Vrachtwagenchauffeur zwaar transport – check of deze baan bij een logistiekdienstverlener iets voor jou is

brand
Vrachtwagenchauffeur Zwaar Transport

Vrachtwagenchauffeur zwaar transport – check of deze baan bij een logistiekdienstverlener iets voor jou is

Wat doet een Vrachtwagenchauffeur Zwaar Transport?

Het beroep van een vrachtwagenchauffeur is een spannende en avontuurlijke, dagelijks ben je in de weer en verantwoordelijk voor je goederen, wagen en de verkeersveiligheid onderweg. De chauffeur maakt op grond van de ontvangen laad- en losgegevens een routeplanning. Daarbij komt kijken dat hij of zij rekening moet houden met de rij- en rusttijden die in de Europese Unie gelden. Daarnaast moet de lading efficiënt laden en zekeren, zo veilig mogelijk vervoeren en lossen. Bij moeilijke en extreem zware goederen die hoog en breed zijn, bijvoorbeeld onderdelen van windmolens dan wordt de chauffeur geassisteerd door één of meerdere personenwagens van convoi exceptional. De personen in de zogenoemde assistentie wagens geven de chauffeur informatie over de verkeersomstandig heden achter en rondom de vrachtwagen. Dit doen ze allemaal om de veiligheid te waarborgen. Verder regelt de chauffeur klein onderhoud aan de vrachtauto, maakt deze natuurlijk schoon en houdt de vervoersadministratie bij.

Wat zijn de werkomstandigheden?

De chauffeur werkt meestal zelfstandig en alleen, het is beslist geen negen tot vijf baan onregelmatig werkpatroon. Het is fysiek zwaar werk gedurende langere tijd achter het stuur zitten en daarbij geconcentreerd blijven. De chauffeur zwaar transport kan soms dagen achterelkaar onderweg zijn waarbij zijn enige contacten andere chauffeurs zijn die ze in wegrestaurants tegenkomen of op standplaatsen waar ze pauze nemen of overnachten. Slapen doet een chauffeur in zijn of haar cabine. Ook voor de binnenlandse ritten geldt dat een chauffeur te maken kan krijgen met afwijkende werktijden dan de reguliere.

De chauffeur visitekaartje van het bedrijf

visitekaartje van het bedrijf

De chauffeur goederenvervoer vertegenwoordigt zijn werkgever. Hij of zij zijn een professioneel chauffeur die de verschillende rijtechnieken goed beheerst. Daarnaast wordt er van hen veracht dat ze het maximale uit de wagen weten te halen en dienen ze het brandstof optimaal te benutten. De chauffeur goederenvervoer moet op de zijn van de internationale verkeerswet- en regelgeving, in het bijzonder natuurlijk die van het goederenvervoer. Daarnaast is het sociale gedrag en uiterlijk een visitekaartje van de logistiek dienstverlener waar ze voor werken.

Werken in het zwaar transport waar kom je te rijden

Onder wegtransport valt iedere vorm van transport van goederen over de weg. Werken bij een en logistiek dienstverlener in het zwaar transport biedt de kans om met grote zware transporten bijvoorbeeld; grote windturbines te rijden naar het achterland van Oost-Europa. Nederland is bij uitstek een echt transportland. In de havenstad Rotterdam komen dagelijks enorme hoeveelheden goederen aan die per vrachtauto verder in Europa moeten worden vervoerd. Een leuk weetje: de Nederlandse transportbedrijven vervoeren per inwoner jaarlijks 25 ton goederen over de weg, als jij deel wilt maken van de mensen die dit waarmaken dan moet je je solliciteren naar een baan in deze geweldige sector.

Uit wat voor hout moet je gesneden zijn voor dit beroep?

vrachtwagenchauffeur worden

Wil je goed functioneren als chauffeur zwaar transport dan zij er basiscompetentie die van je verwacht worden:

  • Op een professionele manier deelnemen aan het verkeer, rijden als een sociale bestuurder
  • Goed kunnen manoeuvreren met de vrachtauto
  • Veilig en efficiënt laden en lossen
  • Zorgen dat de lading op tijd wordt geleverd
  • Zich houden aan de voorschriften voor Arbo, veiligheid en het milieu
  • Adequaat handelen bij een ongeval en of aanrijding zodat de schade natuurlijk wordt beperkt.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.