Van ZZP’er naar MKB-bedrijf: vier tips om te leren denken als bedrijf

brand
Van ZZP naar MKB tips

Van ZZP’er naar MKB-bedrijf: vier tips om te leren denken als bedrijf

Nederland telt nu meer dan anderhalf miljoen zelfstandigen zonder personeel. Velen daarvan zijn eigenlijk gewoon nog steeds werknemer, alleen is hun werkgever nu opdrachtgever geworden. Zij willen helemaal geen bedrijf zijn. Maar de echte ondernemers die als zzp’er beginnen, willen graag hun bedrijf verder opbouwen. Omzet maken, grotere klanten en projecten binnenhalen en mensen aan het werk kunnen zetten. Maar personeel aannemen is helemaal geen voorwaarde om te groeien naar een mkb-bedrijf. Vanaf het begin gaat het om je mindset: ben je een zzp’er of een bedrijf?

Ook een eenmanszaak is een bedrijf. Achter dat mooie logo, die scherpe slogan en die interessante blogartikelen kan één persoon zitten, of een heel team. Door direct als een bedrijf te handelen en te denken en niet als een werknemer, neem je vanzelf de juiste keuzes waardoor jouw bedrijf zal groeien. Op alle vlakken. We geven je vier praktische handvatten uit de praktijk.

1. Doe zaken als een bedrijf

Doe zaken als een professional

Een aantal zaken zullen je nooit bij een professioneel bedrijf tegenkomen: een factuur opgemaakt in Word of Excel, een privérekening of een creditcard op persoonlijke titel. Plat gezegd: dat staat gewoon knullig. Regel dus dat boekhoudpakket (of minimaal dat factuurprogramma) en vraag die zakelijke creditcard en die zakelijke betaalrekening aan. Dan merken je klanten direct dat ze zakendoen met een “echt” bedrijf.

2. Bouw een eigen merk

Branding en personal branding

Een zzp’er hoeft helemaal geen nieuwsbrief, zakelijk blog, website of een bedrijfspagina op LinkedIn te hebben. Met een LinkedIn profiel en visitekaartjes kun je al je eigen netwerk aanspreken. Net als een werknemer. Je hebt dan helemaal geen marketing en sales nodig. Maar een mkb-bedrijf? Dat is een merk dat je laadt bij een specifieke doelgroep, die mensen buiten je netwerk waar je ook graag zaken mee doet. Dus geen Thomas Lapperre Marketing, ook geen TL Marketing, maar Bloeise. Een online marketing bureau dat bedrijven helpt online te groeien.

3. Luister naar de klant

Luisteren naar de klantEen stukadoor heeft een werkgebied en een vakgebied. Zit je in zijn werkgebied en heb je een gestukte wanden nodig, dan zit je bij hem goed. Maar wil je ook schilderwerk en wat sloopwerk? Dan moet je bij iemand anders wezen. Gaat onze stukadoor echter denken als een bedrijf, dan luistert hij naar zijn klanten. Want dan kun je inspelen op klantbehoeften en je dienstverlening daarop aanpassen. In het begin betekent dat misschien dat hij zelf wat klein schilderwerk doet, maar iedere ondernemer zal leren dat het beter gaat als je je focust. En dan schakel je iemand anders in die jouw dienstverlening aanvult. Buiten jouw werk- of vakgebied. Zodat je grotere klanten en opdrachten binnen kunt halen. Een bedrijf beweegt mee met de klanten.

4. Denk als een werkgever

Denk als werkgever - strategisch en vooruit plannenEen werknemer kijkt op de stapel, pakt een opdracht er vanaf en begint met werken. Dag in dag uit doet hij zijn werk en nieuwe klussen komen vaak bovenop de stapel. Het maakt namelijk niet echt iets uit. Dat is net als die zzp’er die niet op mailtjes van potentiële klanten reageert, omdat hij het nu even druk heeft. Of een baliemedewerker die mensen die voordringen net zo lief helpt. Een werkgever daarentegen? Die neemt de tijd om prioriteiten te bepalen en een planning op te stellen. Eerst dit, dan pas dat. Daarvoor kijk je geregeld naar wat er allemaal binnenkomt, wat er nog in afwachting staat, welke projecten er op de planning staan en wat de volgende taak moet zijn. Je zorgt ervoor dat klanten en projecten niet onnodig wachten. Kortom: je verdeelt het werk.

Neem daarvoor een vast moment in de week waarbij je jezelf dwingt om als werkgever te denken. Kijk dan ook verder dan het werk voor handen: waar wil je heen? Wat merk je op in de markt? Zijn er verschuivingen qua werkzaamheden of type klanten? Zie je nieuwe kansen en hoe kun je die pakken? Of zijn er juist nieuwe concurrenten met een beter, goedkoper aanbod? Hoe ga je daarmee om? Ben je een echte ondernemer die een bedrijf wilt bouwen, dan wordt je enthousiast van deze vragen.

Deze laatste tip komt uit het boek Zo wordt je een productiviteits-ninja van Graham Allcott.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *