10 redenen om te bloggen in 2021

brand
10 Redenen om te bloggen in 2021

10 redenen om te bloggen in 2021

Iedere ondernemer die een professionele, kwalitatief hoogwaardige website nastreeft, zal de tip weleens gehoord of gelezen hebben: ga bloggen. En dan niet één of twee keer, maar continu en voor onbepaalde tijd. Maar is bloggen niet hopeloos achterhaald? En zo nee, waarom is bloggen dan zo belangrijk? We hebben de tien belangrijkste redenen voor je op een rij gezet.

Reden 1: Google wil het

Bloggen voor de zoekmachines

Google is en blijft vooralsnog de grootste online verkeersbron.

De meest voor de hand liggende, maar ook direct de belangrijkste reden: Google waardeert websites met veel relevante, actuele content vele malen hoger dan websites die dat ontberen. Door je website continu te vullen met waardevolle blogs, waarin informatie is opgenomen die relevant is voor jouw onderneming, zul je al snel reuzensprongen maken in de zoekresultaten van Google.

Wat nog beter werkt, is veel linken en gelinkt worden. Dus plaats niet eenvoudigweg platte tekst, maar zorg dat je je blogs linkt aan relevante bronnen, zoals: volgens DemandMetric produceren bedrijven met blogs 67% meer leads per maand dan bedrijven die het bloggen links laten liggen. Op den duur kun je je blogs ook naar elkaar laten verwijzen, als er een relevante link is. Op die manier gaat Google snappen dat de informatie op de gelinkte pagina’s met elkaar van doen heeft. Resultaat: hogere posities in Google en dus meer traffic naar je site.

Reden 2: Meer traffic naar je site uit zoekmachines

Bloggen voor kwalitatief verkeer

Focus op kwalitatief verkeer dat daadwerkelijk interesse heeft in de producten en diensten van jouw bedrijf.

Dat traffic van fundamenteel belang is voor elke website, behoeft geen nadere uitleg. Maar met traffic alleen, ben je er nog niet. Daarom is het belangrijk bij het schrijven van je blogs te bedenken wat je met die traffic wilt doen. Daarmee kan bloggen bijdragen aan allerlei andere doelen, zoals het verhogen van je conversie of het vergaren van leads.

Bloggen – goed en weldoordacht bloggen, welteverstaan – brengt dus niet alleen mensen naar je site, maar laat die mensen ook iets doen. En dan heb je er als ondernemer natuurlijk pas iets aan.

Reden 3: Je website oogt actief en actueel

Bloggen om je site actueel en fresh te houden

Iedere week hetzelfde menu bij dat ene restaurant? Die sla je de volgende keer liever over.

Niets zo desastreus als een website openen en zien dat de laatste update vijf jaar geleden was. Dan vertrouw je alle informatie direct een stuk minder. Dat gaat verder dan je denkt. Bezoekers vragen zich niet alleen af of de inhoudelijke informatie nog wel klopt, maar ook of tarieven nog up to date zijn, of je contactgegevens nog wel kloppen en zelfs of je bedrijf nog wel bestaat. Conclusie: dit wil je niet. Structureel bloggen lost al die problemen op en zorgt voor een frisse, actuele website.

Reden 4: Je kunt je vakmanschap etaleren: thought leadership

Bloggen voor thoughtleadership

Goed werk leveren en een mooi verhaal vertellen over het werk dat je doet, zijn twee verschillende dingen. Thought leadership gaat nog een slag verder: wat zie je gebeuren in de markt? Wat betekent dat voor de lezer?

Los van in welke branche je ook werkzaam bent, klanten willen – naast een goede prijs – over het algemeen in elke branche hetzelfde: dat het werk of het product kwalitatief in orde is. Dat kun je bewijzen door inhoudelijk sterke blogs te schrijven waarin je je vakmanschap etaleert. Of je nu tegelzetter, fotograaf of jurist bent, door middels kwalitatief rake blogs te tonen dat jij dé expert op jouw vakgebied bent, vergroot je de kans dat klanten voor jou kiezen.

Reden 5: Je geeft concurrenten het nakijken

Bloggen om de concurentie voor te blijven

Het gezegde ‘Content is King’ komt van het concurrentievoordeel dat goede content je geeft.

Veel ondernemers bloggen niet omdat de concurrentie het immers ook niet doet. Da’s een eigenaardige redenering, en juist de reden dat jij het wél moet doen. Je onderscheidt je van de rest en hebt een streepje voor op je concullega’s. Lekker doen, dus.

Reden 6: Het lokt interactie uit

Bloggen in 2021 voor interactie

Natuurlijk: dit is een stockphoto. En het kan erger, zoek maar eens op ‘salads make me laugh’. Maar achterliggend gaat het om echte interesses en behoeftes aanspreken. En dan moet je opeens wel lachen achter je pc als je opeens vind wat je al enige tijd zocht.

Het moment gaat komen: de eerste reactie of vraag onder jouw blog. Mooi toch! Deze bezoeker heeft de moeite genomen om jouw blog te lezen én is er voldoende door geprikkeld om te reageren. En ja, dat kan ook een kritische noot of een scherpe vraag zijn. Wat het ook is: het vormt een kans om in gesprek te komen. Altijd aangrijpen.

Eigen voorbeeld daarvan is CrosleyPlatenspeler.nl, een affiliate site waarin we bezoekers eerlijk informeren over deze platenspeler: mooi design maar een matig product. Dus krijgen we veel reacties over Crosley platenspeler problemen, tips en oplossingen die we stuk voor stuk beantwoorden.

Reden 7: Je kunt je merk ermee neerzetten

Bloggen om je merk neer te zetten

Je blogs kun je natuurlijk ook als gastblog aanbieden op grote platforms zoals Emerce, Dutch Cowboys of Frankwatching.

Waar staat jouw merk of jouw bedrijf voor? Wat beloof jij je klanten en hoe kom je die belofte na? Dat voor jezelf helder hebben is één ding, maar het is nog veel belangrijker om je klanten daar ook van te overtuigen. Dat doe je natuurlijk in eerste instantie door goede producten te leveren en je werk goed uit te voeren, maar met goede blogs maak je dit kenbaar aan de wereld. Essentieel voor je branding.

Reden 8: Je kunt je social media campagnes ermee verrijken

Bloggen zorgt voor social media content

Het begint met content. Goed verhaal geschreven? Deel het overal in stukjes. Content wordt zo de motor van je marketingmachine.

Veel bedrijven vervangen blogs door berichtjes op Instagram of Facebook. Zonde, want de kracht zit ‘m nu juist in de samenwerking. Hoe mooi is het om elke week een waardevolle blog te delen via social media? Laat je communicatiemiddelen dan ook samenwerken, zo versterk je je aanwezigheid op social media middels de blogs op je website.

Reden 9: Advertentiekosten besparen

Bloggen bespaart op advertentiekosten

Facebook en Google kunnen vanwege technische beperkingen (zoals ITP) en Europese wetgeving steeds minder goed personaliseren en conversies meten. Op termijn werken ook de tools om die problemen slim te overbruggen niet meer. Dan heb je een directe relatie met je klant nodig. En dat vraagt om een geoliede contentmachine.

Niet bloggen en wel geld pompen in online advertenties; het kan verkeren. Goede blogs zijn de beste advertenties en kun je ook nog eens tot in lengte van jaren laten staan, in plaats van advertenties waar je per klik voor moet betalen.

Reden 10: Bloggen blijft belangrijk

Bloggen is belangrijk

Tot slot: bloggen is al tien jaar lang belangrijk, is ook in 2021 nog belangrijk en zal over tien jaar ook nog wel belangrijk zijn. Alles wat je nu publiceert, brengt over een jaar ook nog mensen naar je site. Sterker nog, een rijke bloggeschiedenis zorgt er alleen maar voor dat alle bovenstaande redenen harder voor je gaan werken. Geïnvesteerde tijd, geld en moeite verdien je dus uiteindelijk dubbel en dwars terug.

Overtuigd van het belang van bloggen, maar geen idee hoe of waar je moet starten? We hebben een stappenplan voor je.

Lees: starten met bloggen? Stappenplan hier. 

Blogservice op maat

Laat je bedrijf groeien met kwalitatieve content

Nu voor de introductieprijs van 400 euro exclusief btw.

✅ Hoger in Google en meer organisch verkeer

✅ Terugkerende bezoekers op jouw website, social media en nieuwsbrief

✅ Blijf op het netvlies van huidige klanten

✅ Bezoekers worden leads en leads worden klanten

 

 

Thomas Lapperre

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *