Social media tooling: zo kies je de beste tool voor jouw bedrijf

brand
Het inzetten van social media

Social media tooling: zo kies je de beste tool voor jouw bedrijf

Social media platformen zijn in de afgelopen jaren steeds groter, populairder en veelzijdiger geworden. Platformen als Instagram, Twitter, Facebook, YouTube en LinkedIn zijn niet meer weg te denken en worden dagelijks gebruikt door miljoenen gebruikers van over de hele wereld. Gebruikers kunnen foto’s en video’s delen en met elkaar communiceren. Dit biedt mogelijkheden voor bedrijven en iedereen die producten of diensten verkoopt.

Social media als marketingkanaal

Social media wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt als marketingmiddel, klantenservice en databron. Steeds meer bedrijven krijgen een aparte social media afdeling en huren social media marketeers in. Heb je je social media nog niet geoptimaliseerd? Dan loop je kansen mis, die jouw concurrenten wel weten te pakken. Je kunt namelijk ontzettend veel met social media: je kunt je doelgroep aanspreken, kwalitatieve kliks naar je website genereren en interactie met (potentiële) klanten creëren. Dat kost je alleen wel de nodige inzet.

Hoe serieuzer je het gebruik van social media aanpakt, hoe beter de resultaten zijn. Gelukkig is social media niet moeilijk als je eenmaal de juiste aanpak hebt gevonden. Een handige social media tool helpt je daarbij. Het kan wel lastig zijn om de juiste social media tool te kiezen, maar als je weet waar je op moet letten gaat het vinden van de beste tool een stuk makkelijker.

Social media tooling

Wat is een social media tool?

Wanneer je je berichten voor je social media kanalen wilt inplannen, kun je daar een social media tool voor gebruiken. Zo’n tool bespaart je veel tijd en gedoe. Door het toenemende gebruik van social media, zijn er ook steeds meer tools beschikbaar. De voordelen van social media tools zijn:
1. Het is een hulpmiddel voor het versturen, inplannen en monitoren van alle berichten.
2. Je kunt er tijd mee besparen, omdat je de communicatiemiddelen kunt automatiseren.
3. Het is duidelijk en overzichtelijk. Al je accounts worden namelijk op één plek beheerd. Je kunt in een oogopslag zien welke interacties er plaatsvinden.
4. Het biedt inspiratie voor je eigen content. Binnen de tools zijn er veel voorbeelden aan content te vinden. Met een tool kun je ook je berichten bewerken.

Marketing en social media

Hoe kies je de juiste tool?

Door het grote aanbod van tools kan het moeilijk zijn om de beste eruit te vissen. Het is verstandig om eerst je behoeften in kaart te brengen door middel van de volgende vragen:

Heb je eigenlijk wel een social media tool nodig?

Het is zonde om een social media tool aan te schaffen als je niet zeker weet of je het wel nodig hebt. Maar hoe weet je of je een social media tool nodig hebt? We kunnen stellen dat een tool van pas komt wanneer je het lastig vind om verschillende media kanalen op hetzelfde moment te beheren en wanneer je content op meerdere platformen wilt delen. Met een tool kun je ook berichten analyseren en je verdiepen in je resultaten. Schrijf je doelen op om zo een beter beeld te krijgen van wat je nodig hebt.

Welke social media platformen zijn voor jou van belang?

Social media tools hebben allemaal verschillende functies en opties. Het is niet vanzelfsprekend dat iedere tool alle social media platformen ondersteunt. Welke platformen gebruik je op dit moment? Gebruik je vooral Instagram en Facebook? Verwacht je misschien uit te breiden naar platformen als Twitter en YouTube? Het is verstandig om de voor jou belangrijkste platformen op te schrijven. Zo kun je bepalen welke tools in aanmerking komen.

Marketing

Waar moet jouw ideale tool aan voldoen?

Er zijn veel verschillende tools, de een is gratis en voor de ander moet je betalen. Waar moet je op letten en hoe bepaal je je criteria? Als je je doelen hebt gesteld en weet wat je wilt bereiken aan de hand van een social media tool, kun je nagaan welke functies je daarvoor nodig hebt. Als je bijvoorbeeld wilt onderzoeken hoe vaak een bepaald onderwerp wordt besproken, is het handig dat ‘label management’ is inbegrepen. Hiermee kun je je berichten over dat onderwerp uitgebreid analyseren. Of vind je het belangrijk dat je ook vanaf je mobiel kunt werken, zodat je niet altijd naar kantoor hoeft te gaan? Dan zijn er een aantal tools die opties voor op de mobiel bieden.

Tools voor social media

Vind de beste social media tool

Het goed inzetten van d vraagt om een koerswijziging die je langdurig moet volhouden. Kies daarom een tool die je gemak biedt, tijd bespaart en die bovenal jouw eindklanten centraal stelt. Maak aan de hand van jouw doelen en eisen een kleine selectie van tools die voor jou in aanmerking komen. Vaak hebben social media tools een gratis demo of trial. Dit biedt een goede mogelijkheid om de verschillende tools met elkaar te vergelijken. Daarnaast kun je ook al je vragen kwijt bij de klantenservice of helpdesk. Zo kun je echt ontdekken welke tool het beste bij jou past.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *