Hoe verwijder ik een Bol.com beoordeling?

Vrouw achter laptop geeft een sterke reactie

Bol.com is één van de grootste webwinkels van Nederland. Sinds 2011 kunnen ook andere bedrijven hun waren verkopen via Bol.com, en in april 2017 deden ruim 16.000 bedrijven dat al. Interessante business, maar dan is het ook logisch dat je niet vrolijk wordt van negatieve beoordelingen. Iedere klant van Bol.com heeft de mogelijkheid om een beoordeling te geven. Hiermee worden meerdere zaken beoordeeld. Zo kan de klant aangeven of het product naar wens is, of het goed verpakt was en of de service in orde was. Ook kan er verder worden ingegaan op de details van het product en hebben klanten de mogelijkheid om zelf plus- en minpunten aan te geven. Het grootste deel van de Bol.com klanten maakt gebruik van de recensies bij het maken van een keuze. Een negatieve beoordeling kan je als bedrijf dan ook duur komen te staan. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

Wanneer kan een negatieve beoordeling worden verwijderd?

Bol.com stuurt iedere klant korte tijd na het doen van de aankoop een mail met het verzoek om een beoordeling te schrijven. Dit heeft aan dat Bol.com het belangrijk vindt om veel beoordelingen te verzamelen. Om de eigen service hoog te houden moet er een strenge kwaliteitscontrole plaatsvinden. Bol.com zal dan ook niet zomaar een negatieve beoordeling verwijderen. In de volgende situaties kan een beoordeling wel worden verwijderd:

  • Wanneer de beoordeling is geplaatst bij een verkeerde aanbieder.
  • Wanneer kan worden bewezen dat de beoordeling frauduleus is.
  • Wanneer er persoonlijke gegevens worden weergegeven in een beoordeling.
  • Wanneer de beoordeling in strijd is met de wet- en regelgeving. Hieronder vallen onder meer ook aanstootgevende, discriminerende of kwetsende uitspraken.

De partnerservice beslist

Als je een negatieve beoordeling hebt ontvangen en je bent van mening dat deze voldoet aan een situatie waarin deze verwijderd kan worden, dan kun je contact opnemen met Bol.com. Dit doe je niet via de gewone klantenservice, maar via de speciale partnerservice. Dit is een klantenservice die speciaal is ingericht voor het bedienen van partners van Bol.com, ook wel partijen die producten via de webwinkel aanbieden. De partnerservice kan je klacht over de beoordeling opnemen en zal de beoordeling controleren. Wanneer deze inderdaad ongepast is en tegen de regels van Bol.com in gaat, dan zal deze door Bol.com worden verwijderd. Als dit niet het geval is, dan zal de webwinkel de beoordeling niet verwijderen.

Bol.com gaat geen discussies aan

Bol.com communiceert heel helder naar partners toe dat er geen discussies worden gestart over het wel of niet verwijderen van beoordelingen. Bol.com heeft de regels opgesteld en maakt op basis hiervan beslissingen. Als de webwinkel besluit dat een beoordeling mag blijven staan, dan zal deze niet worden verwijderd.

Ondervind je er wel heel veel hinder van? Dan kun je naar de rechtbank om een oordeel van de rechter te krijgen. Deze kan Bol.com opleggen om de beoordeling te verwijderen, maar in de praktijk gebeurt dit niet heel erg veel. De webwinkel zelf adviseert partners om altijd persoonlijk contact met de klant te zoeken wanneer er een negatieve beoordeling is geplaatst. Gaat het om erg veel negatieve recensies, dan kan het goed zijn om te onderzoeken waarom deze er zo veel zijn. Wellicht is het nodig om iets aan het product, de service of de levering aan te passen.

Review marketing: waarom, hoe en wat

Serieus aan de slag met review marketing? Lees hier hoe belangrijk reviews zijn, wat je precies doet,  8 praktische tips voor omgaan met negatieve reviews en advies van Koninklijke Horeca Nederland over review chantage.

    Geef je reactie:

    Loading Facebook Comments ...