Waarom adverteren op Facebook: een SWOT analyse

brand

Beheer je een Facebookpagina, dan heeft Facebook al meerdere malen geprobeerd je ook te laten adverteren op Facebook. Eerst met ‘boosten van je advertentie’ en anno 2015 met Facebook adverteren. Adverteren kost geld, en daarom focus ik in mijn Facebook workshops vooral op hoe je meer bereik krijgt met je Facebookpagina door je content te richten op je doelgroep voor zo groot mogelijke interactie. Heeft een Facebookpost geen interactie, dan krijgt maar 16, 8 nee  nu maar 2 procent van je doelgroep je bericht te zien. Dat percentage laat Facebook alsmaar teruglopen, zodanig dat Facebook Ads nu echt een serieuze overweging wordt in 2015. Daarvoor bied ik je hier de argumenten: waarom zou je adverteren op Facebook?

Waarom Facebook?

En dat begint met de vraag: waarom Facebook eigenlijk? In juli 2015 zitten 9,6 miljoen Nederlanders op Facebook. Dat geeft een enorm potentieel bereik. In het prille begin stelden bedrijven zich zelfs de vraag: hebben we nog wel een website nodig als we al Facebook hebben? Het antwoord is nu glashelder: ja. Want je website beheers jezelf volledig, en Facebook is een extern kanaal dat op eigen initiatief je bereik terug kan schroeven.

Om de voor- en nadelen van Facebook Ads onder de loep te nemen, volgt hier een SWOT analyse van adverteren op Facebook:

Wat zijn de pluspunten van adverteren op Facebook?

Heel veel segmentatiemogelijkheden maken adverteren op Facebook erg interessant.
  • Groot potentieel bereik: Facebook heeft 1,35 miljard actieve gebruikers. 9,2 miljoen Nederlanders hebben een Facebookprofiel.
  • Veel mogelijkheden om je doelgroep te segmenteren: op land / regio / woonplaats, taal, leeftijd, interesse, geslacht, opleiding en studie, seksuele voorkeur, gezinssituatie etc.
  • Segmentatie op Facebook gedrag: liked of volgt een pagina, liked of volgt juist niet een bepaalde pagina, upload foto’s, maakt events, speelde een spel de afgelopen 14 dagen etc.
  • Segmentatie op apparaat en browser: heeft een iPhone 4S, gebruikt een tablet, surft voornamelijk met Safari ertc.
  • Segmentatie op lifestyle: is een expat, reist regelmatig, early technology adapter etc.
  • Eigen doelgroep: met Facebook audiences kun je je eigen doelgroep uploaden naar Facebook, bijvoorbeeld e-mailadressen, om hier vervolgens Facebook Ads aan te laten zien. Denk aan een kledingwinkel die al zijn klanten op de hoogte houdt met een nieuwsbrief en de overstap naar Facebook wil maken.
  • Verschillende doelstellingen: het gaat niet alleen om fans naar je Facebookpagina te krijgen, maar doelstellingen kunnen ook zijn om verkeer naar je website te leiden, leadgeneratie en sales, een event promoten, een app promoten en naamsbekendheid te vergroten. Een Facebook advertentie leidt óf naar je Facebookpagina of post, of naar een specifieke website of websitepagina. Je betaalt per klik (CPC) of per 1000 keer gezien (CPM).
  • Behoefte creëren: met adverteren op Facebook breng je een nieuwe boodschap onder de aandacht. De Facebookgebruiker zat er niet op te wachten. Dat betekent enerzijds dat het moeilijker is om een interactie te krijgen, anderzijds dat je een nieuwe behoefte creëert als adverteerder. Dit is echt een pluspunt ten opzichte van Google Adwords, waar je inspeelt op een gerichte zoekactie van de consument.
  • Engagement aangaan: vergeleken met Google Adwords biedt Facebook meer mogelijkheden voor verdere interactie op Facebook. Waar Google iedere keer een ‘koude’ transactie biedt, van aanklikken op de advertentie en je bent weg, biedt adverteren op Facebook ook de mogelijkheid om naar een Facebookpagina of post te gaan, en op basis van de interactie met de pagina weer te targetten.

Wat zijn de nadelen van adverteren op Facebook?

Facebook adverteren is nog niet optimaal voor mobiel en minder geschikt om sales te creëren.

Facebook Ads op mobiel

  • Facebook is als een kroeg: niemand zit te wachten op een verkooppraatje, vooral niet als het vooral over jouw zelf als bedrijf gaat. Facebook is een sociaal netwerk, dus je zal een echte angle / invalshoek moeten vinden om de interactie met je advertentie te verhogen. Dat betekent dat je scherp voor ogen moet hebben: wie is mijn klant? Wat is het voordeel van mijn product of dienst voor mijn klant? Welke contactmomenten heeft mijn klant voordat hij mijn product of dienst afneemt? In deze klantreis, wat kan Facebook Ads voor toegevoegde waarde bieden aan mijn klant?
  • Facebook is minder geschikt voor sales: door de sociale context, zijn Facebookgebruikers minder genegen om hun portemonnee te trekken. Je bezoekt Facebook voor fun, vermaak, op de hoogte te blijven, een blik in de wereld te werpen, en niet om je iets te laten verkopen.
  • Meer mensen gebruiken Google: Google Adwords, adverteren op Google, biedt een bereik van 2,6 miljard Google gebruikers elke maand. Dat is een potentieel bereik van 90 procent van alle internetgebruikers wereldwijd. Dit is dus vooral een overweging voor internationale bedrijven.
  • Mobiel is nog niet optimaal: wederom de vergelijking met Google Adwords. Van alle omzet die Facebook genereert met Facebook Ads, komt 21,7 procent via mobiel verkeer (inclusief tablet). Google zit op 46,8 procent, en heeft haar advertenties echt optimaal gemaakt voor mobiel verkeer. Daarnaast biedt Google ook mogelijkheden om andere biedingen te doen voor mobiel verkeer. Heb je mobiel-gerelateerde doelstellingen zoals een app installeren? Dan is Google Adwords een betere keus.

Wat zijn de kansen van adverteren op Facebook?

Doelgroep, doelgroep en doelgroep. Facebook biedt ongekende mogelijkheden om je doelgroep te bepalen, te vergroten en er gericht op te adverteren.
  • Doelgroep bepalen: wanneer je begint met een hele brede doelgroep, kun je geleidelijk inzoomen op basis van de resultaten. Zo ontdek je je eigen doelgroep: woont in Rotterdam, heeft een iPhone, niet getrouwd, vrouw etc. Met name voor bedrijven die in heel Nederland actief zijn, bied dit echt veel kansen.
  • Doelgroep vergroten: nadat je je eigen Facebook doelgroep hebt aangemaakt (met e-mailadressen of Facebook ID’s), kun je je richten op deze doelgroep. Vervolgens biedt Facebook ook de mogelijkheid om soortgelijke Facebookprofielen te bereiken: lookalike doelgroepen. Heb je bijvoorbeeld een Italiaanse restaurant in Amsterdam Zuid met een beperkte klantenlijst, dan helpt Facebook jou om soortgelijke mensen te bereiken in heel Amsterdam.
  • Heel gericht adverteren: vergeleken met (bijna) elke andere advertentiemogelijkheid, en zeker vergeleken met Google Ads, biedt adverteren op Facebook de beste mogelijkheden tot segmenteren. Dat biedt de mogelijkheid om je Facebook advertenties alsmaar te optimaliseren zodat je een steeds hogere interactie krijgt, en dus lagere kosten.

Wat zijn de bedreigingen van adverteren op Facebook?

Facebook Ads kun je niet los zien van je andere marketingactiviteiten, en blijf vooral je Facebook advertenties optimaliseren.

Facebook Ads SWOT analyse

  • Te weinig segmenteren: Facebook Ads opzetten is heel gemakkelijk, maar Facebook Ads optimaal inzetten kost moeite en tijd. Zeker kleine ondernemingen met weinig kennis kunnen daar moeite mee hebben. Mijn advies: hou rekening met een leercurve en leergeld. Begin zoals je wil, maar blijf er bij zodat je op basis van je eigen bevindingen, je resultaten kan verbeteren. Varieer in je advertenties, doe A/B tests en maak gebruik van Facebook Power Editor voor het makkelijker beheren van je advertenties en campagnes.
  • Facebook Ads los zien: tenzij je een belachelijk scherpe aanbieding heb waar iedereen op springt, zal je moeite moeten doen om je doelgroep naar het gewenste doel te leiden. Adverteren op Facebook is slechts één kanaal, terwijl een doelgroep vaak meerdere kanalen gebruikt om een aankoop te doen: Google, nieuwsbrief, banner, maar ook offline zoals nieuws, magazines, bilboards en posters. Om Facebook Ads optimaal in te zetten, moet je inzicht hebben in alle middelen waarmee je je doelgroep bereikt.
  • De jeugd gaat elders heen: In 2013 daalde het aantal actieve Facebookgebruikers van 10-20 jaar met 16 procent. Let op: hun profielen bleven bestaan, maar ze logden minder vaak in. Redenen zijn privacy en ouders die nu op Facebook zitten. Het gaat hun niet om privacy tov bedrijven die marketing bedrijven, maar privacy tov hun ouders en vrienden. Daarom is Snapchat momenteel populair: berichten zijn privé én beperkt houdbaar. Deze trend heeft geen directe gevolgen voor de resultaten van je advertenties. Maar wel als je je richt op alle jongeren of wanneer je graag als merk meegaat in nieuwe kanalen.
  • Facebook kampt met privacy uitdagingen: Facebook groeit nog steeds, dat voorop gesteld. Voor de mensen die Facebook verlaten, is privacy één van de grootste redenen. Google is geen haar beter overigens, maar Facebook komt hier gewoon vaker negatief mee in het nieuws. De crux zit ‘m in de toegevoegde waarde: wat levert het gebruik van Facebook een gebruiker op en wat kost het? Daar scoort Facebook voorlopig nog voldoende mee. Ello dacht concurrent te kunnen worden door het ontbreken van advertenties en handel in gebruikersdata, maar daar horen we nog weinig van.

Conclusie: adverteren op Facebook

Ja ik vind het ook stom dat het organisch bereik van een Facebookpagina door Facebook wordt teruggeschroefd. Met interactiviteit krijg je nog het nodige bereik. Maar wil je Facebook in blijven zetten, dan moet je echt moeten overwegen om te gaan adverteren op Facebook. De segmentatiemogelijkheden zijn ongekend, maar het kost wel de nodige focus. Maak er tijd en een klein budget voor vrij om zelf handig te worden met Facebook Ads. Liever uitbesteden? Ik help je er graag mee. Neem contact op om de mogelijkheden door te nemen.

Lees verder: wat moet Adverteren op Facebook kosten eigenlijk? en Stap voor stap beginnen met adverteren op Facebook.

Facebook marketing in 60 minuten

Facebookmarketing in 60 minuten

€ 12,50 via Bol.com
Uitstekend boek om te beginnen met adverteren op Facebook. Zet je aan het denken over je Facebookdoelstellingen. Wat wil je nu uiteindelijk bereiken? Dit boek legt je in 60 minuten de basisprincipes uit.
Geschreven door Marcel van der Heijden, oprichter a friend of mine?, het eerste Facebookmarketingbureau van Nederland. Bekijk hier op Bol.com.

Wil je verder aan de gang met je Facebookpagina en Facebookmarketing? Klik hieronder om je aan te melden voor de maandelijkse Bloeise nieuwsbrief en ontvang de praktische Facebook voor bedrijven checklist.

Facebookmarketing banner voor Facebookpagina checklist

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *