Welke verdienmodellen zijn in 2024 heel populair?

brand
Hand pointing at business document

Welke verdienmodellen zijn in 2024 heel populair?

De ondernemerswereld is natuurlijk zeer interessant om verschillende redenen. Enerzijds, omdat steeds meer mensen ondernemer worden. Dit verandert de gehele arbeidsmarkt volledig en dat is interessant om te zien. 

Anderzijds zijn er ook veel maatschappelijke ontwikkelingen die ervoor zorgen dat er constant nieuwe verdienmodellen zijn. Sommige verdienmodellen binnen de ondernemingswereld blijven lang hetzelfde, maar anderen veranderen snel. Maar welke verdienmodellen zijn in 2024 nog populair? Dat lees je in dit artikel. 

Het transactiemodel 

Het transactiemodel bestaat al heel lang en is tegenwoordig nog een van de populairste verdienmodellen. Het transactiemodel is vrij eenvoudig uit te leggen. Het gaat om een klant die een product koopt en daar een geldbedrag voor neerlegt. 

Vroeger werd het transactiemodel vrijwel alleen maar gebruikt in fysieke winkels, maar tegenwoordig voor een groot deel ook via webshops. Als je zelf een webshop begint en geld wilt verdienen met dit model, dan moet je natuurlijk wel een goede domeinnaam registreren. Dit verdienmodel is zeer aantrekkelijk, maar vaak is het wel lastig om duurzame klanten aan je te binden.

Gewerkte uren in rekening brengen

Builder and businessman shaking hands

Dan heb je nog wat we in de volksmond ‘uurtje-factuurtje’ noemen. Dit verdienmodel wordt voornamelijk gebruikt bij diensten en is ook vrij eenvoudig. Een opdrachtgever vraagt jou voor bepaalde werkzaamheden en als dienstverlener vraag je daar een vastgesteld uurtarief voor. Bij deze vorm van kostenberekening is het wel belangrijk om transparant te zijn. 

Uurtje-factuurtje is nog steeds populair in 2024, maar tegenwoordig worden er ook andere modellen gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een prijs op projectbasis. In de journalistieke wereld en de schrijverswereld wordt soms zelfs een prijs per woord berekend. Hoewel die andere modellen ook worden gebruikt, is uurtje-factuurtje nog steeds een van de belangrijkste verdienmodellen voor de dienstverlening. 

Het abonnementsmodel 

Ook het abonnementsmodel is in 2024 nog zeer populair. Sterker nog: de kans is groot dat vrijwel elk huishouden wel een abonnement voor iets heeft afgesloten. De populairste abonnementen zijn natuurlijk voor het internet en de telefoon. 

Maar nu de lineaire televisie minder populair onder jongeren is, wordt er ook veel geld besteed aan streamingdiensten. Daarnaast sluiten sommige mensen ook een abonnement af voor witgoed of elektronische apparaten. Dit is echter iets minder populair. Maar dit verdienmodel blijft in ieder geval nog wel een tijdje populair. 

Bemiddelen 

Ook bemiddelen is nog steeds een goed verdienmodel. Daarbij denk je ongetwijfeld direct aan makelaarskantoren en die doen inderdaad veel aan bemiddeling. Maar tegenwoordig zie je ook veel online platformen die aan bemiddelen doen. 

Denk bijvoorbeeld aan platforms voor freelancers. Het platform brengt een freelancer dan in contact met een opdrachtgever en krijgt daar een vergoeding voor. In 2024 zijn er zeer veel platforms online te vinden en in de toekomst zullen dit er nog meer worden. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *