Wat doet een copywriter eigenlijk?

brand

Een informerende tekst die ook nog eens lekker wegleest. Een flyer die de ontvanger niet weggooit, maar bewaart. Een copywriter zorgt ervoor dat hij of zij mensen met zijn tekst raakt en tot actie beweegt. Een copywriter is een schrijver. Copy is de tekst die wordt gebruikt om producten binnen de reclame- en marketingbranche te verkopen. Het is een beroep dat al eeuwen bestaat. Copywriters zijn werkzaam bij reclamebureaus, communicatiebureaus, marketingbureaus of de eigen marketingafdeling van een bedrijf. Ook werken veel copywriters freelance. Het werk kan prima vanuit huis worden verricht.

Wat is de achtergrond van een copywriter?

Vandaag de dag is het de taak van een copywriter om heldere en bondige teksten voor advertenties, marketingmaterialen en websites te schrijven. En dat voor de meest uiteenlopende industrieën. Een copywriter werkt dus aan een verscheidenheid aan projecten en dient telkens met creatieve concepten te komen. De meeste professionals hebben een achtergrond in de journalistiek, Nederlandse taal of communicatie. Ze dienen over uitstekende taalvaardigheden te beschikken, goed te zijn in het werken met Word en Excel en kunnen omgaan met deadlines.

Waartoe moet het werk van een copywriter leiden?

Een copywriter dient teksten te schrijven die overtuigen. Teksten die een dusdanig commercieel karakter hebben dat ze klanten kunnen werven. Een copywriter moet een potentiële klant er met zijn woorden van overtuigen dat deze tot actie moet overgaan. Het einddoel daarvan is de aanschaf van een product of een dienst, een lead dus. Overigens hoeft een lead niet altijd een aanschaf te betekenen. Ook een inschrijving voor een nieuwsbrief of een telefoontje om meer informatie te vragen kunnen dit zijn.

Een copywriter geeft potentiële klanten een duwtje in de goede richting

Hoe de opdrachtgever een lead dus ook definieert, de bedoeling is altijd een tekst te schrijven die de potentiële klant een duwtje in de rug geeft: aanmoedigen, overtuigen, infomeren of inspireren. Hiervoor kiezen ze de juiste woorden en formuleren zinnen en paragrafen die de lezer weten te prikkelen. De teksten kunnen in het kader van B2B (Business to Business) of B2C (Business to Customer) worden geschreven. Ze kunnen op websites, sociale media en in winkels worden geplaatst, maar ook worden gedrukt en in een krant of tijdschrift verschijnen.

‘Schrijven is zeg maar mijn ding’

“Pauline Cornelisse schreef het boekje Taal is zeg maar echt mijn ding, en daarin slaat ze de spijker op de kop. Om copywriter te zijn, moet je al de intrinsieke motivatie hebben om te schrijven. Je te uiten, je ideeën te delen. Of je nu een heldere zakelijke mail schrijft, een grappig WhatsApp-berichtje of een snedige review over dat ene restaurant met die bijzondere bediening. Je vindt het leuk. Daardoor doe je het veel, en wordt je goed. Vervolgens kun je er geld voor vragen en voilà: je bent een copywriter.” – Thomas Lapperre

Voor wie schrijft een copywriter?

Het werk van een copywriter verschilt degelijk van het werk van bijvoorbeeld een fictieschrijver. Niet alleen is de content heel anders, een copywriter werkt eveneens met een strakke agenda. Een tekst die bedoeld is om een product te promoten moet nu eenmaal klaar zijn alvorens deze wordt gelanceerd. Vanwege de vele bedoelingen die er achter een tekst kunnen schuilgaan, is een tekst ook niet altijd een verkopende tekst. Een copywriter kan ook een blog schrijven om de autoriteit van de opdrachtgever binnen zijn niche te versterken. Of een whitepaper, om uit te leggen hoe een bepaald probleem kan worden opgelost.

copywriter

Een copywriter werkt met een strakke agenda

Het werk van een copywriter bestaat uit meer dan alleen schrijven

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat een copywriter zich enkel met het schrijfwerk zelf bezighoudt. Eerlijk is eerlijk, de functienaam doet dit sterk vermoeden. Toch is schrijven niet het enige wat het takenpakket van een copywriter vormt. Aan het eigenlijke schrijven gaat immers ook voorbereidingswerk vooraf. Het creëren van slimme content waarmee marketingdoelen worden ondersteund vergt onderzoek, analyse en creativiteit in denken. Bovendien is elk bedrijf weer anders en dient de copywriter telkens rekening te houden met de specifieke wensen, maar ook kenmerken van zijn opdrachtgever.

De definitieve tekst is nooit de eerste versie die op papier werd gezet

Een copywriter onderzoekt het onderwerp waarover moet worden geschreven en neemt wellicht interviews af. Bovendien klimt een copywriter vervolgens niet zomaar in de pen. Een tekst wordt op basis van een heldere opzet geschreven. Zelden is de eerste versie ook de definitieve versie. Mogelijk wordt deze na het proeflezen wel meerdere keren geredigeerd.

Een typische dag van een copywriter

“Een goede copywriter werkt voor verschillende klanten – door de overlap en afwisseling word je meer uitgedaagd. Daarom zijn er veel meer freelance copywriters dan interne copywriters. Dat betekent dat je naast schrijven ook onderneemt. Een goede verdeling is 50% werken in je bedrijf, als copywriter, en 50% aan je bedrijf, als ondernemer. Ik bewaar mijn meest productieve uren voor het schrijven, en bij mij is dat in de ochtend. Mails, afspraken en zaken uitzoeken en regelen doe ik zoveel mogelijk in de middag. Mijn klanten weten dat: dit is mijn werkwijze waarmee ik goede teksten aflever. Typisch werk ik in de ochtend het interview van de dag ervoor uit, zo’n 800 tot 1000 woorden. Om echt niet gestoord te worden, sluit ik overbodige tabbladen in de browser en zet ik de smartphone op vliegmodus. Met de lunch doe ik een loopje, even opfrissen.

Na de lunch werk ik mails af en verwerk ik feedback. Zelden is feedback zo zwaar dat het artikel volledig om moet. In die uitzonderlijke gevallen gaat er iets mis in het voorgaande proces: de klant weet niet goed wat hij wil of de scope van de copy verandert doordat een nieuw persoon feedback geeft. Daarom vind ik het erg belangrijk om bovenop het proces te zitten. Dit is hoe ik werk: dit is de doelgroep, dit is het doel, dit zijn de kernboodschappen, zo verzamel ik de input en ik lever binnen deze periode op. Ik zoek altijd naar een akkoord hierop. Moet er vervolgens worden herschreven, dan benoem ik de reden daartoe en leg ik de gevolgen uit: meerwerk of vertraging, of de campagne verandert.

Mijn favoriete interviewtijd is 14.00. Dan ligt de lunch niet meer zwaar op de maag, en heb ik net mijn laatste koffie van de dag op voor die extra scherpte. Ik interview vaak via Google Hangout, soms met AI tooling zoals Meetgeek erbij. De vragen heb ik vooraf gestuurd zodat de geïnterviewde weet waar ik naar op zoek ben – ik verwacht niet dat ze antwoorden al netjes hebben uitgewerkt al gebeurd dat natuurlijk ook vaak. Met interviewen onderscheid je je als copywriter van AI: wie wil er nou door een stukje software geïnterviewd worden? Het interview duurt typisch 45 tot 60 minuten. Daarna schrijf ik bovenaan mijn aantekeningen direct de opzet: een waaromartikel of een hoe-artikel, welke kernboodschappen en de conclusie in een notendop. Vervolgens is het weer terug naar mail, eventuele feedback verwerken en zaken regelen.” – Thomas Lapperre

Misverstanden die omtrent dit beroep bestaan

Over het beroep van copywriter bestaan enkele misverstanden. In de eerste plaats houden niet alle copywriters zich bezig met adverteerwerk. Ook hebben bepaalde copywriters, zoals medische copywriters of technische copywriters, hun eigen niche. Dit betekent dus dat zij zich uitsluitend met het schrijven van teksten voor dit vakgebied bezighouden. Tot slot moeten we benadrukken dat een copywriter niets te maken heeft met copyright oftewel auteursrecht, wat een intellectueel eigendom en hierdoor exclusief recht betekent om geschreven werk te verspreiden.

Het verschil tussen copywriting en content writing

Tot slot het verschil tussen copywriting en content writing. Alhoewel de twee functies elkaar grotendeels overlappen, zijn hun kerndoelen anders. Voor een copywriter is het doel in de meeste gevallen het zorgen voor een lead. Vaak wordt met een lead een verkoop bedoeld. Het schrijfwerk is doorgaans kort en bondig en is bedoeld om te entertainen en een bepaald probleem van (potentiële) klanten uit te lichten. Content writing betreft veel meer het schrijven voor bestaande en mogelijke klanten, om deze te entertainen, helpen of te informeren. Zij schrijven vaak dan ook langere teksten.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *