Facebook content ideëen – Wat plaats je eigenlijk op je Facebookpagina? 41 tips voor Facebookberichten met meer interactie
Iedereen zit op Facebook en bedrijven volgen natuurlijk. Vervolgens moet je je pagina gaan onderhouden met ‘leuke’ Facebook content. Eigenlijk wil jij gewoon omzet maken, maar je fans willen vooral vermaakt worden. En alle Facebookmarketing ten spijt, soms wil je gewoon praktische tips en zinnige ideëen. Dit lijstje is bedoeld voor dat oh-nee-wat-ga-ik-nu-weer-plaatsen-op-Facebookmoment (…en wordt continu aangevuld!)
Plan je Facebookberichten in
Belangrijkste tip: maak gebruik van Facebook’s functie om berichten in te plannen. Klik op het pijltje naast Publiceren en plan in. Eens per dag is mooi, drie a twee keer week minimaal. Je vindt je ingeplande berichten terug in je activiteitenlogboek, via Instellingen, onderin het menu links. Hier kun je die berichten weer aanpassen of verwijderen.
41 ideëen voor interactieve Facebook content
Het uitgangspunt van Facebook is: alleen interessante content wekt interactie op, en interactie geeft bereik. Veel dingen zijn algemeen interessant (humor!), maar wanneer je je eigen doelgroep aanspreekt, pas dan wordt het persoonlijk interessant en krijg je ook meer betrokkenheid. Kijk maar op een willekeurige Facebookpagina voor een politieke partij of voetbalclub.
Welke Facebook ideëen kun je nu gebruiken?
- Wat vonden ze eerder leuk? En Wanneer? Ga via statistieken naar berichten. Hier zie je het bereik en de betrokkenheid (reacties + kliks + deelacties) per bericht. Zo zie je direct wat je fans willen. Er boven zie je wanneer je fans online zijn. Plan in op een uur voor het hoogtepunt: de interactie in dat uur plaatst jou boven concurrerende content die pas dan geplaatst is.
- Jij bepaalt! Noem twee of drie producten of diensten en laat jouw fans kiezen welke ze het meest liken. Kiezen kan via reactie, hashtag of emoticon.
- Een pas geschilderd huis…. Laat je fans de zin afmaken. Ga op het niveau zitten wat hen aanspreekt (de uiteindelijk genoten voordelen van jouw product of dienst). Dus geen verf, maar een geschilderd huis. Geen sojabonen, maar vegetarische lifestyle.
- Verzin een titel. Onder een bijzondere foto, die iets lijkt te willen vertellen maar alle kanten op kan gaan.
- Wat is het niet? Toon een foto en vraag je fans te benoemen wat het niet is. Geinige reacties gegarandeerd, met kans op schunnigheid.
- #Throwbackthursday of #tbt. Kent niet iedereen. Op donderdag deel je een herinnering, een verhaal.
- Achter de schermen. Zo bakt Bert jouw brood. Dit is Yvonne, zij doet de administratie. Kees is onze magazijnman. Deze grilworsten zijn over twee uur klaar. Transparantie en persoonlijke insteek werken goed.
- Selfie. Gemaakt de vakman of vakvrouw bij een gedane klus, of juist een immense uitdaging. Kies buiten voor een zonnig moment. Of juist expres niet. Voor de loodgieters, schilders en ramenwassers.
- Stel een vraag. Iets waar je mee worstelt, wat je echt van je fans wil weten. Niet om de ruimte te vullen, maar omdat je de mening van je fans waardeert.
- Deel een quote. Vooropgesteld: van iemand die bij jouw bedrijf past. Dus kies als schoonmaakbedrijf geen Lady Gaga quotes, tenzij de medewerkers lekker erop kunnen werken (en dansen). Kijk naar je kernwaarden en vertaal die naar je klantrelatie.
- In gebruik. Kijk Jimmy eens rijden nu hij zijn rijbewijs heeft. Zo gebruikt oma Jannie haar mobieltje. Kater Snorri vindt alleen de verpakkingsdoos interessant.
- Het weer. Hoe reflecteert dat weer op jouw bedrijf? Gratis ijs voor de eerste 5 mensen die binnen 15 minuten in jouw lokale winkel zijn? Of biedt je aan om vandaag vanwege het weer ook te brengen?
- Het seizoen. Hoe beleven jouw fans het seizoen? Wat betekent dat voor jouw product of dienst? Maak een verschil in meteorologisch seizoen en gevoelsmatig.
- Vier feest. Ook een inhaker: landelijke feestdagen. Valentijn, Pasen, krokusvakantie, Bevrijdingsdag, sinterklaas, Sint-Maarten, kerst, nieuwjaar. Vier mee!
- Wist je dat? Geef een feitje over jezelf, het bedrijf, je merk of product. Waarom heet Bloeise eigenlijk zo? Waarom noemen we Marco soms wel eens Marco Mier?
- Feit! Een inhoudelijk wist-je-datje: cijfers uit een onderzoek of interessante statistieken. Windenergie is in de meeste Amerikaanse staten goedkoper dan koolenergie.
- Spelletje. Waar zit de kat in dit plaatje met uilen, zoek de x verschillen, raad het plaatje, welke emmer is het eerste vol etc. Maak het uitdagend.
- Aantal fans. De zoveelste fan mag je vieren! Maar hoe ga je trakteren?
- Een leuke reactie. Persoonlijk, telefonisch, per e-mail, chat of als beoordeling. Deel het, maar let op de privacy. Is het al publiekelijk, zoals een Facebookreactie of een Google review, kun je het direct plaatsen. Anders niet bij naam noemen, of eerst vragen.
- Waar of niet waar. Vermijd confrontaties en hou het leuk. Bier is vloeibaar brood. Katten gebruiken een aparte taal voor mensen. Sommige volkeren gebruiken voor groen en blauw hetzelfde woord.
- Handig! Deel een tip om jouw product of dienst te gebruiken, of een gratis tool zoals bijvoorbeeld Screen Hunter Free voor het maken van screenshots. (zoals bovenaan)
- Een dag in het leven. Van een bijzonder persoon of beroep. Plaats een beschrijving en benoem de aparte zaken. Wij beginnen als team de dag met een groepsknuffel.
- Meest gelezen. Op je website of blog. Vertel ook waarom dit het meest gelezen is.
- Lekker balansen. Geef een tip voor een betere balans tussen werk en privé. Iets waar iedereen nu wel mee worstelt.
- Humor. Wees. Echt. Voorzichtig. Veel onderwerpen moet je als bedrijf vermijden: pesten, ziekte, de dood, voetbal, geloof, stereotypen, drank, drugs, seks, politiek etc. Verifieer ALTIJD met een ander voordat je het plaatst. ALTIJD (herhaling voor nadruk). Wat *meestal* wel kan: eten, ouder worden, dieren, woordgrapje, flauwigheid. Maar ook dat hangt af van je doelgroep.
- Werknemer van de week. Jordy is altijd op tijd, fluit terwijl hij veegt en maakt graag een praatje. Vind je hem ook een topper?
- Van een klant gekregen. Mooi flesje bier, taart of chocolaatjes uit België. Ontroering.
- Waar zijn wij mee bezig? Sneak peek! Dit komt eraan. Nieuwe machine, nieuw product, nieuwe dienstverlening, nieuwe klantengroep of nieuwe richting van het bedrijf.
- Waarom wij dit goede doel steunen. Deel je verbinding met dat goede doel. Maak het niet te ‘bedelachtig’, want dat kan mensen afschrikken.
- Dit kan ook. De Coolblue verpakkingsdoos omgebouwd tot AT AT (Star Wars? Hoth?). Cola als ontroester. Een douchestang voor je overhemden.
- Facebook content trends voor 2018. Bedenk welke trends je kan verwachten voor volgend jaar of nog dit jaar (als je in het begin zit). Geen flauw idee? Vertaal naar het Engels en Google. Hou het lekker kort en maak een lijstje trends. Vraag je fans of zij dit herkennen.
- Kijk bij je concurrentie op de pagina. Wat krijgt bij hun veel interactie? Kijk bij je directe concurrenten, maar ook bijvoorbeeld in een ander Europees land.
- Stel je vraag aan… Peter over boekhouding. Of Andrea over nagellakken. Kondig een post aan op een speciaal moment, en beantwoord daarin de reacties met meeste interactie.
- Contest / wedstrijd. Een weekendje Texel winnen? Tag iemand met wie jij graag in dit huisje zou willen zitten. Maar houd je wel aan de voorwaarden van Facebook voor acties.
- Cursus of training gedaan. Je klanten willen goed geholpen worden door vakbekwaam personeel. Deel gerust je laatste training of opleiding, uiteraard alleen als dat succesvol was.
- BHV training. Onze receptie is op alles voorbereid.
- Wat laatst gebeurde. Een klant vroeg mij waarom wij…. Of: Laatst zat ik in de trein. Tegenover mij zat een…. Of: Ook dit krantenartikel gelezen? Ik vroeg mij af…
- Reageer op een tweet. Maak een screenshot van een publieke tweet, bijvoorbeeld van een specialist of spreker uit je branche. Omdat een tweet maar 140 karakters heeft, kun je altijd een stukje duiding doen.
- Uitdagen. Facebookloze zondag. Je huis op orde in 30 dagen. 1000 nieuwsbriefinschrijvingen erbij. Pak een doel wat elke fan wil, en begeleid ze op weg met een serie posts. Maak elke post herkenbaar.
- Broodje kroket. Wat eet je voor de lunch? Is dat vrijdag-vette-hap-dag? Welke bammetjes krijg je mee? Hoe goed is je koffie? Iedereen moet eten en drinken, dus deel dat gerust. Geef er een twist aan: John houdt van jalapeño-pepers, Piet doet elke vrijdag mee met een happie verse vis.
- Wie gaat er… Deze werkt verrassend goed: een lijstje met namen en een boute verklaring erboven. Wie gaat er naar Azië. Wie gaat er een rondje geven. Wie slaapt met een knuffeldier. Door vrienden te taggen, maak je als Facebookgebruiker een geintje die verdere interactie uitlokt.
Facebookcontent die werkt – drie vragen
Je hebt een rijtje ideëen. Stel jezelf per idee deze drie vragen:
- Kan ik het nu inplannen en plaatsen of moet ik het verifiëren?
- Spreek ik mijn doelgroep aan? Is het interessant?
- Roept het interactie op? Is het likeable?
Voilà. Je kan beginnen met het voeren van content aan je fans. Like.
Facebook marketing in 60 minuten
€ 12,50 via Bol.com
Uitstekend boek om te beginnen met adverteren op Facebook. Zet je aan het denken over je Facebookdoelstellingen. Wat wil je nu uiteindelijk bereiken? Dit boek legt je in 60 minuten de basisprincipes uit.
Geschreven door Marcel van der Heijden, oprichter a friend of mine?, het eerste Facebookmarketingbureau van Nederland. Bekijk hier op Bol.com.
Reacties