Zo bereid je je voor op een beurs of evenement
Een beurs of evenement is een erg handige manier om je (nieuwe) bedrijf te promoten. Je hebt er het voordeel dat er waarschijnlijk mensen komen die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Je wil dan natuurlijk wel zo goed mogelijk voorbereid zijn. Om je op weg te helpen hebben we in deze blog voor jou wat tips op een rijtje gezet die je kunnen helpen om zo goed mogelijk op te vallen op dat evenement!
Oefen je praatje
Je wil de bezoekers van de beurs natuurlijk overhalen om bij jou je product of dienst af te nemen. Dit kun je doen door een verhaaltje voor te bereiden dat je kunt vertellen aan geïnteresseerden. Dit hoeft geen verhaal van een kwartier te zijn, maar gewoon een kort praatje met daarin de belangrijkste redenen waarom mensen voor jou zouden moeten kiezen. Het is belangrijk dat je tijdens zo’n gesprekje duidelijk maakt wat jouw ‘unique selling point’ is en waarom het een goed idee zou zijn om met jou in zee te gaan.
De stand
Een fout die veel gemaakt wordt is een te volle stand. Natuurlijk wil je de stand zo goed mogelijk aankleden en het meeste van jezelf kunnen laten zien. Toch geldt in dit geval: less is more. Door je stand overzichtelijk te houden kun je ervoor zorgen dat de aandacht naar de juiste dingen gaan. Neem bijvoorbeeld alleen de spullen mee die je echt wil laten zien aan de (potentiële) klanten of zakenrelaties. Verder doe je er goed aan om je stand aan te kleden in de stijl en kleuren van jouw huisstijl. Dan weten mensen gelijk dat de stand bij jou en je bedrijf hoort. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld banners op maat laten maken met jouw logo en naam erop.
Relatiegeschenken
Om er voor te zorgen dat mensen jou onthouden kun je overwegen om te investeren in relatiegeschenken met bedrukking. Deze items zet je neer op je stand zodat mensen het kunnen meenemen of je deelt ze uit aan je klanten. Op die manier creëer je een blijvende herinnering voor je zakenrelaties in spé. Tip: kies voor kleine relatiegeschenken. Op een beurs zijn mensen eerder geneigd om kleine relatiegeschenken mee te nemen omdat deze makkelijk zijn om bijvoorbeeld in hun broekzak of rugtas te stoppen. Je kunt dan denken aan bedrukte aanstekers, pennen, sleutelhangers of USB-sticks.
Kleding met logo
Netwerken tijdens een beurs is belangrijk. Loop daarom zelf ook eens een rondje om erachter te komen wie je concurrenten zijn of mensen waar je juist mee samen zou kunnen werken. Het is in dat geval slim om te investeren in kleding met opdruk. Je kunt bijvoorbeeld polo’s of T-shirts laten voorzien van je bedrijfslogo of bedrijfsnaam. Dan weten mensen ook bij welk bedrijf je hoort op het moment dat je even niet bij je stand staat. Zorg dan dat je logo of naam goed te lezen is en dat mensen gelijk kunnen zien via welke website of welk telefoonnummer ze contact met je kunnen opnemen in het geval ze geïnteresseerd zijn.
Reacties