Wat doet een SEO marketeer eigenlijk?

brand
SEO marketeer

Wat doet een SEO marketeer eigenlijk?

Bij steeds meer bedrijven die serieus aan de slag gaan met online marketing, ontstaan vroeg of laat vacatures voor een SEO marketeer. SEO marketeers moeten een bedrijf online optimaal vindbaar en zichtbaar maken, liefst tegen zo laag mogelijke kosten. Maar wat doet een SEO marketeer eigenlijk precies? Met wie werkt hij daarvoor samen? En wat is het grote verschil met de SEA marketeer?

SEO marketing in een notendop

SEO structure

SEO (Search Engine Optimalisation) marketing houdt in: het via zoekmachines zo goed mogelijk vindbaar maken van jouw bedrijf, websites of andere content. Voor nagenoeg alle bedrijven is online vindbaarheid van levensbelang, omdat het leeuwendeel van de klantreizen tegenwoordig online start. Wie daar niet gevonden wordt, delft per definitie het onderspit.

De concurrentiestrijd om de beste plekken (lees: zo hoog mogelijk) bij relevante zoekopdrachten is dan ook hevig. Uiteraard zijn de verschillen per branche groot, maar overal geldt de stelregel: hoe hoger je scoort in zoekmachines als Google, hoe groter de kans dat je traffic en dus uiteindelijk je klandizie groeit.

Een SEO marketeer is er dus verantwoordelijk voor om zijn bedrijf, website en online content goed te laten scoren in die zoekmachines. Daarvoor wordt samengewerkt met andere marketeers en geconcurreerd met SEO marketeers van andere bedrijven. Goede SEO marketing luistert nauw en is een dagtaak.

Techniek, content en linkbuilding

SEO in de praktijk kent drie essentiële kennisdomeinen met bijbehorende taken:

  • Techniek. Ervoor zorgen dat de website optimaal functioneert. Volgens Google is dat: mobiel-vriendelijk, gemakkelijk te indexeren en bovenal snel. Typische taken zijn het instellen van robots.txt en de sitemap, verbeteren van de snelheid met caching en het verkleinen van de hoeveelheid JS & CSS en de afbeeldingen, zorgen voor hoog-contrast en andere aanpassingen voor bezoekers met visuele beperkingen. Ook het plaatsen van blogs op SEO-technische wijze valt vaak hieronder.
  • Content. Google verwacht content die optimaal werkt voor zoekmachines (indexeerbaar en op basis van relevante zoekwoorden) én voor gebruikers. Ze stellen zelfs: focus op de gebruiker en de rest volgt vanzelf. Goede content spreekt een specifieke doelgroep aan, benoemt pijnpunten en uitdagingen, geeft heldere uitleg en begeleidt de gebruiker naar het juiste antwoord. Met name het tegemoetkomen van de user intent is belangrijk: komt de bezoeker een snel antwoord halen, zoals een telefoonnummer of een handige tip om ongedierte te bestrijden – of is de bezoeker nog zoekende naar de juiste partij? In dat geval is het oriënterend. Je kunt content onderverdelen in help, hub en hero, oftewel, FAQ en howto’s, content die hoort bij het product of de dienst die je verkoopt en content die echte thought leadership uitstraalt.
  • Linkbuilding. Een betere term is: autoriteit, maar die bewijs je met krachtige backlinks. Enerzijds groeien die organisch, omdat je als bedrijf bestaat, partners hebt en relevantie biedt. Anderzijds verdien je die door waardevolle (hero) content te delen, zoals interviews, originele onderzoeken, reviews en infographics. De derde manier is linkbuilding uitbesteden, waarbij je een externe partij inzet om links te bouwen.

In de praktijk zul je je verdiepen in één van deze domeinen, als technische SEO-specialist, contentmarketeer en linkbuilder. Werk je voor een kleiner bedrijf of als eenpitter? Dan doe je alles zelf. Inclusief SEA.

SEO versus SEA

Om te begrijpen wat een SEO marketeer wel en juist niet doet, is het allereerst van belang het verschil tussen SEO en SEA te benadrukken. Waar de O in SEO staat voor Optimalisation, staat de A in SEA voor Advertising. Kortom: SEA draait om het adverteren via zoekmachines en het inkopen van de bovenste plaatsen bij bepaalde zoekopdrachten. In Google herken je ingekochte plaatsen aan de toevoeging Ad.

Het voordeel van zo’n ingekochte plaats is dat je geen werk hebt aan het optimaliseren van je content om op natuurlijke wijze hoog in zoekmachineresultaten te eindigen. Je gooit er wat poen tegenaan en de klus is geklaard. Er is echter ook een keerzijde: je betaalt voor iedere click (en de rekening blijft dus op korte, maar ook op lange termijn oplopen) en steeds meer internetgebruikers worden allergisch voor deze betaalde plekken. Zodra ze Ad zien staan, scrollen ze verder. Veel bedrijven leunen dan ook niet louter op SEA, maar steken vooral veel tijd en moeite in SEO, en gelijk hebben ze.

Kwantiteit én kwaliteit

Google Search Console resultaten

De SEO marketeer is in principe geïnteresseerd in twee resultaten. Ten eerste wil hij veel clicks genereren door bij alle relevante zoekopdrachten hoog bij de zoekresultaten te eindigen. Hoe hoger je eindigt, hoe meer traffic, is over het algemeen de vuistregel.

Maar die kwantiteit aan traffic en clicks is niet het enige. SEO marketeers zijn namelijk in de tweede plaats ook geïnteresseerd in de relevantie van die traffic. Eenvoudig gezegd: als je op jouw website wasknijpers verkoopt, wil je ook eigenlijk dat er alleen maar mensen komen die op zoek zijn naar wasknijpers. Als er veel mensen komen die helemaal geen wasknijpers willen kopen, heb je daar niets aan.

Dat klinkt ontzettend logisch en eenvoudig, maar de praktijk is weerbarstiger. Neem als voorbeeld de zoekterm ‘auto kopen’. Die zoekopdracht zal talloze malen per dag op Google worden ingevuld. Maar is deze gebruiker nu op zoek naar tips waar je op moet letten bij het kopen van een auto, of een website waar je auto’s kunt zoeken die te koop staan, of wellicht een website met informatie over alle Nederlandse regels rondom het aanschaffen van een auto? De zoekopdracht vertelt je niet altijd exact welke informatie iemand zoekt. Hier begint de baan van de SEO marketeer.

Zo veel mogelijk relevante traffic vanuit Google

SEO marketeers monitoren continu welke zoekopdrachten goed passen bij de website en content van jouw bedrijf en bij de digitale middelen die op dit moment worden ingezet, bijvoorbeeld in het kader van de laatste campagne die de digital marketeer heeft opgezet. Daarnaast houdt hij bij wat gebruikers eenmaal doen als ze via zo’n zoekopdracht binnenkomen. Op die manier krijgen ze inzage in welke zoekopdrachten relevante traffic opleveren en welke dat niet doen. Wellicht past ‘auto kopen’ wel helemaal niet bij jouw website, omdat jij een website hebt met allemaal occasions maar uit de data blijkt dat deze zoekopdracht vooral wordt gebruikt door mensen die op zoek zijn naar algemene informatie rondom het kopen van auto’s.

SEO marketeers merken dit op door alle beschikbare data te analyseren en kunnen ervoor zorgen dat zoekmachines de juiste zoekopdrachten aan jouw content koppelen. Of ze kunnen de content marketeers adviseren om juist nieuwe, andersoortige content te produceren, om zo gebruikers naar de website te lokken die op zoek zijn naar die informatie. Op die website vol met occasions zou je bijvoorbeeld prima kunnen bloggen over regelgeving rondom het overschrijven van auto’s. Zo zorgt je SEO marketeer er continu voor dat er zo veel mogelijk relevante traffic binnenkomt.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *