Waarom investeren in iets dat gratis is? De 7 voordelen van Free Publicity
Gastblog door Marike Timmermans van Uw Persvoorlichter
Free publicity is het verkrijgen van ‘gratis’ media-aandacht. Dat ‘krijg’ je als je iets nieuwswaardigs te vertellen hebt, iets dat de doelgroep aanspreekt. Met een persbericht maak je je nieuws bekend aan de media die er dan (hopelijk) iets over gaan schrijven.
Op het moment dat een journalist, bijvoorbeeld naar aanleiding van je persbericht of een telefoontje, besluit een artikel te schrijven over jouw onderwerp en dat te plaatsen, spreken we van free publicity. Voor de ruimte die het artikel inneemt wordt niet betaald.
In tegenstelling tot het plaatsen van een advertentie, waarbij diezelfde ruimte wordt doorberekend. Maar wat maakt de meerwaarde van free publicity zo bijzonder dat je je geld uitgeeft aan iets dat ogenschijnlijk ‘gratis’ is?
Er zijn zeven voordelen om te kiezen voor een investering in free publicity:
1. Lage irritatiewaarde
Bij het lezen van een krant of magazine, het kijken van tv of luisteren naar de radio gaat de aandacht van de lezer, kijker of luisteraar naar de inhoudelijke kant. Niet zelden wordt er gezapt tijdens reclame of wordt de reclame helemaal niet bekeken.
Inhoudelijke artikelen of gesprekken en meningen echter worden met aandacht bekeken en beluisterd – dat is immers de reden waarom we ‘gebruik’ maken van die media: we hebben behoefte aan informatie en vooral aan nieuws. Een artikel kan inhoudelijk vervelend nieuws brengen, maar irriteert nooit zoals een reclame of direct marketing campagne dat doet. Nieuws immers, vind je leuk of op z’n minst interessant om te horen of lezen.
2. Geloofwaardiger dan andere communicatie-uitingen
Een artikel van een objectieve buitenstaander (de journalist) heeft veel meer meerwaarde dan wanneer je vertelt hoe goed je zelf bent.
Jezelf aanprijzen – en dat doe je in een advertorial, advertentie of direct marketing uiting, is natuurlijk nooit geloofwaardig. Het kan wel bijdragen tot een positief resultaat van je free publicity – maar dat heeft meer te maken met de kracht van herhaling.
3. Houdbaarheid – langdurig effect
Tenzij je als lezer toevallig geïnteresseerd bent in een lage rente omdat je toevallig op dat moment op zoek bent naar een hypotheek verstrekker, zal deze reclame van een bank aan je voorbij gaan.
Een inhoudelijk artikel over de achtergrond van deze specifieke bank kan bij de lezer een zaadje planten dat gaat groeien en weer naar boven komt op het moment dat je ooit zelf een hypotheek wilt afsluiten, of iemand spreekt die bijvoorbeeld op zoek is naar een goede bank.
4. Inhoudelijke aandacht
Als een journalist over je schrijft wordt er inhoudelijk aandacht besteed aan je product, dienst of organisatie. Die inhoudelijke aandacht kun je niet geven in een advertentie – dan ben je aan het verkopen. Een combinatie wordt ook wel geboden in de vorm van een ‘advertorial’. Een slimme advertorial maak je door de opmaak van de tekst aan te passen aan de rest van het medium. Zo kan een lezer ‘misleid’ worden door te denken dat dit artikel is geschreven door de redactie.
5. Voorsprong op de concurrentie
Realiseer je dat, op het moment dat je (positief) in de media komt, je bestaande en potentiële klanten worden bevestigd in een goede keuze. En ook de concurrentie heeft het nakijken – want de aandacht gaat even helemaal naar jou!
6. Meerwaarde voor de betrouwbaarheid van je organisatie
In een artikel lees je dat bedrijf X ten tijde van crisis er voor heeft gekozen de medewerkers binnen boord te houden en op een andere manier dezelfde diensten blijft leveren. Misschien met minder winst, maar wel met behoud van tevreden mensen en klanten. Wat doet dat met jouw mening over dat bedrijf? En wat doet het met je als dit een bedrijf is waar je al zaken mee doet of mogelijk wil gaan doen?
Als een onpartijdig journalist zo over je bericht, laat dat een goede indruk achter bij de lezer, luisteraar of kijker. Het bevestigt het imago van een betrouwbare partij want een journalist bericht hierover. Hier kan geen advertentie tegenop!
7. Kracht van herhaling
Free publicity staat nooit op zich. Het is een onderdeel van het communicatie-palet van je organisatie. Hoe vaker iemand de naam van jouw organisatie tegenkomt, hoe gemakkelijker de naam blijft hangen. Een combinatie van verschillende communicatie-uitingen is daarom ook het beste. De free publicity die je gaat genereren, maakt alle andere uitingen te gelde.
Reacties