Regionale online marketing: wat kun je zelf doen?
Online marketing heeft zich door de jaren heen sterk ontwikkeld. Voorheen probeerde men bezoekers met drukke banners naar een website te trekken. Tegenwoordig doet men dit subtieler! SEO, een afkorting voor search engine optimization, is net als SEA, wat staat voor search engine advertising, niet meer weg te denken uit de online marketingstrategie van organisaties. Net als online marketing in z’n geheel, hebben ook SEO en SEA zich steeds verder ontwikkeld. Regionale online marketing is een van de elementen die met name aan SEO is toegevoegd. In dit artikel vertellen we je meer over regionale online marketing. Ook de manier waarop je dit voor je eigen organisatie kunt gebruiken komt aan bod.
Wat is regionale online marketing?
Regionale online marketing is sterk gericht op het verbinden van klanten in een bepaalde regio aan je organisatie. Dit hoeven niet alleen potentiële klanten uit de omgeving van je organisatie te zijn. Heb je bijvoorbeeld een organisatie die gevestigd is in Amsterdam maar ook in de regio klanten bediend? In dat geval zou je de regionale online marketing kunnen richten op Uithoorn, Amstelveen, Weesp, enzovoorts.
Het feit dat regionale online marketing zo sterk aan populariteit wint, heeft te maken met de groeiende concurrentie. Het wordt voor bedrijven steeds lastiger om goed te scoren op populaire zoekwoorden. Ook het zoekgedrag van consumenten wordt steeds specifieker. Zij zoeken naar partijen die dicht bij hen in de buurt gevestigd zijn. Dit geldt in het bijzonder voor dakdekkers, loodgieters, ongediertebestrijders, slotenmakers, etc.
Zet je bedrijf op de kaart
Er zijn verschillende manieren om regionale online marketing te gebruiken in je marketingstrategie. In het geval van de SEO-strategie zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor teksten, waarin je lokale zoekwoorden opneemt. Als voorbeeld nemen we een slotenmakerbedrijf in Amsterdam. Dit bedrijf kan zich richten op lokale zoekwoorden als: “slotenmaker in Amstelveen”, “slotenmaker in Uithoorn” of heel gericht op “Slotenmaker SOS“. Probeer per plaatsnaam verschillende zoekwoorden te gebruiken. Zo zal je regionale online marketing sneller resultaat opleveren.
Naast SEO met lokale zoekwoorden kun je ook Mijn Bedrijf van Google gebruiken,waarmee je handig Google posts plaatst direct in de zoekresultaten. Sinds kort heet dit overigens Google Business ProfileDit is een eigen bedrijfspagina, die je kunt vullen met gegevens over je bedrijf. Denk aan de vestigingsplaats van je organisatie, de activiteiten die je uitvoert, enzovoorts. Het verbetert de vindbaarheid van je bedrijf voor mensen uit de omgeving van de vestigingsplaats van je organisatie. Andere voorbeeld van regionale online marketing is een eigen pagina op Facebook. Deze pagina kun je inzetten om specifiek te adverteren in een bepaalde regio. Houd er hierbij rekening mee dat de concurrentie in Amsterdam groter is dan in Uithoorn. Het kan dus een slimme keuze zijn om je niet specifiek te richten op je vestigingsplaats!
Regionale online marketing wint aan populariteit
Kortom, er zijn verschillende manieren om je marketingstrategie heel doelgericht op bepaalde regio’s te richten. Met de komst van het internet is dit makkelijker geworden dan voorheen. Voorheen betaalde je immers voor dure advertenties in de krant. Met name SEO met lokale zoekwoorden is een duurzame manier om je naamsbekendheid in bepaalde regio’s te vergroten en meer verkeer via Google te realiseren.
Heb jij regionale marketing nodig?
Google eens op je bedrijfscategorie en woonplaats. Bijvoorbeeld: “loodgieter Almere” of “kapper Aalsmeer”. Sta jij bovenaan in Google?
Reacties