4 tips om studenten aan je bedrijf te binden

brand
Young business people in office

4 tips om studenten aan je bedrijf te binden

Zoek je iemand voor een stage of bijbaan? Of heb je een tijdelijke functie die vervuld moet worden? Dan wil je hier misschien een student voor inzetten. Slim, want studenten zijn flexibel en goedkoop. Hoewel er genoeg studenten zijn, kan het lastig zijn om ze aan je bedrijf te binden. Herkenbaar? Lees dan verder, want de volgende 4 tips maken het makkelijker!


1. Zorg dat je goed zichtbaar bent

Als je moeite hebt om studenten aan je bedrijf te binden, kan dit komen doordat je niet goed zichtbaar bent. Omdat de gemiddelde student veel tijd op sociale media doorbrengt, is dit een goed startpunt. Maak accounts aan op platformen als Instagram en TikTok en post regelmatig nieuwe content. Hoe vaker studenten jouw berichten en video’s te zien krijgen, hoe beter ze jouw bedrijf leren kennen.

Er zijn ook nog een aantal andere manieren om je zichtbaarheid te verbeteren. Geef bijvoorbeeld gastcolleges op scholen, bied workshops aan en zorg dat je aanwezig bent op carrièrebeurzen. Je biedt studenten zo de kans om op een laagdrempelige manier kennis te maken met jouw bedrijf. Dit kan het makkelijker maken om (tijdelijke) vacatures in te vullen met studenten.

2. Ga aan de slag met employer branding

Ben je (online) zichtbaar? Verwacht dan niet direct dat studenten in de rij staan om je vacatures in te vullen. Hier is namelijk wel wat meer voor nodig. Een sterk employer brand is hier een goed voorbeeld van. Met een sterk werkgeversmerk is het makkelijker om studenten aan je bedrijf te binden. Dit komt doordat je een positieve reputatie hebt.

Als je weinig tot geen aandacht besteedt aan employer branding, is het slim om hiermee aan de slag te gaan. Veel ondernemers weten alleen niet precies hoe ze dit aanpakken. Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je kunt namelijk een recruitmentbureau inschakelen om je hierbij te helpen, zoals Maximizd. Wil je dat studenten voor langere tijd aan je bedrijf verbonden blijven? Ook dan kan employer branding de oplossing zijn.

3. Bied perspectief

Hoe minder perspectief er is, hoe minder interessant het wordt voor studenten om te solliciteren. Studenten binden zich namelijk het liefst aan bedrijven waar kansen liggen. Houd hier rekening mee. Is er een kans op een vaste functie na een stage, bijbaan of stage? Maak dit dan in de vacature al duidelijk. Laat het ook vooral zien als er doorgroeimogelijkheden zijn. Hier kun je bijvoorbeeld verhalen van huidige werknemers voor gebruiken die zijn doorgegroeid.

4. Schakel een recruitmentbureau in

Heb je al van alles geprobeerd, maar blijft het lastig om studenten aan je bedrijf te binden? Dan is het slim om een gespecialiseerd bureau op het gebied van student recruitment in te schakelen. Zo’n partij richt zich op het actief werven van studenten voor bijbanen, stages en startersfuncties. De nadruk ligt hierbij niet alleen op het invullen van de vacatures, maar op het vroegtijdig binden van jong talent aan je bedrijf. Dit vergroot de kans dat studenten in de toekomst blijven hangen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties