Online marketing uitbesteden? Trap niet in deze 5 valkuilen!

brand
online marketing uitbesteden valkuilen

Online marketing uitbesteden? Trap niet in deze 5 valkuilen!

Dat een website online hebben staan niet automatisch betekent dat klanten je bedrijf ook weten te vinden, is iets wat veel startende ondernemers aan den lijve ondervinden. De digitalisering zet wereldwijd onverminderd door en de hoeveelheid online content groeit harder dan ooit. Kortom: het wordt steeds lastiger om online op te vallen, klanten jouw bedrijf te laten vinden en die vindbaarheid om te zetten in conversie.

Daarom besluiten verhoudingsgewijs steeds meer ondernemers om hun online marketing deels of geheel uit te besteden. Een goede online marketingstrategie kan het succes van een zojuist gestarte onderneming immers maken of breken. Niet zo gek dus, dat veel ondernemers vertrouwen op de professionele aanpak van een ervaren marketingbureau. Toch zijn er ook enkele valkuilen en nadelen waarop je verdacht moet zijn. Een willekeurig bureau uitkiezen, een som geld overmaken en dan achteroverleunen met de verwachting dat de klanten vanzelf gaan komen, zo werkt het namelijk absoluut niet. Professionals inschakelen kan een goed idee zijn, maar er kleven wel enkele mitsen en maren aan.

Valkuil 1: onzorgvuldige selectie

Online marketing bureau Amsterdam

Je zou verwachten dat het beste online marketingbureau op plaats 1 staat in Google en je dus via één zoekopdracht automatisch bij de beste partijen uitkomt. Daar zit iets in, maar helemaal waar is het niet.

De eerste stap als je besluit dat je je online marketing uitbesteden wilt, is gedegen onderzoek naar een juiste partij. Heeft het bureau dat je hebt gevonden wel kennis van jouw branche? Weten ze wat belangrijk is voor jouw bedrijf en jouw klanten? En als je een lokale ondernemer bent: kent dit bureau jouw regio wel goed? Een bureau uit Limburg zal mogelijk minder goed jouw klantenbase kunnen aanspreken als jij in hartje Amsterdam opereert. Dan zul je eerder een online marketingbureau Amsterdam willen inhuren omdat die jouw specifieke omgeving kent, zoals de lokale concurrentiedruk bijvoorbeeld.

Laat verschillende bureaus een pitch verzorgen en kies niet zomaar voor de laagste offerte. Voor weinig geld een bureau inhuren dat niets weet over jouw sector is wellicht goedkoop, maar je hebt er zo weinig aan.

Valkuil 2: mijn concurrent doet iets, dus ik wil het ook

Mijn concurrent zet elke dag een mooie video op Instagram, dat wil ik ook voor mijn bedrijf! Het eerste wat veel ondernemers doen zodra ze een marketingbureau in de arm nemen, is dat bureau vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Het kan heel goed zijn dat een Instagram-campagne onderdeel wordt van de marketingstrategie die het bureau voor jou ontwerpt, maar probeer je niet continu te bemoeien met het proces en leg zeker geen eisen op ‘omdat iemand anders dat ook doet’. Die marketingstrategie van je concurrent werkt misschien wel voor geen meter.

Valkuil 3: de klantreis stopt niet bij de sale

Veel marketingbureaus leveren campagnes af die de klantreis van de oriëntatiefase tot en met de verkoopfase begeleiden. Als volleerd ondernemer weet je echter zelf ook dat het aftersales-proces minstens net zo belangrijk is voor je klanttevredenheid, en uiteindelijk dus voor terugkerende klandizie, als het acquisitie-proces. Zorg er dus voor dat óók je aftersales-beleid in beeld komt in je marketingstrategie.

Valkuil 4: slechte afspraken, weg voordeel

afspraken over online marketing

Je geeft een hoop geld uit aan een goede marketingstrategie, met als einddoel om er uiteindelijk meer klanten, meer transacties en dus meer winst aan over te houden. De investering moet zichzelf terugverdienen. Toch maken slechts weinig ondernemers echt inhoudelijke resultaatafspraken met hun marketingpartners. En in de gevallen waarin ze wel worden gemaakt, zijn ze in de regel te vaag of te abstract om echt op terug te kunnen komen.

Het risico is dan dat het marketingbureau meent aan alle afspraken te hebben voldaan, maar jij je doelstellingen niet behaalt. Dat is zonde van het geld, en sterker nog: je zult een nieuw bureau in de arm moeten nemen om het opnieuw te doen. In het ergste geval kom je in een juridisch conflict terecht met het marketingbureau dat niet aan jouw verwachtingen voldeed. Leg dus resultaat afspraken helder vast en zorg ervoor dat je van elkaar begrijpt wat er opgeleverd moet worden. Verbind desnoods de vergoeding die jij betaalt rechtstreeks aan het effect van de campagne die men voor je ontwerpt.

Valkuil 5: totale afhankelijkheid

Je bent nog altijd zelfstandig ondernemer omdat je graag zelf de touwtjes in handen hebt en het leuk vindt om je eigen bedrijf te leiden. Dat houdt ook in dat je niet té afhankelijk moet worden van de partijen die je inhuurt. Als je zelf helemaal niets van marketing weet en alles volledig over de schutting kiepert bij een bureau, wordt het na verloop van tijd bijna onmogelijk om de samenwerking met dat bureau nog te stoppen. Voorkom dus die afhankelijkheid en zorg dat je weet wat er speelt en hoe campagnes verlopen. Laat je informeren, houd een vinger aan de pols, en zorg ervoor dat je eventueel alle activiteiten ook bij andere partijen zou kunnen beleggen. Zo houd je de bedrijfsvoering gezond.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

1 Reactie
  • matchoffice schreef:

    Interessant artikel. Bedankt voor het inspireren.
    Ik heb een goede tip van je aangenomen.
    Beste wensen, Emma

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *