Viral marketing: waarom, hoe en wat

brand

Marketing komt in tal van verschillende vormen voor. Je kunt kiezen voor advertenties in de krant, online marketing, enzovoorts. Op welke manier zet je eigen organisatie marketing momenteel in? Een van de mogelijkheden die je hebt is het gebruik van viral marketing. De definitie van viral marketing is niet altijd eenduidig. Onder viral marketing verstaan we het creëren van content welke viral gaat. Viral gaan betekent in dit geval, dat de content in een korte tijd veel gelezen en gedeeld wordt. Content bestaat uit teksten, afbeeldingen, video’s of lollige memes.

Viral marketing is interessant voor bedrijven, om hun bekendheid een boost te geven. Dit kan om de naamsbekendheid van hun organisatie als geheel gaan, maar ook om een specifiek product. Des te meer mensen kennismaken met een product, des te groter zal ook het aantal verkopen zijn. Dit heeft een wisselwerking, omdat een groter aantal verkopen weer zorgt voor een toenemende populariteit van het product. De “fidget spinners” waren hier enige tijd terug een goed voorbeeld van.

Theorie van Berger over viral marketing

Tot voor kort werd gedacht dat viral gaan iets was wat je overkwam. Mensen spraken van geluk als de ene post veel gedeeld en gelezen werd, terwijl een ander amper tien lezers had. Uit onderzoek van Jonah Berger blijkt echter dat dit iets anders ligt. Je kunt het van te voren voorspellen. Virale content voldoet aan deze zes STEPP-eisen:

  1. Social currency: Het delen van de content biedt voordelen aan mensen. Hun omgeving krijgt er een positiever beeld door, omdat het ze grappiger, interessanter, heldhaftiger of aantrekkelijker maakt. Het laat zich graag delen.
  2. Trigger: Elk jaar. Elke maand, of elke dag. Wanneer iets regelmatig terugkomt, is er een trigger. Zoals kerstliedjes (flappie!), betaaldag, boodschappen doen, een nieuwe aflevering kijken.
  3. Emotie: Emotie brengt mensen in beweging, of dit nu positief of negatief is.
  4. Publiekelijk: Iedereen deelt het. Je ziet het overal. Dus. Dan zal het wel goed zijn. Hoe vaker je iets terug ziet komen, hoe vanzelfsprekender het is dat jij het ook deelt. Of, het juist stom vind.
  5. Praktische waarde: Tips om geld te besparen, advies hoe je iets goed geregeld, een hele scherpe aanbieding van iets waar jij echt van houdt…. wanneer iets waarde heeft, echte waarde, dan wordt het gedeeld.
  6. Storytelling: Er was eens. Wij mensen houden van verhalen,, met een kop en een staart. Dat onthouden we beter, vertellen we zelf graag en de morele les laat ons goed voelen. Lees hier verder over storytelling.

Men deelt content tegenwoordig het meest via sociale media. Dit betekent echter niet dat je de content zelf op sociale media moet plaatsen. Een interessant blogartikel kan immers ook simpel gedeeld worden op sociale media! Hierbij is het van belang dat je onder ieder artikel knoppen plaatst om het artikel te kunnen delen. De kans dat lezers de link naar het artikel kopiëren en deze zelf op sociale media plaatsen is namelijk zeer gering.

Trigger om content te delen


Mensen die je content bekijken, zullen dit niet zonder meer delen met hun eigen volgers. Zij moeten getriggerd worden om de content te delen. Een trigger kan bijvoorbeeld een grapje zijn die in de content verwerkt zit. Iemand die content heel grappig vindt, zal dit immers sneller met anderen delen. Of wat te denken van een statement die in content gemaakt wordt? Wanneer mensen het met dit statement eens zijn, zullen zij de content eveneens sneller delen. Voor content om producten te promoten, kan het slim zijn om duidelijk te maken wat het product uniek maakt. Des te unieker het product overkomt, des te groter is de kans dat mensen dit delen.

Wanneer je kiest voor viral marketing, kan het slim zijn om grote accounts op sociale media in te zetten. Als zij over je content schrijven, is de kans groot dat hun volgers dit zullen delen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *