook om een specifiek product. Des te meer mensen kennismaken met een product, des te groter zal ook het aantal verkopen zijn. Dit heeft een wisselwerking, omdat een groter aantal verkopen weer zorgt voor een toenemende populariteit van het product. De “fidget spinners” waren hier enige tijd terug een goed voorbeeld van.
Tot voor kort werd gedacht dat viral gaan iets was wat je overkwam. Mensen spraken van geluk als de ene post veel gedeeld en gelezen werd, terwijl een ander amper tien lezers had. Uit onderzoek van Jonah Berger blijkt echter dat dit iets anders ligt. Je kunt het van te voren voorspellen. Virale content voldoet aan deze zes STEPP-eisen:
Men deelt content tegenwoordig het meest via sociale media. Dit betekent echter niet dat je de content zelf op sociale media moet plaatsen. Een interessant blogartikel kan immers ook simpel gedeeld worden op sociale media! Hierbij is het van belang dat je onder ieder artikel knoppen plaatst om het artikel te kunnen delen. De kans dat lezers de link naar het artikel kopiëren en deze zelf op sociale media plaatsen is namelijk zeer gering.
Mensen die je content bekijken, zullen dit niet zonder meer delen met hun eigen volgers. Zij moeten getriggerd worden om de content te delen. Een trigger kan bijvoorbeeld een grapje zijn die in de content verwerkt zit. Iemand die content heel grappig vindt, zal dit immers sneller met anderen delen. Of wat te denken van een statement die in content gemaakt wordt? Wanneer mensen het met dit statement eens zijn, zullen zij de content eveneens sneller delen. Voor content om producten te promoten, kan het slim zijn om duidelijk te maken wat het product uniek maakt. Des te unieker het product overkomt, des te groter is de kans dat mensen dit delen.
Wanneer je kiest voor viral marketing, kan het slim zijn om grote accounts op sociale media in te zetten. Als zij over je content schrijven, is de kans groot dat hun volgers dit zullen delen.
Gastblog door Jordy Hoeke van WeTalkSEO.nl Content marketing zal in 2015 een veel gebruikte manier van online…
Steeds meer organisaties overwegen over te gaan op marketing automation. Waarom zou je iets immers…
Het woord influencer komt nog niet voor in de Nederlandse woordenlijst van Microsoft Word. Dit…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: